
För mig så går ingenting upp mot att sänka ett mål på en spelare med ett mycket bättre lag, det finns ingen skönare känsla än när underdogen tar ledningen. Jag vill bevara det där. Jag vill förbättra chanserna för de som har lust att spela med sina favoritlag (utan att de behöver vara ett av de bästa lagen i spelet)
Jag har själv Lyon, Fiorentina, Betis och HIF som favoritlag och när jag gör mål med dem mot någon, vem som helst, då kommer lyckoruset. Bam Bam, den knutna vristen, eller Indiandansen (väldigt sällan jag gör den dock). Extra skönt är det även när man gör oväntade mål, t.ex. ett långskott från 30 meter, ett kontringsmål efter en enorm press från motståndaren, den där straffen som man känner man är värd eftersom man legat under med 0-1 i 87min. Saker som naturligtvis gör motståndaren tokig. Det finns de som vill minimera dessa riskmoment, speciellt i spelens värld, men då ska de inte glömma att de tar bort en stor charmfaktor med fotbollen.
Jag drar åt andra hållet. Bara för att man är en bra spelare på PES betyder det inte att man alltid ska vara just bäst. I ett fotbollsspel ska alla ha en chans att vinna om man kan spela spelet. Det ska finnas matcher där en duktig spelare missar alla lägen och amatörspelaren tofflar in 1-0 efter en hörna.
Variation. Verklighet. Känsla. Fler spelare. Fler fans. Större gemenskap.
Det kommer jag att jobba för som ansvarig för PESLEAGUE.
/Caniggia
skriven
Nja, jag tycker riskmomentet i PES är ganska lagom, på gränsen till för mycket om jag ska vara petig. Visst är det charmigt att nybörjare har chansen att vinna mot mångdubbelt mer erfarna spelare men det får inte passera den gränsen att spelet känns mer som ett slumpartat lotteri än skicklighetsbaserat. Lägger man ner flera timmar om dagen i flera års tid vill man gärna känna att man utvecklats som spelare och till viss del börjat bemästra spelet.
Det är en balansgång dock. Om spelet blir alltför skicklighetsbaserat är risken stor att man hittar återkommande svagheter hos AI:n och börjar spela extremt ensidigt utan variation, vilket gör att spelet blir jäkligt tråkigt att både spela och kolla på.
Förut spelade jag mycket FIFA och de spelen hade oftast väldigt låg slumpfaktor samtidigt som AI:n inte var den bästa. Resultatet blev att man snabbt hittade buggar och spelade "sönder" varje årgång av spelet tills man slutligen tröttnade på fotbollsmördandet och tillbringade resten av året med att vänta inför nästa årgång för att få en ny utmaning.
Jag tycker Konami ska sträva efter att skala bort så mycket som möjligt av slumpfaktorn så länge AI:n är tillräckligt klipsk att anpassa sig mot spelaren och hålla spelet varierat. AI:ns kvalitet är alltså måttstocken på hur var balansen ska ligga mellan kontroll/slump.