Tankar om PES - Vad saknas i dagens fotbollsspel?

11 kommentarer

När vi samtalar om PES så kommer vi ofta fram till att det saknas en massa saker. Folk klagar på allt mellan himmel och jord. Några av de saker som nämnts är bl.a. licenser, skor, bollar, arenor och ett större och fördjupat Master League. I det nya PES 2009 saknar vi även användandet av manuell målvakt, möjligheten att spela online utan krussiduller och en realistiskt agerande backlinje m.m.

Idag tänkte jag dock visa er något som varken PES eller FIFA använder sig av nämligen en ständigt flytande matchmotor. För att hitta en sådan så har jag tagit ett steg bakåt åtta år i tiden (I FIFA så måste vi gå ännu längre). Spelet ni ser i filmen är International superstar soccer 2000 på Nintendo 64. Spelet var en fortsättning på International Superstar Soccer på Super Nintendo.

 

 

Ni har just sett en liten snutt. Märker ni hur spelet flyter på vid alla fasta situationer utan att det blir svart skärm eller att spelare låser sig till positioner när spelet börjar? Detsamma gäller vid inkast. Dessutom kan man vid alla fasta situationer ändra vinkeln på kameran, i det läge som man själv vill ha den för att få bäst överblick (ni ser det i slutet av videon). Varför är just det här flytet som jag snackar om så viktigt då? Jo för det öppnar upp möjligheten att kontra på riktigt. Nu fungerar inte detta optimalt i ISS2000 heller för det kan ta ganska lång tid innan en spelare är ute vid linjen och kastar inkast. Men själva grundidéen är intressant och jag tror att den första som integrerar detta i sitt spel kommer att få många lovord.

Är det egentligen någon som förstår varför vi inte har samma sorts funktioner i dagens spel?
Spelet man kan se i filmen är från Major A (en numera nedlagd del av KONAMI).
Tyvärr så bekräftar det här precis det som Seabass sa i en intervju i somras. Teamet har stora problem med att titta på annat och ta efter eftersom man vill skapa något unikt, t.o.m inom sitt eget företag där man ska kunna använda sig av kompetens från olika medarbetare. Det verkar som att PES-teamet tänker mer på sin heder som artister och mindre på vad som är det bästa för produkten. Vi väntar på den förändringen och hoppas att den kommer snart!

Trevlig helg allesammans. Kul med alla som kommenterar trots att det är dåligt med nyheter just nu.
Nästa vecka så blir det ny podcast med Sam och förhoppningsvis mer info om SM.

 
1 Rune:

skriven

Jag håller med, det skulle kännas mycket mer levande med flytande spel under avblåsningar. Det kanske till och med skulle funka att använda bollkallar som hämtar bollar.



Nåt som jag själv gärna skulle vilja se (jag har nämnt det förut) är att kunna byta kontroll över spelare när som helst, hur som helst, oberoende av matchsituation. Alltså exempelvis när min kontrollerade spelare har bollen vill jag kunna lämna över den spelaren till AI:n medan jag själv skiftar kontrollen över till en medspelare med vilken jag drar isär motståndarnas backlinje för att därefter byta kontroll till en annan medspelare som jag springer i djupled med samtidigt som jag begär att få en passning från AI-kontrollerade bollhållaren.

2 Caniggia:

skriven

@ Rune - Har du provat att spela med unassisted i PES 2009? och om du har det vad tycker du i så fall om det?

3 Rune:

skriven

japp, jag brukar alltid spela med unassisted numera. Det blir ju en hel del extra knapptryckningar men man vänjer sig snabbt. Funktionen fanns redan i PES 2008 men gjorde knappt nån nytta då ens kontrollerade spelare tenderade att alltid stanna upp direkt efter att ha slagit passen istället för att fortsätta röra sig. Den grejen är förbättrad nu i PES 2009 så nu går det väggspela på ett effektivt sätt.



Men det går fortfarande inte byta kontroll när min spelare har bollen och när min spelare inte har bollen funkar det inte att byta till en annan medspelare utan boll, man är alltid tvingad att byta till den spelare som håller i bollen och ingen annan, vilket är synd.



