Professionell Evolutionerande Fotboll 6 (PS2)

29 kommentarer
PES 6

Kim Källströmkällan till allt gott och Pro Evolution Soccers omslagspojke till PES6 i skandinavien, gjorde 4-1 borta mot Marseille igår. Han satte pricken över I:et i en förödmjukelse av serietvåan.
Kim rankas som franska ligans 5:e bästa spelare. I PES6 sitter Kim på Lyons avbytarbänk och på Sveriges avbytarbänk. Om jag skulle rita av Kim på en förstasida inför EM-Kvalmatchen mot Danmark nästa år så skulle det vara i rustning och med svärdet höjt och hästen stegrandes. Lite som Magnus Stenbockstatyn här i Helsingborg. Stenbock var den befälhavare som drev ut danskarna ur Skåne.

Nog talat om det och över till det som ni väntat på, nämligen tankar om PES6. Det blir lite jobbigt i år när vi har två PES till olika konsoller och de skiljer sig väldigt mycket åt. PS2 versionen står för tradition och stabilitet, medan 360 versionen visar next-gen och nytänkande.

PS2 versionen ser vid avspark ut precis som de tre föregående versionerna. En spelare som inte provat något av spelen skulle knappast kunna skilja dem åt. Men det är detaljerna som avgör. Små nya animationer gör att spelet flyter på bättre än sin föregångare. Det känns som ett tyngre spel. Att vända på steken tar mycket längre tid och kan för den som inte är tålmodig kännas som att spelets kontroller blivit sämre.

Varje gång en spelare ska vända 90 grader så finns det en speciell animation för det. I PES5 så gjorde man en automatisk dribbling när man utförde denna styrspakstryckning. Denna dribbling har till min glädje förpassats tillbaka till att hålla inne R2, upp och höger. Dribblingsfunktionerna med knapparna har också lagts om lite. Du håller som vanligt in R2 och släpper upp allt annat för att få bollen en bit framför dig med näsan mot målet. Därefter så kan du nu mycket enklare finta med kroppsfinter. Genom att trycka två gånger snabbt åt vänster eller höger på kontrollen, beroende på hur du står, så kroppsfintar du. Detta var något svårare att göra i PES5 och kändes lite mer slumpmässigt där.

zlatan med en luring


Stillastående så gör inte L1 att du börjar överstegsfinta och gå framåt automatiskt i den här versionen. Det blir istället något av början till en rörelse med fötterna. Med Zlatan vid boll på kanten så känns det ibland som man kan göra saker som han i verkligheten inte själv klarar längre. Du kan trycka L1+R1 för att lägga fram bollen ett steg, detta görs snabbare i denna versionen än i förra.
Krossbollar känns så otroligt mycket mer känsliga nu. När du sveper en kross över planen så känns det lite som om du har kontroll när animationen görs. Underbart när man har en spelare med hög statistik.

På diverse forum brukar det klagas på att backar hinner upp anfallare som är mycket snabbare. Jag sågar de flesta av dessa uttalanden, de som tycker att det är så i PES och inte i verkligheten är ju helkokta. En försvarare i dagens fotboll kommer alltid att hinna upp en spelare om denna saktar ner, det behövs inte mer än en riktningsförändring för att någon bakom ska kunna komma ifatt och få till kroppberöring.
Det är inte ofta som en spelare får ett rent friläge i dagens fotboll och i dessa fall så är det inte ofta att en spelare springer förbi sin försvarare. Visst det finns undantag, Henry t.ex.

Passningsspelet känns snabbare. Ibland något automatiskt. Men man kan spela riktigt snyggt. Lite som på snöre. Vi körde dock en match i regn där bollen simmade omkring ordentligt. Inte många passningar rätt i den matchen. Några nya trick eller liknande finns det nog inte. Konami har berättat att alla nya knappkombinationer som införs ska stanna för evigt. Om någon kan komma på ett trick som inte finns med, som saknas, och som utförs ofta inom dagens fotboll, då är ni välkomna att brainstorma här. Det skulle vara kul att se classic spelare göra lite speciella trick såklart men det får inte vara något som gör Konamiserien till ett FIFA street spel.

