Rapport från SM - Sam får representera Sverige i VM

3 kommentarer
I helgen spelades PES-SM 2012 (Lördags 18/8). Värd för mästerskapet var Inferno Online Stockholm som verkligen rustats upp sedan vi var där 2010. Det var fräscht, luften var bra och vi hade mycket utrymme. 

Spelarna delades upp i sex grupper om 4 och 5 spelare. Ett antal kända namn från PESLIGAN var på plats och det var förutom jag, stora namn som Sam, Asscandy, Qwas och Eagm. Även förra årets mästare JohnySox (Thuglife112) var där.
 
Matcherna spelades med normal form, skador på och på Konami Stadium. De flesta spelarna valde Barca och det är inte så konstigt då två av deras spelare har attributet "Long Ranger" och kan skjuta in bollen säkert från mitten av planen om de kommer i rätt läge med hjälp av skott följt av L1.
 
Mitt mästerskap: I min grupp fick jag Thuglife112, Attiz, MUFC, och Glejs som motståndare. Jag hade mött två av dem förut och jag hade relativt bra koll på Glejs vars resultat jag sett i 360 ligan.
 
I första gruppspelsmatchen mötte jag Thuglife112 aka JohnySox. Denna spelare vann SM förra året och var med mig i Köln och spelade VM. Tyvärr fick han inte ut det ultimata av sitt spel i VM för att Konami inte informerat mig om att man fick spela med klubblag. Något som man aldrig fått göra förut i VM sammanhang. Dessutom var det tydligen fel på TV-apparaterna (!?).

Hans taktik gick ut på att leta L1 "Long Ranger" läge med Messi och Villa, samt att spela throughballs i mitten där man har svårt att få kontroll på sina spelare. Lite skill och lite respekt för det sortens spel från min sida, men man får ju spela spelet som man vill och många andra spelare spelar precis likadant. Sam spelar ett liknande spel men med lite mer variation och mycket mer skill i dribblingarna och det kan jag respektera.
 
I och med att Konami fuckat upp den option som ska göra så att man kan kopiera inställningar till en fil och sen exportera och importera dem så fick alla spelare göra om sina inställningar de gånger de var tvugna att byta PS3. Detta drabbade mig främst i första matchen och jag gjorde en massa ändringar men råkade gå ur spelet och pallade inte göra om dem igen. Teammate control var assisted, passningassistansen var på tre pluppar, alla skott, passningar, rensningar och tacklingar var assisted och så glömde jag sätta in Drogba från start. Sox tog också ledningen ganska tidigt, men därefter var det ställningskrig tills att tvåan kom i mitten av andra halvlek. Trean kom på övertid. Inte mycket att snacka om men det var den förlusten i tävlingen som jag brydde mig minst om.

I andra matchen mötte jag Attiz, (en skön snubbe) som var arrangör för Stockholm Open 2012. Han spelade med Real Madrid och fick tidigt ett rött kort efter en brutal tackling. Det var dock inte helt kört efter det då han gjorde 1-0 på en kontring med Ronaldo. Jag pressade på i större delen av matchen och vände till 2-1 med mål av Drogba. Det var nog den viktigaste vinsten i gruppspelet. 

I tredje matchen tog jag mig an en spelare jag aldrig mött förut i MUFC, han spelade också med Barca det var jävligt jämnt och jag missade ett friläge innan han lyckades göra 1-0. Därefter var det battle om vem som skulle göra nästa mål och jag hade ett riktigt bra läge till men brände det. I slutminuterna satte han en snygg frispark och förlusten var ett faktum.

I den här delen av turneringen trodde jag att jag var ute men Raoul försäkrade mig om att jag skulle kunna gå vidare som bästa trea. I sista matchen mötte jag Glejs som spelade med Milan. Han hade nyss tagit en vinst mot Attiz och det blev en avgörande match om vem som skulle gå vidare som bästa trea. Jag hade precis sett honom skruva in en L1 boll med Cassano och det var såklart oroande, men en L1 spelare kan man hålla koll på, det är värre med två som i Barca.

Jag tog kommandot i matchen, försökte hålla i bollen men tappade den alldeles för ofta. Torres sprang sig dock fri på kanten och slog ett lågt inspel in i mitten där en av mina spelare dök upp och gjorde 1-0. Efter det följde ett spelövertag från Glejs, han kom till och med fri och jag var tvungen att såga av Zlatan fotknölarna och ta ett rött kort för att han inte skulle kvittera. Det blev en frispark utanför straffområdet som inte förvaltades på rätt sätt. Glejs fortsatte dock att ha bollövertaget och med tanke på det som skett var en straff inte helt orättvist. Jag bestämde mig för att slänga mig åt vänster innan kameran zoomat in bakom straffskytten. Jag tog den. Returen var ofarlig. Den interna mentaliteten i PES-koden svängde åt mitt håll. Jag fick övertaget trots en man mindre. Resten av matchen var lite halvdöd och jag nickade in 2-0 någonstans runt 75-80 min gångna.

