Det blåser en vind på PES-ligan.

2 kommentarer
Efter att ha börjat som en kul grej har nu den (manuella) hardcoreligan nått upp i 12 stycken deltagare. I det långa loppet tror jag att det här blir den vanliga ligan (eftersom den handlar helt om skill och djup i spelandet) medan den andra ligan handlar om att spela så automatiskt som möjligt och hitta genvägar som är kopplade till just det automatiska. Det vill säga mer av hitta buggar att utnyttja och mindre fotboll. 

...och i längden är det ju fotboll vi vill spela. Sagt om den manuella ligan.

"Tar tid och lära sig detta, då ja inte är den pes-spelare jag var förut! Nu är det FIFA för hela slanten i princip, alla pes-skills är försvunna sen ett bra tag!" (Ackee)

"Manuella är min liga tror jag, ...det är mer skills" (J_Dove)

"Manuella är klart roligare egentligen" (Sam_no9)

Det är synd att inte övertygelsen kommit tidigare och även i tidigare spel. Vi hade kunnat haft roligare med PES-Ligan redan förra och förrförra säsongerna om jag provat helt manuellt innan. Nu vet jag inte om de gula mätarna som indikerar att man spelar helt manuellt har varit annorlunda i tidigare spel men för att manuella ska leva kvar i fortsättningen måste de fortsätta att vara så.

När det handlar om VM i PES och PES LEAGUE kan man alltid köra en liga vid sidan av men som det ser ut nu så måste manuella promotas mer eftersom det finns ett djup i spelet som gör att det är roligt att spela under en längre period (ett helt år i PES-Ligan) och det gör det absolut inte på assisterade nivån. Konami måste ändra reglerna i sina officiella tävlingar. Det stereotypa mekaniska sökandet efter fördelar måste få ett slut.

Den vackra, kreativa fotbollen måste segra till slut. Även när det handlar om spel i vardagsrummet.
 
1 Freedom:

skriven

Nästa nivå manuellt sett måste väl vara Wii-versionen?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=m8zB6o7fcMg#t=54s

Revolutionärt!

2 Caniggia:

skriven

Du har rätt freedom. Men det är tyvärr inget format som nått de som spelar PES i allmänhet. Jag har spelat det och löpningarna man tar på Wii kan man nu ta på PS3 också med den analoga knappen.