PES 2013 - Helt manuellt. Kraft att fördela.

4 kommentarer
Jag spelar rätt mycket PES 2013. Dock endast quick matches online där jag väger känslan av att vinna med manuella skott och manuella passningar, mot känslan att förlora mot Real Madrid*, där en helt fantasilös passning som går igenom/över mina försvarare vinner matcher åt helt värdelösa spelare. 

*(Även Barca, Man City & Paris SG).

Den känslan man får av att slå någon som i princip aldrig kommer att spela PES 2013 såsom spelet egentligen var menat att spelas, går inte att jämföra med något annat sportspel (eller spel i övrigt). Att vinna mot någon som kör fullt automatiskt på både passningar och skott är en fruktansvärd stressreleaser, man blir jävligt nöjd med sig själv. Tyvärr tycker jag också synd om dessa spelare som utanför PES-världen troligen är passionerade fotbollsfans som uppskattar kreativt spel. Inte bara missar de djupet som PES har utan också den utvecklande faktorn där man faktiskt får en wow-känsla på grund av de kombinationer man kan göra manuellt och som man inte kan göra på de automatiska nivåerna.
 
Saken är den att jag behärskar PES på en annan nivå. Jag är lite som en Jedikrigare och tillsammans med några få andra jediriddare (ni vet vilka ni är) är jag utspridd i en jävligt stor galax av helautomatiska PES-raser. När jag får ett mål i mot mig mot någon som spelar på någon form av automatik så bara rensar jag mitt medvetande genom att tänka att den manuella kraften ändå finns med mig i grund och botten. Det är min yoga, mitt vita ljus i tunneln. Det är vågorna som slår in mot stranden på sommaren.
 
De enda förlusterna jag numer kan ta på allvar är de mot folk som spelar precis som jag. Det är endast de matcherna som gäller något för mig när det handlar om att utveckla mitt eget spel. Anledningen till att jag möter folk som spelar automatiskt i quick matches är bara för att jag kanske lär dem att mitt spel kan vara så överjävligt mycket bättre och verkligare på helt manuellt än vad deras någonsin kommer att vara på automatiskt.

Med detta blogginlägg hoppas jag att vi snart kan köra igång PESLIGANS manuella liga: Säsong 2.

Jag önskar er alla ett underbart 2013!

May the force be with you!
 
1 Pontus:

skriven

Manual ftw. Med arsenal i the championship och kämpar för att gå vidare i euro league - still so worth it när kombinationerna sitter.

2 Pool.:

skriven

tja håller helt klart med, all lycka med det här spelet sitter i det manuella. jag har en fråga, det står att det har kommit en patch som gör att man ska kunna välja "pekarbyte" i matchmenyn är det nån som har fått fram den? jag har inte lyckats, jag sitter å spelar på halvautomatiska byten och kan bli galen på att det inte går att byta till den spelaren man vill ibland, är det nån som har nått tips på hur man kan göra för att det ska funka bättre?

3 Caniggia:

skriven

Hej och tack.

Det gäller bara multiplayermatcher eftersom den andra spelaren då var låst som en viss spelare. När det handlar om det vanliga spelet så går det även att dra analoga mot den man vill bli. Annars så får man vara snabb med fingret på byta spelaren knappen.

4 Anonym:

skriven

ok, varför kan det inte vara som det va på dom gamla spelen när man kunde köra helt manuella byten utan att "datorn" tar över även fast en spelare har bollen... vore kul om dom gick tillbaka till det. Har precis börjat fatta att man kunde byta med analogen men tycker att det fortfarande inte alltid funkar tyvärr... gnäll gnäll, tack för svar iaf.