När vi samtalar om PES så kommer vi ofta fram till att det saknas en massa saker. Folk klagar på allt mellan himmel och jord. Några av de saker som nämnts är bl.a. licenser, skor, bollar, arenor och ett större och fördjupat Master League. I det nya PES 2009 saknar vi även användandet av manuell målvakt, möjligheten att spela online utan krussiduller och en realistiskt agerande backlinje m.m.

Idag tänkte jag dock visa er något som varken PES eller FIFA använder sig av nämligen en ständigt flytande matchmotor. För att hitta en sådan så har jag tagit ett steg bakåt åtta år i tiden (I FIFA så måste vi gå ännu längre). Spelet ni ser i filmen är International superstar soccer 2000 på Nintendo 64. Spelet var en fortsättning på International Superstar Soccer på Super Nintendo.

 

 

Ni har just sett en liten snutt. Märker ni hur spelet flyter på vid alla fasta situationer utan att det blir svart skärm eller att spelare låser sig till positioner när spelet börjar? Detsamma gäller vid inkast. Dessutom kan man vid alla fasta situationer ändra vinkeln på kameran, i det läge som man själv vill ha den för att få bäst överblick (ni ser det i slutet av videon). Varför är just det här flytet som jag snackar om så viktigt då? Jo för det öppnar upp möjligheten att kontra på riktigt. Nu fungerar inte detta optimalt i ISS2000 heller för det kan ta ganska lång tid innan en spelare är ute vid linjen och kastar inkast. Men själva grundidéen är intressant och jag tror att den första som integrerar detta i sitt spel kommer att få många lovord.

Är det egentligen någon som förstår varför vi inte har samma sorts funktioner i dagens spel?
Spelet man kan se i filmen är från Major A (en numera nedlagd del av KONAMI).
Tyvärr så bekräftar det här precis det som Seabass sa i en intervju i somras. Teamet har stora problem med att titta på annat och ta efter eftersom man vill skapa något unikt, t.o.m inom sitt eget företag där man ska kunna använda sig av kompetens från olika medarbetare. Det verkar som att PES-teamet tänker mer på sin heder som artister och mindre på vad som är det bästa för produkten. Vi väntar på den förändringen och hoppas att den kommer snart!

Trevlig helg allesammans. Kul med alla som kommenterar trots att det är dåligt med nyheter just nu.
Nästa vecka så blir det ny podcast med Sam och förhoppningsvis mer info om SM.

Tankar om PES - Vad saknas i dagens fotbollsspel?

PES 11 kommentarer

När vi samtalar om PES så kommer vi ofta fram till att det saknas en massa saker. Folk klagar på allt mellan himmel och jord. Några av de saker som nämnts är bl.a. licenser, skor, bollar, arenor och ett större och fördjupat Master League. I det nya PES 2009 saknar vi även användandet av manuell målvakt, möjligheten att spela online utan krussiduller och en realistiskt agerande backlinje m.m.

Idag tänkte jag dock visa er något som varken PES eller FIFA använder sig av nämligen en ständigt flytande matchmotor. För att hitta en sådan så har jag tagit ett steg bakåt åtta år i tiden (I FIFA så måste vi gå ännu längre). Spelet ni ser i filmen är International superstar soccer 2000 på Nintendo 64. Spelet var en fortsättning på International Superstar Soccer på Super Nintendo.

 

 

Ni har just sett en liten snutt. Märker ni hur spelet flyter på vid alla fasta situationer utan att det blir svart skärm eller att spelare låser sig till positioner när spelet börjar? Detsamma gäller vid inkast. Dessutom kan man vid alla fasta situationer ändra vinkeln på kameran, i det läge som man själv vill ha den för att få bäst överblick (ni ser det i slutet av videon). Varför är just det här flytet som jag snackar om så viktigt då? Jo för det öppnar upp möjligheten att kontra på riktigt. Nu fungerar inte detta optimalt i ISS2000 heller för det kan ta ganska lång tid innan en spelare är ute vid linjen och kastar inkast. Men själva grundidéen är intressant och jag tror att den första som integrerar detta i sitt spel kommer att få många lovord.

Är det egentligen någon som förstår varför vi inte har samma sorts funktioner i dagens spel?
Spelet man kan se i filmen är från Major A (en numera nedlagd del av KONAMI).
Tyvärr så bekräftar det här precis det som Seabass sa i en intervju i somras. Teamet har stora problem med att titta på annat och ta efter eftersom man vill skapa något unikt, t.o.m inom sitt eget företag där man ska kunna använda sig av kompetens från olika medarbetare. Det verkar som att PES-teamet tänker mer på sin heder som artister och mindre på vad som är det bästa för produkten. Vi väntar på den förändringen och hoppas att den kommer snart!

Trevlig helg allesammans. Kul med alla som kommenterar trots att det är dåligt med nyheter just nu.
Nästa vecka så blir det ny podcast med Sam och förhoppningsvis mer info om SM.