Jag bemöter kritiken som legat och puttrat angående min kommunikation.

Kommentera
Nu har jag fått kritik för att jag inte har varit tillräckligt konsekvent i att informera och meddela när PES-Ligan inte fungerar. Detta var i alla fall den första led-tråden, men den ledde till ett stort garnnystan som låg lite längre bort (mer om det lite längre ner).

Dags att skriva en ganska uttjatad mening i fan & communitysammanhang. PES-Ligan är ett hobbyprojekt där man spelar PES. Vi får inget betalt för att göra detta. Det är inte en Konamisajt. Det kommer aldrig att vara en Konamisajt i den meningen att Konami äger sajten, ja förutom om jag blir miljonär på cupen och kan spendera mina dagar i det solglada karibien. Det samarbete  vi har och vill ha är med PES League.

Vi admins på PES-Ligan förväntar oss inte att folk sitter och väntar på att något ska komma upp om vi inte gett en klar deadline för det. Är något oklart, så är det lika oklart för oss. Ger Zyrien då en deadline så är det upp till han att möta kritiken om han inte kollat av med mig om det är rimligt och om jag kan fixa det. Anmälningen till säsong två, som detta i första hand handlar om, tyckte jag var orimlig att fixa manuellt och det hade Zyrien också tyckt, och det hade tagit sjukt länge för mig att förklara hur han skulle göra.
 
Garnnystanet som detta i slutändan ledde till var en kritik angående mitt jobb på Konami. Att kommunikationen varit dålig under de åren jag var där, att det funnits mängder av gånger då jag har gjort fel eller då informationen varit bristfällig. Men faktum är att VARJE GÅNG jag skulle kommunicera ut ett officiellt meddelande på PES NORDIC så var jag tvungen att först skicka det till min chef. I vissa fall var han tvungen att skicka det vidare till den som var PR-ansvarig för PES. De flesta förstår säkert hur mycket tid som kommer bort därimellan? Om jag inte visste hur något skulle bli så sa jag alltid det men orsakerna skulle aldrig nämnas. Det var dålig publicitet för företaget. Från lilla Norden kanske man kan skratta åt det där och säga, ja men det där är väl inte så allvarligt det är ju bara att berätta så att man får veta varför? Nej. Det här är ett japanskt företag och man berättar inte om sina misstag då det värsta man kan göra är att tappa huvudet och behöva skämmas. Dessutom är det svårt att säga något som kan ha negativa effekter för företaget som betalar dig. Problemen var störst vid PES LEAGUE 2010 då hela Konamikontoret i Stockholm skulle läggas ned, jag fick inte min ersättning på fyra månader och det var locket på med all information till pressen.
 
Till mitt försvar kan jag säga följande. När Konamikontoret i Stockholm stängde i April 2010 fick min chef kicken. Men tyskarna såg att jag styrde PES LEAGUE och de flög ner mig till Frankfurt där jag övertygade dem om att de skulle ge mig ett år till. Dessutom sålde jag PES LEAGUE sajten till Tokyokontoret och mina tjänster ytterligare ett år till tyskarna. Det jag poängterade innan jag skrev på kontraktet var att PR och kommunikation var tvungen att bli bättre och att de skulle ta in någon som jobbade bredvid mig. Detta hände inte och trots att jag hade massor med pengar på banken så blev jag inte gladare för det. Ett år till gick utan PR för PES LEAGUE. Under sommaren 2011 fick jag beskedet att Jens Hvass skulle ta över PR för Konami i Norden, det gjorde mig såklart glad. Äntligen skulle det bli fart på PR i Norden. Har det blivit det? Jag ser ingen reklam för PES någonstans!? PES-Ligan och min blogg är i princip den enda kommunikationen med PES-fans som finns och det skulle varit ännu sämre utan dessa två kanaler.
 
När det gäller pressmeddelanden och information om PES så har http://allsvenskanpes.blogg.se under tiden jag jobbade på Konami oftast varit först i världen med informationen översatt till svenska. Jag har också avslöjat en hel del information om PES till WENB när de var en nystartad sajt. Ni som har följt WENB vet att deras ansvarige avgått. På grund av vad? Jo kommunikationsproblem med Konami. Konami valde att inte avslöja spelets innehåll innan det släpptes och folk köpte grisen i säcken utan league mode, community mode och med magiska skor i Master League. Nog om detta. 

Idag behöver jag inte känna en frustration av att behöva prestera för betalning med PES-Ligan på samma sätt som med PES LEAGUE. Jag kan ha PES som en fritidssyssla. OCH det är en av mina huvudsysslor om jag inte tränar fotboll, äter melon, eller jobbar/studerar/läser. Det är därför jag investerat en hel del pengar i att göra om adminsystemet så att man inte behöver ändra manuellt i databasen. Det tog tid att fixa anmälningen till säsong två men det var för att det var överraskande att det inte fungerade. Det var inte för att vi inte orkade trycka på en knapp.

I framtiden ska vi vara nog med att kommunicera precis vad det är vi admins sysslar med så att de som sitter på chatten och väntar, i synnerhet mellan säsongsavslut och nystart, inte väntar förgäves. I första hand kommer det att vara en övergångstid mellan säsongsavslut och nyanmälning på 1-3 dagar där admins + pes league-ansvarige diskuterar nästa säsong. Efter dessa maximala 72 timmar så kommer anmälningen upp under nästföljande 24 timmar och därefter är det ca 2-3 dagars väntetid med timerstart innan en ny säsong startar. Tiden mellan en avslutad säsong och då ni kan se ligatabeller och matcher för en ny säsong på sidan är således ca 4-7 dagar.
 
Jag ber om ursäkt för att framförhållningen varit dålig från min sida och om folk väntat i onödan på chatten. Det är mitt ansvar som Super-Admin att se till så att saker fungerar och det ska de i princip och förhoppningsvis göra i fortsättningen.

/Caniggia