I nickdueller så är det ännu viktigare att slåss för sin plats på jorden. Den som står rätt från början vinner ofta en nickduell. Tryck bort din motståndare med R2 eller varför inte försöka med en fuling om du inte är i position genom att springa rätt på honom med super cancel (R2+R1) Har din spelare en lägre "body balance" funkar det inte.

Jag kan inte riktigt uttala mig om skotten ännu. Dock har jag lyckats skjuta en del över. Jag kan återkomma med detta om ett tag.

Domarna känns mycket bättre än i PES5. De släpper situationer på ett bra sätt och visar fördel med händerna. Ibland så kan man dock bli överraskad när man inte får frispark, men då är det bara upp och ge igen. Ibland så får du möjlighet att slå en snabb frispark. Detta ska du göra i lägen då du är i kontring och motståndarens spelare är på väg tillbaks, helst inte annars.

fördel visar domaren


Målgörare och de som assisterat kan ses när man pausar spelet.

Jag har koncentrerat mig på att beskriva gameplay, och det gör jag alltid. Spelets andra funktioner har aldrig riktigt intresserat mig. Det finns dock möjlgheter att ta valfritt landslag till VM genom kvalgrupper, en rolig funktion som jag ska spela igenom. Det finns goda möjligheter till att editera då Konami i sista stund fick slopa den tyska ligan. Platserna från den tyska ligan är nu helt tomma och det går alltså att editera 17+1 lag (Bayern Munich är officiellt licensierade). Att göra allsvenskan skulle därför bli mycket enklare. Men jag har inte bestämt något än. Det behövs mycket tid för ett sådant projekt och jag tittar på möjligheter som den förra databasen kanske kan ge mig.

allsvenskan på PES6?


X-Box 360 versionen är det många som har frågat om i förra blogginlägget. Sök svar där. Jag kan skriva mer om den senare i veckan om det finns efterfrågan.
 
1 zoNNi:

skriven

Gaah! Väntar bara på att Fredde ska få in det, så jag kan testa 360 versionen också. Längar något fruktansvärt nu.

2 Poul:

skriven

Bra skrivet Caniggia du sätter ju bra detalj på mycket.. Nu ska du bara hoppa på EA & KONOMI o ge dem va dem allt va d tål!

3 Seabass:

skriven

Jag har en fraga om naten. Finns det svarta nat och stammer det att de ar mer spanda sa bollen studsar ut igen?

Ledsen for prickfriheten. Befinner mig i Caniggias hemland :)

4 carlosen:

skriven

Bra skrivet och intressant artikel! Som den enda (?) PC-PES-spelaren undrar jag jag lite kring PC-versionen. Är detta den exakt samma som PS2? Finns det uppenbara skillnader mellan PC och konsolspelen om vi ser till "gameplay"? Till sist, någon som hört något datum för PC-demo?

5 Caniggia:

skriven

Jag har bara spelat PES4 till PC och jag tyckte det var sämre respons. Men det är nog för att jag e så van vid PS2. PC versionen får samma grafik som PS2 versionen tror jag även ifall det går ett rykte om att det skulle få next gen utformning.

Jag har inget datum på PC demo tyvärr.

6 zoNNi:

skriven

Caniggia, har du lirat mer till 360n ? I så fall undrar jag om du fortfarande känner att det är stor skillnad så jag kan förbereda mig på det värsta :/

7 Ett-Tu-Tre:

skriven

Canigga, jag har hört så många olika röster om vilka ligor som finns i 6an (licensierade och olicensierade). Skulle vara kanoners om du kunde skriva hur det verkligen ligger till :)

8 Caniggia:

skriven

Hej Ett-Tu-Tre

http://caniggia.16.forumer.com/viewtopic.php?t=87

Hej Zonni! Onlinemode på 360n är totalt värdelöst. Det är det viktigtaste i spelet för mig, men det är så jättesvårt att få en match trots att man har bra uppkoppling.

