1 Bad:

skriven

Caniggia vi är många som undrar, har vi samma BLES-kod som England?

2 Caniggia:

skriven

Hörde du inte podden, vi har samma som england på promoversionen men vi vet inte om den som kommer i handeln har samma nummer. Det verkade inte så för några veckor sedan men vi är hoppfulla.

3 Yens:

skriven

Lovande tweet från Adam på Wenb:



Adam_Bhatti Adam Bhatti

Want to let you guys know Konami are aware of all online issue (passing assistance, disconnection woes). Hopefully an update soon. #PES2012

4 NerazzurrINTER:

skriven

Låter väldigt lovanade. Kan knappt bärga mig, vill att PES ska släppas NU!



Allt jag läst, hört och sett hittills har gjort mig otroligt sugen och mina förväntningar är skyhöga. Men! Är dock besviken på att Konami ännu inte lagt till tredje ställ. "GK 2nd shirt" är också något som borde finnas. Det fanns ju fram till 6:an (tror jag) men av någon konstig anledning valde Konami att plocka bort detta. Dessa två "feature" är viktiga eftersom det blir för många "färgkrockar", elelr vad man ska säga....



Men aja, det är ju gameplay som räknas. Och gameplay verkar vara helt fantastiskt. =D

5 Lanner:

skriven

Har du några tips på andra option-filer än den som släpps i England eller om man på något sätt kan lägga en den ändå?



Kan ni inte ta upp några bra tips på hur man kan förbättra sitt spel, eller hur ni tänker.

6 Erik:

skriven

"Adam_Bhatti Adam Bhatti

Want to let you guys know Konami are aware of all online issue (passing assistance, disconnection woes). Hopefully an update soon. #PES2012"

Seriöst? Dom har ju haft problem sen Pes 09....



7 Yens:

skriven

Jag hade inga större problem online med PES 2011, fungerade riktigt bra (hade mer problem med NHL o dess förbannade "freezes").



Hoppas verkligen dom åtgärdar passningsassistansen online, tror det kommer bli alldeles för "arkadigt" om alla spelar med 5 pluppar i passningsassistans och har autotackle etc...

8 Caniggia:

skriven

Vi kommer ha som regel på PESLIGAN att man måste spela med manuellt på allt. De som inte gör det bannas. Riktlinjer för PES LEAGUE kommer från Tyskland, men jag kan inte förstå om det blir annat än 0 i allt där med. Ingen ska kunna spela bollen på ett snöre när motorn är så här avancerat uppbyggd.

9 Yens:

skriven

Caniggia/ Grymt, vi är ett PES- gäng på 5-6 pers som har en Community så där kommer detsamma gälla, samtidigt hoppas jag verkligen Konami reglerar detta på nåt sätt.

Skulle verkligen vilja vara med i PESLIGAN men är rädd för att det kommer ta för mycket tid...(som min kära sambo inte kommer uppskatta...)

10 Pesfan:

skriven

Jag har uppmärksammat att den efterblivna buggen från Pes 2011 - där spelare regelbundet gör någon sorts halv-bicycleta utanför straffområdet mot mål - finns kvar i Pes 2012. Är Konami inavlade?

11 Mr Jim:

skriven

Tja Cannigia



Finns svenska att välja som språk i din promo-version? Om ja så får vi nog samma version som England, om nej så ser det ju inte bra ut.

12 Caniggia:

skriven

@ Pesfan? - För att besvara din fråga, det händer ca 10-20 gånger per match så jag tror inte att du ska köpa spelet i år. Asscandy tryckte extra mycket på detta faktum i podcasten under ca 10min så ja, håll dig borta från spelet. Ni andra som också lyssnade vet vad jag pratar om. Är du föresten inavlad i språket eller har du bara svårt att uttrycka dig civiliserat på min blogg?



@ Mr Jim - Ja svenska finns med. Förra året hade engelsmännen en egen version med bara engelska som val, så jag e inte hundra förrän jag e över bäcken.

13 Caniggia:

skriven

@Pesfan & NerazzurrINTER ... och sluta uttrycka dig med två nickname...

14 Yens:

skriven

De gör den där halvvolleyn alldeles för mkt som sagt men handlar det inte om tajming oxå? (Utgår från demo nr 2)

15 Caniggia:

skriven

@ Yens - Det händer då och då med rätt timing nu. Inte alls lika frekvent som i PES 2011.

