Intryck av PES 2009

24 kommentarer
Caniggia`s PES 2009 logga
Tänkte att jag skulle skriva lite om PES 09 och mina intryck. Jag börjar med det negativa först.
Har ni några frågor så är det bara att droppa dem i kommentarer =)


- Det finns bara 14 klubbar i mappen för lag som ska spela Champions League (tråkigt men jag tog ett snack med englands licenskille och fick en god inblick i hur det står till)
- Hastigheten i spelet är lite för snabb fortfarande, något steg till skulle det sänkts för att man verkligen ska behöva tänka fotboll med riktigt kreativa passningar.
- Övergångarna är inte fixade till transferfönstrets stängningsdag.
- Det är enklare att hitta en attackerande spelare när man slår ett inlägg i straffområdshöjd än det är för en försvarare att nicka iväg den.
- Försvars AI:n är bättre men glömmer fortfarande att markera i straffområdet då och då (speciellt på kanterna) känns som om det är en mindre bugg som gör att när det är flera spelare på samma ställe så krakelurar AI:n lite.
- Folk kommer att försöka ta sig in från kanterna igen för att göra "lätta mål" men det kommer inte vara lika effektivt som i PES 2008, men det är tillräckligt för att det fortfarande ska va den mest effektiva spelstilen.
- Throughballs i luften går över folks huvuden utan att du kan röra dig som försvarare i vissa lägen.

+ Man behöver inte vänta på att domarn ska vissla i alla frisparkssituationer.
+ Champions League märket/licensen gör att PES blir ett starkare varumärke.
+ Zlatan är med i landslaget.
+ Hastigheten på spelet känns mer överkomlig nu. Det är inte bara sparka och -springfotboll.

+ Det är något svårare att spela en inspark via (short) passningsknappen då anfallaren ligger otäckt nära dina försvarare.
+ Försvarande spelare har en fördel i nickdueller när man slår en utspark från målvakt till mittfält. Man måste verkligen kämpa för nickduellsytan.
+ Spelare rör sig i straffområdet mer än innan.
+ När man vill ta bort spelare i muren tar det inte lika lång tid som innan (de försvinner på studs) och så har du en extra spelare att försvara med.
+ Frisparkar är enklare att slå.
+ Målvakterna har en hel drös med nya räddningsanimationer (det gillar vi) men de gör fortfarande dumma räddningar rakt ut i banan och på för lösa skott allt för ofta.
+ Till och med unga avbytare i de licensierade lagen har fått sina ansikten gjorda riktigt snygga.
+ Man kan välja att bara spela med några stycken utvalda spelare i en match. T.ex om du bara vill spela med Zlatan, Henke och Chippen så kan du ställa in det innan match.
+ Målkänslan är tillbaka i PES 09. JAAAAAAA!!!
 
1 CL mode fråga?:

skriven

Finns det bara 14 lag i Champions League moden?

Skulle inte alla lagen från årets upplaga av tävlingen vara med?

Vilken besvikelse

2 Conigol:

skriven

Det borde väl gå undvika dessa "buggar" genom effektivt användande av supercancel?



Hur är datorns markerande på kanterna jämfört med PES 2008? Där är det ju riktigt kasst men jag känner att jag lyckats fixa det relativt bra. Du verkar ändå tycka att det är lite bättre så då är det ändå ett litet steg i rätt riktning låter det som.



" Det är enklare att hitta en attackerande spelare när man slår ett inlägg i straffområdshöjd än det är för en försvarare att nicka iväg den."



"Throughballs i luften går över folks huvuden utan att du kan röra dig som försvarare i vissa lägen."

3 jonvic:

skriven

Men det där med transfers måste ju bli fixade innan release... annars är de ju bara slött av dem. Bör ju inte ta en halv dag ens för dem.

Kommer de inte fler lag i CL innan release då?

Riktigt bra för övrigt när man kollar på en del screens på PCaction att de har fixat ansikten på en massa kända(och mindre kända!) spelare. Detta gör verkligen mkt för känslan. Mer än en massa licenser tycker jag iaf. :)

4 CrowbaR:

skriven

I IGNs Sebass intervju nämns det att Konami kommer släppa uppdateringar kontinuerligt, gäller detta bara PC eller även PS3/360?