Efter det stack jag till Burger King med Hidinho och han berättade om sina långtgående musikplaner där han skulle spela koncert för en stor svensk fotbollsstjärna. Nice! 

I slutspelet skulle jag få möta en etta och det blev Pirot (Vinnare i Stockholm Open). Han spelade precis som Johnysox men gick in med en attityd där han trodde att han var överlägsen. Han tog också ledningen men efter det lyckades jag stoppa honom med Chelseaförsvaret, och gjorde inte jag det så gjorde Chech det istället. Han ledde med 1-0 i halvtid och kunde gjort fler mål om han spelat lite mer varierat, men det gjorde han inte utan han letade L1 lägen i princip 80min av matchen. Pirot svor som en rökande skorsten över sina missade lägen och skyllde på allt mellan himmel och jord. Drogba vann bollen, bröstade ner till Juan Mata och ett kvickt manuellt inlägg in i mitten och där kom Drogba och nickade in bollen. 1-1. Efter att jag brutit ännu ett "försöka sig på L1" läge med robotmessi så fick Mata bollen igen, sprang ifrån en alldeles för offensiv Dani Alves och slog ett perfekt inlägg mellan Puyol och Piquet och där var han igen, denna gång på volley, Drogba, i vänstra hörnet. Bam Bam 2-1. Pirot fick ett friläge i slutet av matchen genom en throughball men brände det. Jag var vidare till kvarten med Chelsea - den skönaste segern detta året.

Pirot fortsatte "eka" om förlusten i ca två-tre timmar, öppet och högt framför alla deltagare på SM, han visade ingen respekt för stämningen och inte heller för Raoul som arrangerade turneringen. Jag tror han drog ut varenda svordom han hade i sitt ordförråd och riktade dem mot mig. Det enda man svarar med i en sådan situation är tystnad och ignorans, man låter resultatet tala för sig. Att svara är lönlöst för killen har redan bestämt sig - allt är någon annans fel, aldrig hans eget. Aldrig.  

Jag gratulerades av flera spelare som tyckte det var riktigt stort att en jävla bonde från Skåne, vars mamma snart skulle bli påsatt, hade kunnat slå två fucking bugginlägg (manuella inlägg) in i mitten framför Drogba och vinna en match mot L1, shotfeint, och throughball Barca. Efter vinsten gömde jag mig bakom en skärm och lekte att jag hade makt genom att stänga av några oskyldiga PESLIGAN spelare. Vilken jävla kick!

I kvartsfinalen fick jag möta eagm. En kille jag fick ett sympatiskt intryck av och som hade en Barcatröja på sig. Vi har möts innan på PESLIGAN och han har nog vunnit de flesta matcherna i mötena mellan oss. Det blev en tight match där chanserna slutade 3 (3) - 3 (2) i chanser. Han gjorde mål på ett friläge på stopptid innan första halvleken var slut. Jag sköt ett långskott, hade en nick mot mål som touchades till hörna av en försvarare, och i 90:e minuten skottfintade jag mig förbi en av hans mittfältare och fick öppet läge i mitten och försökte placera in med R2, men bollen den hamnade i mitten och hos målvakt. Ridå!

Det blev 3 vinster och 3 förluster i SM. 6 gjorda mål och 8 insläppta. Med Chelsea. 
 
SM Finalen vanns av fillip_nesta som sedan fick spela mot Sam i Superfinalen. Sam hade kommit till Superfinalen genom att vinna onlineturneringen. Superfinalen spelades i bäst av fem matcher. Det blev 3-0 i matcher till Sam som får åka till VM i PES för andra gången! Grattis! 
 
1 matte:

skriven

finns det inge film ifrån när han lirade finalen eller så ute på youtube eller något ? skulle vara kul o se hur bra han är liksom..

2 Sam:

skriven

Tror tyvärr inte det :( jag finns tillgänglig på PS3 och x360 för lite onlinematcher inför vm för den som är sugen att testa :)

3 Caniggia:

skriven

Jag var där och filmade lite men jag tyckte inte det var så intressant att filma en serie bäst av fem matcher. Finalen borde avgöras i en match. Men som sagt, alla år har det sett annorlunda ut.