9 Funghi:

skriven

Alla ni som spelat PES 6 och Fifa 07 på ps2: Är närkamper vid nickdueller ungefär likadana på båda spelen? Gillar verkligen det med Fifa 07 att man måste kriga för att vinna bollen. Något jag saknat i PES-serien faktiskt.


Ursäkta kommentaren om fifa.

10 zoNNi:

skriven

Funghi: Har du kört på dom svårare svårighetsgraderna så får du mer än att kriga för att vinna boll, du får kriga hela matcherna.

Caniggia: Menade mest single player som du sa var helt annorlunda om du fortfarande hade samma uppfattning. Online läget är det svårt även fast man har en friend och typ invita osv ? :/

11 Caniggia:

skriven

I jämförelse med PES6 till PS2 så är spelen olika. PES6 till X-Box känns fortfarande lite segare. Men jag har lagt mer tid på PS2 versionen än X-Box 360 versionen och det kommer jag fortsätta med eftersom onlinefunktionerna är mycket intressantare på PS2.

12 zoNNi:

skriven

Ok, men känner du fortfarande den här skillnaden att 360 versionen känns mer arkadmässig, typ att det är lättare skapa målchanser m.m. ?
Och om det är så, är det mycket stor skillnad eller är det mer en liten skillnad men tillräckligt stor att man ska känna av den ?

13 Christian:

skriven

Canigga, läste nyss detta från pesinsight-forumet om 360-versionen:

"But the A.I is what brings all that to life. example: im loosing 2-1 and its stoppage time . opossing team wins foul near my area and when they execute it they go to the corner flag and protect the ball so they can win time... i have never seen this before and it has never been done before."

Är det något du upplevt? Låter nästan för bra för att vara sant.

14 Caniggia:

skriven

@ Christan - Det är sant!!! den har gjort det mot mig också! =P

@ Zonni - Det var kanske mina första matcher det kändes så i och att jag i praktiken sköt mål på alla chanser. Men spelet känns lite arkadaktigt ändå. Många mål är i hästväg. Snyggt som satan, men realistiskt, det vette tusan :P

Jag gillar det dock bättre nu än jag gjorde i början.

15 zoNNi:

skriven

Caniggia: ÄNTLIGEN har jag då också fått tag på mitt ex, och det blev 360 versionen efter lite testande och tyckte det kändes underbart bra. Jag blev väldigt överraskado och imponerad hur pass lika alla dom svenska spelarna var glädjande nog. Nu blir det en lång PES kväll så får vi väl se hur det känns.

Caniggia: Vi får väl ta och lira någon match nån dag om du har lust att lira 360 versionen ;P
Vill gärna få stryk av dig, se hur bra du är, för bättre än mig lär du vara även fast jag tycker att jag är bra :P

16 zoNNi:

skriven

Efter att ha spelat några matcher nu måste jag säga att jag är helnöjd, fast där finns saker som jag är mäkta frustrerad över. 360 Versionen då. Tydligen kan man inte spara repriser även fast det står i instruktionsboken att man kan (VAD TÄNKER KONAMI MED?)Det känns helt sjukt om dom har missat det alltså, känns veeeerkliiigen sjukt och ett stort minus för min del. Väldigt besviken på detta faktum att det är så :/
Har hittils inte tyckt som vissa andra att det är lätt skapa chanser på 360n m.m. Jag får vara glad om jag gör mål på dom chanserna jag får, för mig är det stenhårt slit som gäller för att skapa något.

17 Naturlazer:

skriven

Måste bara fråga.. På bilderna, vilket lag är det som du möter?

18 Caniggia:

skriven

På bilderna så är jag Sverige, mot Trinidad Tobago =)

19 zoNNi:

skriven

Caniggia jag har en fråga till dig, går det verkligen att göra mål på skott i 360 versionen? Jag tycker att hur mycket jag än skjuter och hur bra jag än skjuter så räddar den förbannade målvakten, eller så går den 100m över.