5 Richard:

skriven

"+ Målkänslan är tillbaka i PES 09. JAAAAAAA!!!"



kan bara hålla med dig: JAAAAAAA!!!



Har 2 frågor:

1. Har du en lista på vilka lag som kommer vara med i spelet?

2. Hur ser edit-mode ut? Är det samma som det var i Pes6?

6 Pontus:

skriven

Jag har hört att spanska ligan inte finns med, stämmer det? I sånt fall är det pinsamt dåligt.

7 GAbbr:

skriven

8 GAbbe:

skriven

dåligt att det finns bara 14 lag med i champions league. Men jag undrar man kan ta in lag som man vill ha tex om jag vill ha chelsea(London FC på pes)

När kommer demot ut! längtar

9 Anonym:

skriven

spanska ligan e med , licencerade lagen e typ, deportivo, villareal, mallorca, barcelona, real madrid, sen typ nån mer kanske.

10 Anonym:

skriven

kan man spela Champions league i Master league mode? istället för Master League cup

11 Caniggia:

skriven

@ okänd - Nepp Master League är ett mode för sig själv.

12 GAbbe:

skriven

nån som vet nä demot kommer ut?

13 GAbbe:

skriven

ni måste ta och kika på pes 2009 introt

14 Caniggia:

skriven

@ Conigol - Jag skrev inte att de är buggar. Jag skriver bara att datorn verkar favorisera en anfallande spelare istället för en försvarare. Detsamma gäller throughbollen attackerande spelare favoriseras.

15 tonnatiger:

skriven

- "Hastigheten i spelet är lite för snabb"

- "Övergångarna är inte fixade"

- " enklare att hitta en attackerande spelare när man slår ett inlägg i straffområdshöjd än det är för en försvarare att nicka iväg den"



samt att det är ett plus att målisar fortfarande släpper ut pisskott mitt i banan.



Låter som de mest koncentrerat sig på lull-lullet och inte gjort så myclet för känslan över huvud taget. Blivande fiasko??? Givetvis är det ändå 500 gånger bättre än FIFA, men ändå...tålamodet hos såna som inte är hardcorefans av PES riskerar att tappas, vilket riskerar försäljningsras, vilket får till följd ännu mindre budget till nästa säsong. Nu låter jag som värsta domedagsprofeten, ge mig demot nån gång så ska jag utvärdera. Huvudsaken är att det är spelbart online sen skiter jag i om killen som dribblar sig igenom heter Zlatan eller Zoran och om det står Man Red på tröjan. Det är kvaliten, speluppbyggnad, rörelsemönster och belöning för att för att lira bra fotboll som är huvudsaken. Inget mer jäkla arkadlir nu....

16 Alexx:

skriven

@ tonnatiger



Fiasko blir det nog inte. Spelet är bättre än föregångaren helt klart. Tror att när du väl har testat spelet så kommer du bli lycklig :)

17 iLLern:

skriven

Vart är min räddning? Det börjar bli dags nu.

18 CL lagen:

skriven

Undrar om du kunde säga vilka lag som är tillängliga i CL moden dom 14 lagen?

19 Tataren:

skriven

Nån som vet när demot kommer ut?

20 Erik:

skriven

På torsdag anländer demot av årets mest efterlängtade spel! http://www.level7.nu/spel/spel.php?id=4421&show=news&aid=178840

21 tonnatiger:

skriven

@ Alexx



Självklart blir jag lycklig när det kommer ut, jag är PES-nörd av stora mått. KOmmer va som ett förvuxet barn på julafton på releasedagen. Men tänkte på allmogen, man vill ju att fler än vi "invigda" ska föredra PES framför FIFA. Det och förhoppningen att man slipper möta Barca, inter eller Brasilien 99 gånger av 100 är vad jag hoppas på! =)



Bra skrivet om resan BTW.

22 Burton:

skriven

26 lag finns med från championsleague där finns inte chealsea eller arsenal och några till

23 Caniggia:

skriven

@ Burton - Jag skrev "Det finns bara 14 klubbar i mappen för lag"

24 Svensson:

skriven

någon mer än jag som anser att skotten i spelet är för jävliga, känns som dom skjuter ballonger slöaste skotten jag varit med om... kommer testa spelet när det släpps men har det inte hänt något med skotten så kan dom glömma att jag köper.. står häller ut med felen i pes 2008 och kan skjuta normalt. än att sparka på ballonger