Jag hade önskat att det vore lika lätt att byta kontroll till valfri spelare på samma sätt som man slår passningar, alltså rikta med styrknappen mot spelaren man vill styra och tryck "byt"-knappen, men dessvärre funkar ju bara "byt"-knappen enskilt. I försvarsspel är man ju begränsad att bara skifta kontroll mellan de bägge spelarna närmast boll, i anfallspel enbart till bollhållaren. Styrknappen gör alltså ingen nytta, vilket jag återigen tycker är synd.

4 Don-T:

skriven

Jag kommer ihåg samtliga pes spel och international superstar soccer med, dock föredrog jag alltid winningeleven teamets spel framför majorA eftersom deras kändes mer arkadinriktade.ibland känns det som major a är inblandade i produktionen av pes till next gen för det har mer gemensamt med international superstar soccer än med winning eleven serien.Då tänker jag framförallt på arkadkänslan som känns mer påtaglig i nextgen versionerna .Det jag vill se om pes ska fortsätta hålla mitt intresse vid liv är kanske inte så mycket kosmetisk förändring eftersom jag gillar stilen,dock hade lite mjukare animationer varit önskvärda.Men ett måste är verkligen att få online att funka ,numera spelar man dom flesta spel online och när man kan få ett grafiskt snyggt spel som nhl att flyta som smör så känns det skrämmande att märka att pes online beter sej som att man lirade med ett 56k modem .

Jag hade gärna haft6 flytet som du nämner med utan ständiga avbrott men om dom mäste finnas där för att synka onlinedelen så hellre det .

5 Caniggia:

skriven

Visst finns det säkert några gamla programmerare från Major A med i PES-teamet. Men att PES skulle vara influerat av Major A det tycker inte jag stämmer. Om man tittar på PES-serien så är det i så fall PES2 som ligger närmst. Orsaken till att jag betvivlar att PES-teamet influerats av ISS arkadkänsla är att de faktiskt släppte spel simultant en bit in på 2000-talet och då tävlades det mest i att göra produkterna så olika varandra som möjligt. Det är antagligen därför Seabass aldrig plockat in funktioner som skiftande kameror i fasta situationer, straffar med variation, och ett ständigt flytande gameplay.

6 Frans:

skriven

Jag tycker man ska försöka fånga hur en riktig fotbollsmatch fungerar. Jag tänker alltid när jag ser en premier league match eller någon annan match, att tänk om flödet i pes kunde vara så här. Alltså en äkta fotbolls-simulator.

7 ben:

skriven

kommer någon ihåg sraffsystemet i ISS-spelen? Var ju helt fantastiskt, så mycket bättre än nu..

8 Caniggia:

skriven

@ Bein - Ja straffarna var fantastiska. Större fyrkant för sämre skytt. Målvakterna kunde röra sig på linjen och man kunde välja om man ville lobba bollen.

9 Conigol:

skriven

Kontringar vid fasta situationer är inte lika viktigt som kontringar i själva omställningen efter en andraboll eller brytning. Finns mycket grövre saker som måste förbättras även om det skulle vara riktigt coolt om det här fixades. Men det är långt ner i prioriteringen tycker jag.



Samma sak om man t.ex går ut med målvakten och det blir inkast sen. Då är målvakten redan i mål efter den "svarta skärmen".

Men kanske beror det på att spelen blivit så mycket större och innehållsrikare att spelet MÅSTE ladda i såna situationer för att det ska fungera?

10 Gabbe:

skriven

ja du har rätt. Det kan vara räätt tungt att ladda upp bilden eftersson graficken blir bättre och bättre.





PS: Har nån av er data snälla svara

11 Caniggia:

skriven

@ Conigol - Jag tror inte alls att det har med att spelet är innehållsrikare att göra. Det är helt enkelt en genväg för att man inte ska behöva programmera vissa animationer och för att man inte ska behöva tampas med ännu fler olika situationer som kan uppstå. Det finns spel som är oerhört mycket mer komplicerade och som rullar på ett helt äventyr utan att det stannar upp förrän man dör.

Jag skulle vilja ha ett flytande spel men det kommer först efter att de har hittat tillbaks till spelkänslan från tidigare spel. Då kan man börja diskutera extragrejer igen.