PES 2011, Patch 1.02: Era intryck?

19 kommentarer


Patch 1.02 finns nu ute på PSN och Xbox-Live, samt till PC på den här länken.

Jag spelade en hel del igårkväll och ja, det som märktes mest var väl att man lyckas få tag i en gubbe på hörnor i god tid. Innan så blev man ingen gubbe innan bollen damp ner i mitten och då var det oftast redan för sent. Det andra som har märkts är hur datorspelarna pressar i matcher mot CPU. Det känns som en helt annan utmaning.

Vad tycker ni!?
 
1 Caniggia:

skriven

Glejs skrev - "Jag har inte hunnit spela med nya patchen ännu, men det är jävligt konstigt hur de flesta meddelar att det nu fungerar felfritt att byta spelare, medan andra säger att det är lika kasst som tidigare (http://kitanamedia.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=3870). Har ni testat patchen både offline och online? Hoppas verkligen inte det är skillnad!"



Jag kan tycka att det fortfarande är dåligt i vissa situationer men att det blivit bättre, framförallt på hörnor.

2 Linus:

skriven

Märker ingen skillnad bortsett från att det har blivit mer utmaning i matcher mot datorn. Oförmågan att ens spelare vägrar lämna position och på sätt släpper friläge håller på att driva mig till vansinne.

3 tush:

skriven

Märker inte heller nån skillnad

4 Martin:

skriven

Är det möjligen så att installerad option file försvinner när man laddar ner patchen?

5 Caniggia:

skriven

Nepp det gör den inte.

6 Arshad:

skriven

Man kan nog konstatera att patchen inte har den effekt som de flesta förväntade sig. Som jag upplever det är den största skillnaden att man kan passa tillbaka till den som slår inkast på en touch utan att tillbakapassen blir för hård som det var innan.



Samtidigt blir jag gråhårig när jag tänker på Konamis utveckling på senare år. Det är inte företaget som har varit innovativt och drivet utan det är snarare fansen i kombination med "pengarfrågan" som har tvingat Konami till att försöka hålla tempot med EA & FIFA.



För låt oss vara ärliga, Konamis målgrupp är främst Japan och en väldigt liten del i Europa. De prioriterar Japan som tydligen är tillfredsställande nog än att försöka erövra hela Europa och världen som FIFA.



Om fler Japaner skulle börja köpa FIFA i Japan så skulle nog Konami vara tvunget att satsa all krut på att återerövra 1:a platsen. Men det behöver man inte just nu på samma sätt. Det är ju trots allt ett förhållandevis litet företag jämfört med EA, vilket betyder att deras ekonomiska målsättning är mycket mindre. Men nu är det faktiskt så att PES är överlägset i Japan och folk verkar nöjda med spelet där jämfört med oss europeer. Vi är mycket mer kritiska och har en annorlunda syn (mer realistisk fotboll). Det betyder också att Konami med andra ord inte behövt bry sig nämnvärt över alla klagomål i europa för att Japanerna är nöjda och "det räcker" vilket resulterar i spel som kanske inte alltid håller måttet från vår synvinkel.



Men nu har Konami börjat inse att FIFA växer sig allt starkare över hela världen och att det på sikt kan konkurrera ut PES till den graden att det inte längre blir lönsamt. Dessutom har Konami börjat förstå vilka enorma summor pengar man kan tjäna på att utveckla sin geografiska målgrupp. Inte bara ur ett finansiellt perspektiv men även rent varumärkesmässigt.



Det är fel att säga att det är påtryckningar från fansen som har lett till att "Konami vaknat upp ur komat". Det är snarare så att faktumet att man tappar mer och mer mark till FIFA och att PES börjar bli mindre och mindre unikt i o med FIFAs frammarsch har lett till att Konami har varit tvunget att ta tag i saker och ting.