20 zoNNi:

skriven

TILLÄGG!! Skott en liten bit utanför straffområdet :P

Tenderar PS2 versionen också till att spelarna skjuter med riktigt dålig träffsäkerhet och ofta skjuter över ?

21 zoNNi:

skriven

Caniggia jag undrar också om man kan få adda dig på msn eller något för jag har lite småfrågor som jag skulle vara väldigt glad om du kunde hjälpa mig med och det vet jag att du kan :D

22 Christian:

skriven

Har nu spelat PES 6 i några timmar till PC och jag älskar det. Spelarnas förmåga att ta emot bollen och passa den har förbättrat spelet något oerhört. Att slå crossbollar á la Piro är helt sagolikt, animationen är underbar.

Första målet kom på nick med Henke, har sedan gjort de flesta av min mål med huvudet, något som i femman känndes mer eller mindre omöjligt.

Jag börjar också så sakterliga att vänja mig vid den nya domarnivån. Hittills har jag släppt in många onödiga mål pga att jag inte vågat ligga tillräcknigt nära spelarna i boxen. Rädslan att spelaren ska falla som ett asplöv sitter fortfarande kvar sedan.

23 zoNNi:

skriven

Ärligt talat så är det för svårt att göra mål på skott i 360 versionen i alla fall. Jag har haft hur många bra skott som helst, vissa längst nere vid stolpen, visa hårda som är påväg mot krysset och vissa som bara är allmänt hårda och hyfsat placerade, men ALLTID så tar målvakten typ 1 eller 2 steg i sidled så kan han stå och plocka bollen och det är fantastiskt dåligt enligt mig. Har alltid tyckt att målvakten har varit stor i förhållande till målet i PES spelen och därför ser det ut som målvakten alltid kastar sig sent, men här känns det som om målvakten är enorm och jag är tveksam till om jag någonsin kommer göra annat än nick och friläges mål

24 Caniggia:

skriven

@ Crippa - Inget snack om nedladdade versioner här, tack. Om du ska "PROVA" spelet så kan du gå ner till din lokala tv-spelsbutik.

25 Erol:

skriven

Har nyss pungat ut 1600 endast för ett ps2 samt ett PES6, då jag hade xbox innan. Måste säga att jag är grymt besviken.

Spelet har i mina ögon inte utvecklats ett dugg, tvärtom så har det blivit snudd på sämre än femman, och då jag redan har femman hoppas jag på att jag får lämna tillbaka patrasket imorgon!

Ett fall bakåt!

26 J-85:

skriven

Hallå!

Jag har hittat en sida där man kan beställa ett speciellt minneskort som uppdaterar allt i spelet, alla lag får då sina riktiga tröjor osv. Jag undrar om det är nån som har köpt en sådan uppdatering och om det är "riskfritt" så att säga.
Här är länken...
http://www.proevolutionupdate.com/

Vad tror/tycker du, Caniggia?

27 Caniggia:

skriven

@ J-85 - du ska inte köpa minneskort över nätet. Du ska isåfall köpa en Max-Drive istället så att du kan föra över de optionfiler som folk gör och lägger ut online.

@ Erol - trist att du tycker det, men samtidigt verkar det som att du dragit din slutsats på väldigt kort tid och du nämner inte något att jämföra med. Väldigt svårt att ta din åsikt på allvar då.

28 J-85:

skriven

Caniggia/ Ok, sjyst! Vet du vad en sådan kan kosta, och har du tips på var jag kan köpa en sådan?

Tacksam för svar.

29 Christian:

skriven

Är det bara jag som tycker det är otroligt mycket svårare att försvara sig än i femman? Försvarna går knappt in i dueller när man använder x eller fyrkant. Glidtacklingar är visserligen mycket enklare att utföra, men det är otrligt mycket svårare att ta bollen från en motståndaren, även om man är bra placerad.