Jag förlorade med 1-0

12 kommentarer


Jag förlorade med 1-0. Men. Det kändes underbart.

Jag pressade och jag pressade. Mängder av chanser dök upp för Lyon. Jag sköt i stolpen. Väggspelade mig igenom och sköt rakt på målvakten. I ett annat scenario hade jag öppet mål och målvakten räddar på något magiskt sätt plus att bollen sedan studsar på en motståndare och ut. I en tredje situation gör jag mål men vinkas av för offside. Helt otroligt orättvist. Men verkligt. I vissa stunder vinner man inte trots att man har varit den bättre spelaren. Man har helt enkelt en dålig dag på jobbet.

Detta är fotboll och det är den här sortens känsla jag vill ha i ett fotbollsspel. Att man kan vinna trots att man är en sämre spelare. Som en bättre spelare kan man inte bli utspelad men man kan missa målet 100ggr på grund av sin egen dåliga kyla. Jag gillar slumpen och jag gillar en underdog och mest av allt gillar jag det faktum att varje målchans förhoppningsvis inte ska vara likadan. Tusentals animationer kommer att göra framtidens spel till makalösa upplevelser eftersom det kommer att finnas så många olika situationer att uppleva.

I PES vill jag inte alltid kunna förutse en vinnare. Dock blir detta faktum till en dimridå när folk bara spelar med de bästa lagen. Jag vill kunna hota med de mindre lagen, visa upp mina skills och min spelkänsla genom att länka ihop de olika taktiska delarna i PES. Jag hoppas det är tid för det nu. Efter 1-2 spelmånader har de som vill bli riktigt bra på spelet ätit upp PES och hittat svagheterna i spelmotorn och antagligen gjort om spelet till en så kallad "one trick pony". Därför njuter jag nu. När jag ännu inte hittat några sådana svagheter med en förhoppning om att en enda taktik och spelstil inte är det enda rätta i PES 2010.

/Caniggia

 
1 Chris:

skriven

Give me the game :)

2 Alolo:

skriven

Vad menar du med det här?



"Tusentals animationer kommer att göra framtidens spel till makalösa upplevelser med lika många olika utgångar"

3 Caniggia:

skriven

@ Alolo - Var lite trött. Ändrat nu. Inte ens jag förstod det där rätt nu när jag läste om det på morgonkvisten.

4 Bointus:

skriven

Nice :) Precis så som vi vill ha de!

5 Jean-Claes:

skriven

Liten fråga.

Har du testat att avlossa den stora kanonen alá Pes6

Får vi tillbaka de underbara distans-skotten?

6 Alessandro:

skriven

Ge mig skivan dirr

7 Caniggia:

skriven

@ Jean-Claes Papin - Skotten är bättre men det är inte lika lätt att komma till skott! =/ Tycker jag.

8 Oskar:

skriven

Schtek med Chanel-brillor i bakgrunden. Jag antar att det var en ren slump att dem kom med på bilden!

9 Richard:

skriven

Så vilka skulle enligt dig tjäna på det nya systemet där finspel skulle belönas med vinst?

Vilka spelare i Pesleague "blir" bättre med det nya systemet?

10 Caniggia:

skriven

@ Richard - Jag hoppas att det nya spelet ska tillåta alla olika sorters fotbollsstilar och inte ha ett fåtal som alltid resulterar i mål. I PES 2009 var det t.ex. större chans att göra mål med en spelare om du fokuserade på att lära dig att dribbla. Att se hur och var din gubbe skulle kunna springa med bollen var mer betydelsefullt än t.ex. om du passade runt bollen och försökte skapa ytor. I verkligheten är det väldigt få spelare som kan dribbla av ett lag alldeles ensamma. Messi är den enda spelaren jag kan tänka på som skulle kunna göra det idag. Kanske Zlatan mot ett mycket sämre lag. Det jag först och främst vill ha bort i 2010 och som redan är borta är det eviga dribblandet på räls där man vänder med hjälp av skottfinter. Det förstörde den större delen av PES 09 upplevelsen för mig. Det tillsammans med att försvaren var sämre än anfallarna fysiskt sett gjorde att det blev en dålig upplevelse.

11 Supreme:

skriven

En sak som jag kom och tänka på är utsparkarna med målvakten. Är det fortfarande lika "enkelt" att spela ut den till närmaste backen utan att bli ordentligt pressad?

Om man ser till en riktig match är det faktiskt väldigt ovanligt att man slår en kort passning istället för att skjuta upp den.

12 Caniggia:

skriven

Sant Supreme. I de versionerna jag spelat så har utsparken gått mycket saktare. Vilket jag tycker är både bra och dåligt. Bra för att man får chansen att springa till försvararen med en anfallare. Dåligt för att en målvakt inte gör det så sakta om han nu gör det överhuvudtaget. Det ska gå att välja vilken av backarna man vill passa till i backlinjen också i PES 2010! =)