FIFAs utveckling innebär följande för PES och Konami:



- Fler och fler lämnar PES för FIFA

- Det som var unikt för PES (spelarindividualitet, spelkänsla osv) blir det allt mindre

- FIFA stärker sitt varumärke och försprång

- Konami tappar ekonomiskt till FIFA



Och detta oroar såklart Konami som har bestämt sig för att göra något drastiskt. Och vad gör man när man är desperat? Jo man lyssnar till dem som faktiskt köper spelet och är de största kritikerna. Där kommer fansen in i bilden och deras röster blir mer värda. Dock inte till den nivån att man gör allt i sin makt för att tillfredsställa fansen.



Föreställ er att ni vill spela fotboll med en kompis, medan han/hon är trött och slapp. Ni börjar tjata och övertala och till slut ger kompisen med sig. Men det innebär också att personen inte kommer vara like driven, pigg, energisk eller enthusiastisk som du! Så är Konami, vi måste piska dem för att de ska utföra sitt arbete. Kanske är det fel att vi lägger ner så mkt energi på ett företag som tydligen inte klarar av eller orkar med det.



Kanske är det bättre att lägga energi på någon som verkligen vill, som är ambitiös och enthusiastisk över sitt arbete och sina mål som EA.



För antingen så är man blind eller så förnekar man att PES försöker kopiera FIFA mer och mer. Det handlar inte bara om spelkänsla utan även om funktioner i spelet. Tolka nu inte detta som svart och vitt. Vad jag menar är att Konami har förlorat sitt självförtroende att satsa på sina egna ideer och kopierar istället FIFA, man kör alltså på sånt som man vet att folk verkar gilla. FIFA körde samma stil förr när Konami var klar etta. Det är det jag oroar mig för. Säg vad ni vill, men vi kan inte förneka att det ser ut på det här sättet.



Fifa är det ledande spelet av dem två när det kommer till flest fans, försäljningsvolym, intäkter, storlek. Dessa två spel är i samma bransch och direkta konkurrenter. Det innebär att ett enda felsteg och man tappar enormt mycket vilket Konami tydligt har erfarit med spel som PES 08-09. De satsade på ett mer "arkad-aktigt" spel i PES 08-09 och FIFA klöste sönder PES omdelbart. De lärde sig en läxa och hamnade samtidigt i ett kritiskt läge. Ett till felsteg och det kan vara GAME OVER!



Så de började rycka upp sig men nu vågar man inte satsa på egna ideer verkar det som, med rädslan för att om folket inte gillar nästa PES så kommer det bli förödande för Konami. Så man valde ett säkert kort. Kopiera FIFA, varför...jo för att dem har 10 ggr fler fans och det säger något om spelet. Om de kopierar FIFA så kopierar de något som folk gillar och därmed blir de inte besvikna.



Problemet är att en del av oss, kanske många tom ändå blir besvikna för att PES förlorar sin identitet och känsla.



Det som irriterar mig och många andra måste nog vara Konamis förmåga att lyckas trassla in sig i när allt ser bra ut. Vad jag menar är att man släpper ett spel som PES 11 men man fixar inte till smågrejer som markörsändringar, domare som inte ge rätt fördel, att det tar en halvtimme innan domaren blåser för frispark trots att man lägger den på sin egen planhalva osv. Smågrejer som gör enorm skillnad på spelet som helhet. Sen åtgärdar man i princip inte alls problemen genom patch utsläpp för att istället satsa på nästa spel.



Konami tar 2 steg framåt, och ett steg bak. Man lyckas hamna på rätt spår, lyckas skapa ett mycket bra spel men man lyckas trassla in sig på nåt dumt sätt som bara Konami kan och därigenom förstöra för sig själva.



PES 11 skulle vara ett spel där det i så stor utsträckning som möjligt skulle se ut som en riktig fotbollssändning när man spelar match. Och det gör det, kameran, arenorna, man har plockat bort namnen som brukade finnas längst ner på skärmen Men sen kommer det dummaste av allt, och det är här Konami verkligen är Konami:



De gör det omöjligt att ta bort spelarnamnen ovanför spelarna när man möter datorn. Enda sättet är att helt stänga av markören vilket gör det helt omöjligt att spela då man inte alls har kontroll över vem som är markerad. Inte nog med att man har tydliga markörsproblem redan så är enda sättet att plocka bort namnen att helt stänga av markörerna, smart Konami!



