Om Jon Murphys blogginlägg igår...

En kommentar

"Den stora nyheten från mig är att jag redan spelat en mycket mycket tidig version av spelet och den fick mig att tappa andan! Naturligtvis så har jag tystnadsplikt men det jag har sett är den största förändringen någonsin. Jag skojar inte."

Jon Murphy pratar om sitt första intryck av PES 2011 - 24/2 2010
Tankar om detta...

Vad ska vi lockas att tro efter detta? Hade man fått se en video eller hört en 2:a åsikt så kanske man hade reagerat men man har hört sådana här uttalanden 1000ggr förut. Det är inte något nytt i den här branschen. PES 2010 var bättre än både PES 2008 & 2009 eftersom de spelen i grunden saknade ett djup och en känsla av kreativ och idérik fotboll.

PES 2011 som är 30% klart fick Jon att tappa andan. Det är den största förändringen någonsin blåser han in i våra öron. Vi tar emot, blir kanske något entusiastiska men tänker sedan på vad som hänt under de senaste åren... Funktioner har plockats in, tagits bort, tagits in igen och ändrats om, man har blivit förbannad, man har rivit sitt hår, vissa har tappat allt sitt hår, djurhuvuden har försvunnit, men inga domarhundar har tillkommit (snyft).

Vad är det som är så speciellt med PES 2011? Jag menar, det var inget jättespeciellt med PES 2010. Det var riktigt jävla snyggt. Men det var fortfarande ett halvfärdigt spel när det kommer till animationer och smidighet, I alla fall när det kom ut.

Med patch 1.3 blev det bättre. Men trots 1.3:an så finns det ändå vissa animationer som inte fixats, har ni t.ex. sett när två gubbar ska gå upp i nickduell ibland och de börjar flimra som om spelet hackat upp sig i de bådas animationer! Att man inte fixat det är ju kass. Det är bara att lägga om animationen i exe filen (ni som vet vad det är) till en fix som följer med i en patch. Enkelt fixat, samma enkelhet hade Konami kunnat ge oss med målvaktskontrollerna i en fix. Men nej... vi ska plågas med att vara tvugna att trycka in analoga knappen i avgörande matchmoment!

Nu tappade jag tråden lite och jag återgår till PES 2011. Är det kontrollsystemet som är förändrat? Kommer du att tvingas att bara spela analogt nu och kunna röra dig i 360 grader. Är alla passar manuella? Söker dina gubbar passningar genom att möta bollhållaren? Är publiken mer livlig? Finns det bollkallar? Kan man spela 10vs10 online? Har de fått Premier League licensen? Är animationerna så livliga att vi alla tappar andan och bara står och gapar? Frågorna är många och Jons blogg är kryptisk. En aptitretare som faktiskt bara retar. En bild på lite höghus i Tokyo (orginalbloggen på konamis sida) som är rätt grå och tråkig gör en inte direkt mer entusiastisk.

30%. Det räcker inte för att vi ska börja sprida superlativen.
 
1 Martin:

skriven

Mycket bra skrivet, helt rätt.