Spelkänslan - Kommer den tillbaka?

8 kommentarer
Art Director Toru Nagai at PES Productions

Jag är i form just nu och tänkte därför diskutera det vi har fått reda på när det handlar om det viktigaste i PES-Serien, nämligen spelkänslan.

Från tisdagens pressrelease hämtar vi föjande stycke...

Utökad realism: (1) PES 2010 levererar en snabbhet i spelet som är i klass med den som spelas på toppnivå. (2) Passningar i trekanter och löpningar utan boll är det som behövs för att bryta ner motståndaren, vilket tvingar spelaren att använda sina medspelare för att skapa målchanser. (3) Försvunna är de enkla målen som kan användas för att bryta dödläget. Istället kommer betydelsen av (4) kantspel och precisionsspel av duktiga spelare (vi) att spela större roll.

(1) När det handlar om snabbhet så tycker jag att det går alldeles för snabbt i både PES 08 och 09. Kanske till och med i spelen efter PES 5. Det ska vara passningsspelet och speluppbyggarna som sätter normen för speed i spelet.
(2) Den här biten är kanske lite svårförstålig. Vad menas egentligen med passningar i trekanter?Jo syftet med passningar i trekanter är enligt följande mall...

(X) Spelare som passar...
         (X) Spelare som tar i mot och fördelar...
    (X)-> Spelare som löper framåt och i vissa fall avslutar...

En vacker sorts fotboll som i många fall är effektiv.


(3) De enkla målen? Finns det några enkla mål i PES? Det krävs alltid skicklighet för att utföra något och vara bäst på det men det behöver i sig inte betyda att man är bättre på spelet fotboll för det. Kantspel, omställningar och passningstempo är det som är viktigast i dagens fotboll. Bort med PES 2009:s dribblingskombinationer blandat med nittiograders riktningsförändringar som är mer effektiva än andra skills.
(4)
Spelet ska naturligtvis kryddas med att man får vissa fördelar om man t.ex. har väldigt god överblick över spelarnas stats, då detta ska vara signifikativt för vad man tar sig för på planen. T.ex. så ska inte speed och body balance vara så märkvärdiga som de varit i de två-tre senaste spelen. De har i dagens spel alldeles för stor betydelse.
 
1 GoaGuru:

skriven

Speeden e spelet är det inget fel på! Det ska inte gå långsammare...då somnar man innan man passerat mittplan. Däremot så e det viktigt att precis som du säger att det är "passnings baserat" Man ska inte kunna springa med en gubbe hela tiden!

2 Caniggia:

skriven

@ GoaGuru - Jag vill kunna lugna ner spelet och spela defensivt om jag vill. Jag vill inte känna mig pressad bara för att default hastigheten är för snabb. Kreativiteten ska komma i första hand, och med den kommer också det tempo som man väljer att spela matchen i.

3 GoaGuru:

skriven

Man ska kunna spela ett snabbt kortpassningsspel...det krävs ett visst tempo i spelet :) Är du skicklig nog kan du lugna ner spelet oavsett...spela runt lite i backlinjen eller spela hem till målvakten. Det ska vara verklighetstroget men inte så tråkigt som matchen idag

4 Anonym:

skriven

@ GoaGuru - Tempo kommer genom ensilda spelares förmåga att spela tillsammans (team work abilityn) som vi inte har sett något av sedan den blev en "blaha"attribut i samband med PES 08/09.

5 Gabbe:

skriven

jag tror att vad de menar med enkla mål e när man kommer mellan kanten och mitten och man passar till nån i straffområdet, som sjuter i mål. gjort många sånna mål

6 Caniggia:

skriven

@ Gabbe - Det är inte lika enkelt att göra så kallade cutbacks i PES 09 som det var i PES 5/6 t.ex.

7 Rune:

skriven

Det här med tempot borde ju gått att justera på liknande sätt som man i dagsläget kan justera balansen på offensiv/defensiv med en knapptrycking. Vill man så borde det gå att chockstarta matcher med sinnessjukt högt tempo, både i passningsspel och pressen i försvarsspelet, men då gäller det att man verkligen tar tillvara på sina målchanser för i andra halvlek kommer ens gubbar bli ruggigt slöa med krampkänningar. På samma sätt borde man kunna starta matcher med att iskallt dra ner tempot och absorbera motståndarnas offensiv med smart energisparande positionsspel för att senare i matchen lägga in sin tempospurt mot slutet. Detta skulle skapa rätt sköna matchvändningar där ett lag som ligger under med 0-2 i halvtid välförtjänt jobbar sig in i matchen och till slut vinner med 3-2 på övertid.



När det gäller kondition på spelarna tycker jag föresten man borde dela upp egenskapen på två energistaplar istället för en. En "puls"-stapel för snabba ruscher som kvickt hettar över men snabbt återhämtar sig, och en "kolhydrats"-stapel som långsamt tar slut under matchens gång och ej återfylls (utom möjligtvis till liten del vid halvtidsvilan).

8 Rune:

skriven

Ytterligare en grej beträffande tempot borde vara att man kan styra hur hårt slagna ens passningar ska vara. Spelar man med lågt tempo blir passningarna mer på yta än på gubbe vilket gör dem lättare för medspelare att ta emot men enklare för motståndarna att bryta. Spelar man däremot med högt passningstempo slås passningarna direkt och hårt mot medspelarens fötter vilket gör det svårare för motspelare att bryta men samtidigt ställer betydligt större krav på passningsläggarens precission samt medspelarens bollmottagningsförmåga. Lågt tempo - större risk för farliga bollbrytningar och kontringar. Högt tempo - fler inkast till motståndarna men ens egna lag hinner samla ihop sig till försvarsspel.