16 Brooking+Brackley=Legends :P:

skriven

Har märkt en liten och ganska onödig (men ändå rolig) detalj på de videor jag sett. Konami har lagt till fler reklamskyltar på arenorna! :D På Camp Nou har jag förutom Nikefootball(som fanns på 11:an) sett Qatar Foundation. På San Siro har jag sett D&G, Fly Emirates, Adidas.

(På 11:an fanns bara MilanChannel och Konami på San Siro. Så var det också på videon).

Kul. Tycker i alla fall jag. :D



Kan Caniggia kanske bekräfta detta? Abbars är väl de videorna jag sett "själv-editade" (Patch). :P

17 Brooking+Brackley=Legends :P:

skriven

Så var det också på demot* ska det stå. Hehe.

18 GlejsSWE:

skriven

Alltid lika skönt att lyssna på er pod, lira lite PES 2012-demo och drömma sig mot fullversionen. Halv-volleys eller ej, det här spelet kommer äga! Och skitkul att jag fick några sekunder där när ni nämnde min Disconnect-låt! :) Jag skrev alltså texten med PES 6 i åtanke, tillägnad alla jäkla idioter som inte pallar förlora ärligt och avbryter matchen i 90:e minuten.. Länka den gärna här sen! ;)

19 Caniggia:

skriven

@Glejs - Det händer inte alls ofta.

20 Coach Pep:

skriven

Är det sant att Konami tagit bort det ack så viktiga spelarattributet "acceleration"? Om det stämmer, hur tänker Konami där? Är alla spelare i så fall lika snabba på att accelerera i Pes 2012? Inte särskilt realistiskt.. Skulle dock inte förvåna mig om det stämde då Konami haft för vana att ta bort saker från spelen utan anleding förut.



Eller finns det möjligen något annat attribut som ersatt acceleration men som fyller samma funktion?

21 Caniggia:

skriven

Det finns fler stats nu som representerar en spelares snabbhet. Det ger ett bättre djup än bara acceleration och pace.

22 Coach Pep:

skriven

Okej, intressant.. tackar!

23 AssCandy:

skriven

"Explosive power" är de som representerar "acceleration" nu=)

24 Rune:

skriven

Är "Explosive power" bara ett namnbyte på tidigare "Acceleration" eller har det inverkan på andra grejer såsom spänst och skottkraft? Finns det fler nya stats som tillkommit eller stats som försvunnit?

25 AssCandy:

skriven

Eplosive power är nog bara ett namnbyte, ja de finns fler stats som tillkommit samt försvunnit, ja kan återkomma me de inget som ja kan i huvet. men Explosiv power kommer nog vara den mest effektiva egenskapen i spelet har ja känt.

26 Sam:

skriven

Bra podcast och bra hype inför releasen :)



Får höja en varningens finger till att begränsa inställningarna (passningsassistans) Taktiska inställningar och mixxa med formationer har alltid varit pes styrka så att börja begränsa valmöjligheterna som fifa i turneringar känns inte lockande alls.



0 i passningsassistans kommer ge både fördelar och nackdelar precis som om man kör men full assistans. Valfriheten är viktig i pes och full auto har aldrig varit det bästa så har svårt att tro att det skulle vara det nu med men möjligheten ska finnas att välja själv.



//mvh Sam

27 Coach Pep:

skriven

Enligt PSD (pesstatsdatabase) är Explosive Power det nya namnet på Agility. Aggression och Shot Technique är tydligen två andra attribut som raderats.



Det är synd om Konami reducerat attributen då varje spelare kan representera sitt riktiga jag med stor precision tack vare dessa. Det är bland annat på den punkten man har ett stort övertag på Fifa (där alla spelare känns nästan lika). Spelarstats på Fifa är ett sorgligt skämt, i alla fall jämfört med Pes där man kan pricka in varje egenskap med millimeterprecision.

28 Caniggia:

skriven

Att kunna slå en passning utan assistans måste det vara skill på annars blir det bara fjantigt. Passningar har i princip alltid varit automatiska på PES innan. De har infört en mätare både för att det ska finnas rum för misstag och för att det ska bli ännu större precision. En professionell spelare ska kunna behärska alltihop till fullo. Annars så kommer i alla fall inte jag att bedömma någon som inte kan slå en fullt manuell pass som en bättre spelare än mig oberoende av hur många mål han gör eller liknande. Statsen gör fortfarande skillnad eftersom bollen kommer att ha större sannolikhet att gå mot spelaren man siktar mot ju större passningstats spelaren har men kraften måste vara någonstans mitt i mellan för att man ska få till den så bra som möjligt. Vad är nackdelen med full assistans när man spelar med Barca och Real Madrid hela tiden? Till detta måste jag tillägga att passningar aldrig har varit vackrare än i PES 2012.



