Konamis Fotbollsspel - Del 1

Kommentera
Ända sedan jag började spela Konamis fotbollsserie så har jag alltid känt att det har varit det rätta fotbollsspelet för mig. Det började på Super Nintendo med den japanska versionen av det som i Europa hette International Superstar Soccer.

Här i Sverige undrar folket ofta vad som är skillnaden mellan de olika versionerna och redan då 1994/1995 när det första Konamifotbollsspelet i serien Winning Eleven/PES kom så fanns det skillnader i spelen i den japanska/europeiska versionen.
I den Japanska versionen som var på 32bit kunde man editera namn och spara sitt spelande medans man i den europeiska versionen på 16bit fick nöja sig med att skriva upp ett lösenord.
Spelmässigt så var den japanska versionen långsam och den europeiska jättesnabb. De första fotbollspelen på SNES får dock i flesta fall ses som arkadspel. Själv editerade jag då alla lagen i den japanska versionen så att de reflekterade lagen i VM 1994. Sen lirade vi fyra st på fritidsgården och det var helt otroligt spännande.

Två år senare 1997 så satt jag på skolans ganska nya internet och surfade och det hade då dykt upp patchar till spelet i bl.a. Brasiliansk form samt med alla Sydamerikanska lag, jag kommer ihåg att Maradona just gått till Boca Juniors då och det var med i spelet, STORT.
Redan då tänkte jag att en allsvensk uppdatering till spelet skulle vara spännande men det kändes för komplext att gräva i ett snesspel genom datorn.

1998 så kom det första Konamifotbollspelet till Nintendo 64. Min kompis hade alla versionerna som släpptes och det sista var det absolut roligaste. Det var det fotbollspelet jag fortfarande saknar vissa funktioner från i många av dagens fotbollspel. Det var play by play hela tiden. Med det menar jag att det blev inga riktiga stopp i spelet, aldrig några svarta skärmar och spelare som placerades tillbaks på fastställda positioner. Blev du fälld kunde du slå frisparken direkt och gick bollen ut så sprang gubben och hämtade den snabbt så att du kunde kasta inkast eller slå en inspark för att få till en kontringsattack om det var läge för det. För att inte tala om straffsparkarna.

Här fick man olika stora boxar, som indikerade var man skulle skjuta/slänga sig, och beroende på hur bra ens straffsparksskytt var. Var det en bra skytt så hade han en liten box att placera ut som sikte i målet där målvakten hade en likadan box och sen genom ett knapptryck tog man bort boxarna och då kunde man flytta om boxen utan att moståndaren kunde se var den var för att på så sätt förvilla denne. Det var det bästa straffsparkssystemet jag sett i ett spel någonsin och jag hoppas att Konami väljer att ta tillbaks det i kommande fotbollspel.

I nästa del så berättar jag om hur International Superstar Soccer dök upp på PS1 scenen och hur jag kom i kontakt med det...