Jag menar, man har kunnat plocka bort det i alla andra spel men plötsligt. Om dem så gärna vill att jag ska se att det är Del Piero i juventus så kan dem väl åtminstone få låta mig själv bestämma, det är jag som köper och spelar spelet!



Jon Murphy svarade på en fråga angående varför Konami alltid plockar bort olika funktioner från spel till spel. Saker som alltid funnits förvinner plötsligt till nästa spel:



Han svarade att det är bristen på positiv feedback på dem funktionerna (tex i PES där man kunde kombinera lagdressen för hemma och borta) som gör att de plockar bort den funktionen.



Men ärligt talat, hur mycket information skulle de inte behöva bearbeta om de både ska lyssna till negativa feedbacken men även den positiva?



Dem har nog med problem att implementera våra ideer som det är, hur ska dem lyckas bearbeta positiv feedback också?



Bäst vore att om ingen klagar låt funktionen finnas kvar, om för många klagar då man ev plocka bort den visst?



avrundar med att återigen säga:



Konami tar 2 steg framåt och 1 steg bak.....







7 Rune:

skriven

Jag tycker Konamis största problem verkar ligga i att de stirrar sig blinda på smådetaljer istället för att se helheten. Arenaeditorn är ett bra exempel.. Kanonbra att funktionen äntligen finns, det ska de ha en eloge för. Men själva upplägget hade kunnat gjorts mycket bättre. Att fixa design på avbytarbänkar, färg på innertak, färg på belysning, typ av staket... visst det är bra funktioner men jag ser det som bra mycket viktigare att för varje läktare kunna justera grejer som:



*Takform

*Antal etage

*antal stolsrader

*branthet

*läktarens avstånd till plan

*eventuell klacksektion

*eventuell storbildsskärm

*eventuell spelaringång

*färgmönster på stolarna



Dessutom borde man även kunna justera området mellan läktarna. Om det ska vara öppet som Råsunda, sammanbyggt med väggar som Borås Arena eller sammanbyggt med sittplatser som Swedbank stadion.



Det här är sådana grejer som supporters tycker är viktiga när arenor ska byggas i verkligheten. Formen på avbytarbänken kommer aldrig på tal, ingen bryr sig över sånt.

8 Carlosen:

skriven

intressanta tankar här och var. Jag tillhör en lojal PES-köpare, tycker att det senaste PES är det bästa fotbollspelet på marknaden. Känslan är fortfarande den klart bästa.



Jag gillade att skotten kändes lite annorlunda men något annat upptäckte jag inte på de två matcher jag spelade.



Sedan håller jag med föregående talare; varför kan man inte ta bort CPUs spelarnamn och ha namnen kvar ovan sina egna spelare?

Det har ju fungerat i samtliga PES. Galet att det inte är åtgärdat.

Det och många småsaker skapar en inneboende frustration kring ett övrigt utmärkt spel.



9 pesskapare:

skriven

jag är helt nöjd. nöjd med finterna. nöjd med mera flra rörelser de lagt in. gillar känslan. pssningen spelet är underbart, passar man fel är det egens fel. vackra arenor sjukt bra grafik förut var vi nöjda med ronaldhinos sätt att slå frispark. nu har dom även en speciell sätt för cristiano Ronaldo att slå frispark.

kolla bilden som är länk där var jag helt nöjd.

det jag tänker försöker säga är att vi ska vara nöjda. när vi blickar tillbaka så ser jag hur denna spel har utvecklats enormt.

10 Matte:

skriven

Köpte PES 11 iförrigår till xbox 360..

inledde med ett frisparks mål i CL http://www.youtube.com/user/mkn88?feature=mhum



Sen på online läget tkr jag det är lite väl många som är barcelona hela tiden ??. tråkigt

11 Mosa:

skriven

Tja nyss börjat med pes och undrar hur man för över en patch till sin xbbox360 ? tack för svar!

