Att träffas IRL och spela?

12 kommentarer
image47

Vi är nu uppemot 1000 medlemmar på PESLIGAN. Det är en mycket bra siffra och med tillkommande folk från Norge och Danmark så kan den siffran säkerligen öka till runt 2.500 medlemmar inom en inte så långsiktig framtid. Men Idag tänkte jag ta upp ett problem i vårt spelande.

Det är många som möts online på PESLIGAN och spelar sina matcher och det skulle vara minst lika roligt om detta kunde ske offline. Dock är detta inte fallet. När Conigol och Alfredinho skulle arrangera en turnering för folk i Stockholm där PES säljer bäst (och varifrån de flesta medlemmarna i PESLIGAN kommer) var det inte mer än ett fåtal som var intresserade. Det slutade med att Coni hade en miniturnering hemma hos sig själv istället för en turnering på ett stort Internetcafé där det hade kunnat bli mycket mer publicitet för spelet och vår community.

Detta är såklart trist men det visar också på att internetspelarna är personer som är väldigt komfortabla, kostar det inget så är det kul att vara med, kostar det något så stannar man hemma och lirar något annat. Själva avståndet till turneringen väger också in, men inte för alla, vissa väljer att inte vara med trots att de bor i samma stad i vilken turneringen arrangeras.

image55
Att träffas och spela PES i Norden är en raritet som endast inträffar vid kvalifikation till EM?

Vad är det som håller dem borta? Är det rädslan av att visa sin identitet och sedan förlora några matcher och därmed framstå som en förlorare på PESLIGANS sida? Är det för dålig publicitet runt PESLIGANs hemsida? Är 150:- kr för mycket för att delta i en turnering med prispott och vinster? Handlar det kanske om att spelet inte har nått in i den vanliga familjens hem p.g.a. den bristande närvaron av Premier League och Allsvenskan i spelet? Det finns många frågor men alldeles för lite svar. Det är kanske upp till oss på PESLIGAN att skapa ett intresse för offlinespelande så att folk börjar komma till turneringarna? Hur gör vi det? Mer rankingpoäng för spelade matcher offline kanske?

Intresset i Frankrike skapades inte ur ingenting. Men det startade tidigt och redan i slutet av 90-talet samlades folk och lirade spelet i organiserad form och idag säljer spelet i tvåmiljonersklassen vid release. Den siffran är det naturligtvis omöjligt att nå upp till I Sverige, men i Norden? Där har vi ju i alla fall 23 miljoner invånare.

PESLIGAN behöver växa och inte bara vara Sveriges största sida för PES-spelande utan även Nordens största, översättningar behöver göras till de övriga språken och fler admins behöver tillkomma. När detta händer så får vi en stadig grund i Norden och då kan vi börja skissa på turneringar som sträcker sig över större gränser och kanske även med ett större antal deltagare.

"Caniggia"
 
1 Fotbollsnördar 2:a halvlek:

skriven

Jag kände inte till PES-ligans hemsida förrän idag men att jag inte intresserat mig så mycket beror kanske på bristen på premier leauge i spelet. Sen är det oxå svårt att få tid över att spela och ännu mindre träffas IRL när man som jag har jobb, fotbollsträningar, fru o barn o hela släkten. Men det gäller förstås inte alla.Gerrardinho

2 Caniggia:

skriven

Hejsan Gerrardinho! Premier League har ju alltid varit ett problem i PES samt Tyska Bundesliga. De är köpta av FIFA fram tills 2010/11. Förhoppningsvis sker ett under tills nästa spel. Jag förstår att det är svårt att träffas för folk som är "familjesvängen" Men alla andra ungdomar? Det är ju alltid kul att träffa nytt folk och åka till nya platser? =D

3 El Niño:

skriven

Jag är gärna med och träffas för att lira någon turnering eller liknande, men jag har varken tid eller ork att åka upp till sthlm "enbart" för att spela pes. Det är det roligaste spelet som finns men det kostar mer än det smakar. Hade däremot anordnats en turnering nere i skåneregionen hade jag däremot kunnat tänka mig att vara med.

4 Caniggia:

skriven

Tjenare El Nino!

Det kan bli snack om en turnering nere i Malmö eller Helsingborg. Om du kollar lite längre ner så är det turnering på gång den 9:e mars i götet om du är intresserad. =)

5 DV:

skriven

Asså jag skulle lätt vara med på en PES turnering. Jag bara längtar, vill verkligen veta hur bra jag är hehe :P Har spelat PES hur länge som helst

Den enda som behövs är ju stor TV, lokal, att de är i Stockholm, priser. Sen varför inte bara fixa några patcher till Premier League, det är ju väl inte så svårt??

6 Caniggia:

skriven

Det var ju en tävling på G i Stockholm för inte så längesedan. Då var det för lite folk anmälda så det blev inget av det. Nu i Göteborg verkar det som om det blir fullt hus!

Patchar är svåra att använda om man ska ha något som är sponsrat av KONAMI, då blir det varumärkesintrång på EA:s licenser och sånt är farligt. Men förhoppningsvis så kommer det fler Premier League lag till PES 2009. =)

7 El Niño:

skriven

Canigga /

Jo, jag har sett det. Men det är ändå en bra bit upp att ta sig och det är svårt med jobb, flickvän och andra faktorer. Om det anordnas något nere i Malmö eller Helsingborg är jag däremot med utan tvekan =)

8 Caniggia:

skriven

Aha! Låter bra! Ska ha dig i åtanke när jag anordnar något nästa gång =) Har haft ute en intresseanmälan här på bloggen. Den finns längst upp som banner.

9 carlosen:

skriven

som relativt nybliven onlinespelare på 2008. Går det att skapa "rum" där på samma sätt som på pes 6. Jag lyckades inte hitta något sätt. Eller möts Pesligans-medlemmar på annat hemligt vis?

10 Caniggia:

skriven

Hej Carlosen.

Vi möts via programmet mIRC samt via MSN.
På mIRC ska du gå in på servern quakenet.com och sedan kanalen #pesligan

Där finns vi! =) Kontakta mig där!

11 El Niño:

skriven

Intresseanmäld! ;)

12 Tarjeivera:

skriven

Congratulations on a job well done. Thanks