Det andra med inställningar håller jag med om. Men det finns en hel drös inställningar kvar att göra och de finns representerade i taktiken på en massa olika sätt, så där är jag inte orolig.

29 KPB27:

skriven

Edit mode pch "skäggfunktionen",

Är denna fortfarande lika usel som den varit hela "Next Gen- eran"?

Eller kan man på 12:an "raka" tex Gattuso eller sätta skägg på tex Cristiano, eller är det fortfarande så att skägget är fastklistrat i ansiktet på de skäggprydda spelarna?



Är en riktig edit-nörd som vill att allt ska vara som i verkligheten. Rakar Gattuso sig, ja då ska han fan i mig vara rakad på PES också. Skaffar Källström en "Pringlesmustasch" så ska han ha det på PES också. ;P



30 Rune:

skriven

Inte för att jag brukar ställa upp i turneringar, men brukar det vara tillåtet att köra "oassisterat" när det gäller markörskiftning? Det är ju en inställning som både kan innebära att man styr allting manuellt på plan eller låter AI:n göra mesta av jobbet, beroende på hur man spelar från ögonblick till ögonblick. Väggspel och överlappningar brukar vara ruskigt effektivt i detta läge när man fortsätter ha full kontroll över spelaren som just slagit passen och kan ägna några sekunder till att leta perfekt löpväg medan AI:n håller bollen åt en.

31 ZI:

skriven

statsen på pes e fan ett skämt dom kan inget fotboll man börjar undra om dom som gör spelet nånsin sett en fotbollsmatch hur simpelt som helst FiFA ska det vara i år pes hade sin chans men valde att aldrig utvecklas snart tar FIFA över CL o EL också PES är slut det tåget har åkt

32 Seb:

skriven

bajs spel simpelt quaresma simpel spelare hararsle råttgift bajsspel de esåå dåligt så man skrattar åt det bajs länge leve fifa

33 Caniggia:

skriven

@ ZL & Seb - Era tåg har redan gått, vi som gillar PES kommer få ett helt jävla underbart år. Föresten, om jag ser era IP adresser på PES Nordic eller PESLIGAN så vet jag att ni inte deltar detta året? :)

34 Emil:

skriven

Hej Caniggia.

Jag antar att det kommer en nyhet eller något sådant när det finns klarhet i BLESfrågan. Vi får veta så snart folk får hem spelet i lådan, här och i England.



Jag är fortfarande besviken över att Malmö inte kommer vara med men jag får göra ett eget lag i år igen. Har du hunnit ställa frågan till någon som kan svara på om de kommer komma med i någon form i framtiden? Hoppet är det sista som överger mig...

35 Caniggia:

skriven

Nästa år kommer Helsingborg att vara med i egenskap av svenska mästare. Det kan du räkna med när du har en HIF:are på högsta posten i Norden :) Antar att det gör dig en smula olyckligare :D Det hade varit roligt med fler allsvenska lag, men jag ska ta tag i det och skapa en allsvensk optionfil om jag orkar.

36 Srildo:

skriven

Måste säga att jag ser enormt fram emot detta.. Kommer bli superaktiv med :) flyttat, fått en bra lina osv. kan blir riktigt skoj!

37 Caniggia:

skriven

Jo jag vet det. Det är nästa så att man undrar om det är anledningen till att Malmö inte är med i år, den enda gången svenska mästarna inte får vara med... ;-)



Jag tolkar ditt inlägg som att malmö inte kommer med utan min hjälp. :-(

38 Emil:

skriven

Fan, jag skulle skriva till Caniggia. Sorry!

39 Caniggia:

skriven

@ Emil - Så är det inte. Varken Elfsborg eller Kalmar har varit med i PES trots att de vunnit sina mästerskap.

40 Rune:

skriven

Jo, Kalmar var med nåt år, PES2008 har jag för mig. De svenska lag som varit med sedan PES5 då jag började följa spelserien är väl IFK Göteborg, AIK, Hammarby, HIF, DIF och Kalmar.

41 Caniggia:

skriven

I PES 2010 kanske. Jag har inget minne av det dock. Undra varför inte :P