12 Andy:

skriven

@ Mosa - Logga in på ditt Xbox live konto. Starta upp PES 2011. Uppdateringen hämtas automatiskt.



Tycker att spelet fått sig en rejäl uppryckning iom uppdateringen! Satte till och med en straff vid sidan av målvakten igår. AIn mot datorn känns flera snäpp bättre an innan. Min ända invändning mot det nya är att tempot känns lite för uppskruvat, även om det verkar vara jämnare flyt i matcherna nu.

13 AssCandy:

skriven

tycker att patchen har fixat till buggarna lite ,,,inte tillräckligt fortfarande dåligt.. det verkar som att patchen har påverkat online flytet ganska mycke känns som att varje jävla match laggar nu .. riktgit trist att konami alltid ska misslyckas med online

14 Gullit:

skriven

Någon som spelar bal???

Jag menar utan att bli tokig???

15 famousruler:

skriven

Jag har bara märkt att mina gubbar rycker till lite konstigt när man byter gubbe.

16 Tommy:

skriven

Det enda jag verkligen stör mig på är det jag tidigare nämnt, försvararnas otroliga oförmåga att hantera bollen vid första touch. Det känns som ett hån av Konami att straffa mig för att jag kan förutse en tät situation och spela bort bollen till säker mark. Ingenting händer vid första touchen och bollen är genast förlorad. Hur kan de ha missat det vid tester av spelet? Ännu värre, hur kan de ha missat det inför slöppet av patchen?!



Sen finns självklart en massa andra buggar som också stör. Tex:

* Backarna stannar upp när motståndaren slår en djupledsboll vilket gör att det som först var ett försprång snabbt blir ett underläge.

* Markören hoppar av sig själv mellan mina försvarare vid semi-auto. Speciellt när bollen är i luften. Jag kan placera mig perfekt vid ett inkast men när bollen kastas tappar jag kontrollen över försvararen och får ist killen som står och dräller bakom anfallaren.

*Ibland tar försvararen egna löpningsinitiativ TROTS att jag styr honom. Vad är det? Jag ser var den farliga luckan är, styr ditåt men ist springer försvararen mot bollen! (Nej, jag använder inte pressknappen)

* Vid trånga situationer framför motståndarens mål hittar man en centimeter yta för att bara tåpaja in den MEN ist slänger sig anfallaren och ska glidtacklings-peta in den i tid och otid. Kanske bara är jag som timar fel men irriterande är det.



Så, fått klaga av mig lite. Det här är ju små buggar men som ändå ställer till oerhört mycket för helhetsintrycket. I det stora hela älskar jag fysiken i soelet, sättet som en tung spelare håller bort en mindre och såklart den härliga känslan av att få belöning av ett långt tålamodigt bolltrillande på offensiv planhalva. Grymt kul att spela offline också! Online är det för få inne på den svenska servern och uppkopplingarna mot greker, italienare och araber är minst sagt laggig. Engelsmännen, tyskarna och holländarna verkar iaf kunna stava till bredband.

17 Kezz:

skriven

tjaa! ja hade tänkt ladda ner en OP till ps3, men hur ser jag om usb:ets format. t.ex fat elr fat32??

18 Caniggia:

skriven

Högerklicka på ditt USB minne och kolla egenskaper!

19 Trosso:

skriven

Hej Caniggia. Skrev till dig på twitter då jag inte vet om du läser kommentarer på en gammal tråd. I vilket fall. Jag har ingen möjlighet att koppla upp mig och har inte XBOX Live. Vet att folk pratat om att man ska kunna lägga in 1.02 versionen med ett transferkit eller usbminne. Vet du något om det? Skulle inte du kunna skapa en post med en guide för hur man gör. Finns väldigt många utan Live som tycker att det skulle vara kul att kunna spela med patchen. Tack för en bra blogg!