Tankar om PES - När uppstår den största njutningen?

9 kommentarer

För mig så går ingenting upp mot att sänka ett mål på en spelare med ett mycket bättre lag, det finns ingen skönare känsla än när underdogen tar ledningen. Jag vill bevara det där. Jag vill förbättra chanserna för de som har lust att spela med sina favoritlag (utan att de behöver vara ett av de bästa lagen i spelet)

Jag har själv Lyon, Fiorentina, Betis och HIF som favoritlag och när jag gör mål med dem mot någon, vem som helst, då kommer lyckoruset. Bam Bam, den knutna vristen, eller Indiandansen (väldigt sällan jag gör den dock). Extra skönt är det även när man gör oväntade mål, t.ex. ett långskott från 30 meter, ett kontringsmål efter en enorm press från motståndaren, den där straffen som man känner man är värd eftersom man legat under med 0-1 i 87min. Saker som naturligtvis gör motståndaren tokig. Det finns de som vill minimera dessa riskmoment, speciellt i spelens värld, men då ska de inte glömma att de tar bort en stor charmfaktor med fotbollen.

Jag drar åt andra hållet. Bara för att man är en bra spelare på PES betyder det inte att man alltid ska vara just bäst. I ett fotbollsspel ska alla ha en chans att vinna om man kan spela spelet. Det ska finnas matcher där en duktig spelare missar alla lägen och amatörspelaren tofflar in 1-0 efter en hörna.

Variation. Verklighet. Känsla. Fler spelare. Fler fans. Större gemenskap.
Det kommer jag att jobba för som ansvarig för PESLEAGUE.

/Caniggia
 
1 Rune:

skriven

Nja, jag tycker riskmomentet i PES är ganska lagom, på gränsen till för mycket om jag ska vara petig. Visst är det charmigt att nybörjare har chansen att vinna mot mångdubbelt mer erfarna spelare men det får inte passera den gränsen att spelet känns mer som ett slumpartat lotteri än skicklighetsbaserat. Lägger man ner flera timmar om dagen i flera års tid vill man gärna känna att man utvecklats som spelare och till viss del börjat bemästra spelet.



Det är en balansgång dock. Om spelet blir alltför skicklighetsbaserat är risken stor att man hittar återkommande svagheter hos AI:n och börjar spela extremt ensidigt utan variation, vilket gör att spelet blir jäkligt tråkigt att både spela och kolla på.



Förut spelade jag mycket FIFA och de spelen hade oftast väldigt låg slumpfaktor samtidigt som AI:n inte var den bästa. Resultatet blev att man snabbt hittade buggar och spelade "sönder" varje årgång av spelet tills man slutligen tröttnade på fotbollsmördandet och tillbringade resten av året med att vänta inför nästa årgång för att få en ny utmaning.



Jag tycker Konami ska sträva efter att skala bort så mycket som möjligt av slumpfaktorn så länge AI:n är tillräckligt klipsk att anpassa sig mot spelaren och hålla spelet varierat. AI:ns kvalitet är alltså måttstocken på hur var balansen ska ligga mellan kontroll/slump.



2 Caniggia:

skriven

@ Rune - Trevligt inlägg. Ett fotbollsspel och sportspel i allmänhet är ju olika från version till version men ofta så är det små ändringar i spelet som görs för att öka antalet händelser i en match.



Angående slumpfaktorn i KONAMIs spel har den ju försvunnit i och med Next-Gen versionerna. Du kan spela statiskt. Springa med en gubbe som springer igenom alla den andres försvarare. Du kan dribbla alldeles för lätt med dina gubbar. Du kan göra mål fler mål på ett visst sätt. Statistiken på dina gubbar avgör istället för ditt taktiska kunnande.



Jag tycker alltås inte alls att PES känns som ett slumpartat lotteri. Jag tyckte snarare att balansen var bättre i PS2 spelen. I fotboll är det ju ofta så att den som är bättre innehar den största pressen och så ser det ju ut även i PES. Det som jag tycker är tråkigt med riskfaktorn i de senaste PES-spelen är att de bästa spelarna och lagen har blivit för bra. Det finns t.ex. nästan ingen risk alls att Lyon slår Barcelona. Vilket faktiskt har hänt i verkligheten flera gånger de senaste åren i Champions Leagues gruppspel. (upprepning har inte så mycket tid)



I fotboll gäller det att ta sina chanser och sätta dit bollen. Om då en spelare skapar 10st chanser och missar 10st samtidigt som spelare nummer två tråklar in en hörna så är det inget orättvist med det tycker jag. Det är fotbollens charm.

3 Rune:

skriven

Visst, i verkliga livet finns det en viss charm med att sätta 1 mål på 1 chans medan motståndarna haft tiotalet fler chanser utan att få in bolluslingen.



I verkliga livet kan jag hålla med om att ett sånt matchresultat inte alls behöver kännas orättvist, men det beror på att effektiviteten i ens avslut är en del av ens skicklighet snarare än slump.



Skjuter jag ett skott i stolpen i verkliga livet, visst grämer jag mig lite grann över otur men innerst inne vet jag att det beror helt på min egen skicklighet om jag sätter skottet eller inte, och att det är något som går att träna upp.



I TV-spelens värld däremot, sätter man ett skott stolpe ut i PES, trots att man vet med sig att man gjort allting precis rätt så känns det inte som man kan skylla på annat än otur. Datorn bestämde helt enkelt via en virtuell slantsingling att "-Nä, du! Nu kommer du missa mål hur du än gör!"



Även om man förutsätter att spelet lottar på ett rättvist sätt så infinner sig ändå den dåliga-förlorarkänslan att spelet tog sig friheten att fuska i smyg.



Därför tycker jag inte alls att glädjen att sätta ett 30-metersskott väger upp mot frustationen att släppa in ett likadant mål. Just för att målet mest bara var baserat på slump och noll skicklighet till skillnad mot verkligheten.



Roligaste vinsterna i PES är de där man känner att man verkligen gjort en skicklig prestation och kämpat för att förtjäna målen och därför tycker jag att den som skapar sig flest målchanser bör vara den som vinner matcherna för att det ska kännas rättvist i TV-spelets värld, just för att avsluten i sig är väldigt slumpstyrda.

4 Caniggia:

skriven

Det är ju faktiskt så att avsluten inte alls är så slumpmässiga som du vill få dem till att vara. Du siktar ju med kontrollen och skjuter precis där du vill ha bollen i PES också.



Om man granskar animationerna i många av de sitautioner som uppstår så har de med fotbollsöga såklart en klar fördel när det kommer till att sätta dit bollen i nät. I PES finns det dessutom en placeringsknapp R2 och tre olika värden som avgör hur bra spelaren är på att skjuta.

Riktningen på hur spelaren står när han skjuter, hur pressad han är med mera leder fram till om bollen ska gå i mål eller inte. Därför tycker jag att när jag med mitt fotbollsöga avgjort exakt där jag tycker det är realistiskt att skjuta, med insikt i hur statistiken ser ut för just den spelaren, i beaktande om han har en long shoot stjärna eller inte kan njuta ännu mer av ett sånt mål. Än mer än när jag i princip bara lyckats springa rakt igenom ett försvar med Barcelona, dribblat målvakten eftersom han i princip alltid slänger sig och sedan lagt bollen i öppen kasse.



En spelare som är betydligt bättre än alla andra gör mål på en av de 10 chanserna han har i dagens spel. Jag förstår inte heller varför man spelar ett spel om inte denna chansfaktor finns med. Ska man sätta bollen i mål i alla lägen där man utför en rad likadana moment? 10chanser = 1mål? Jag skulle lika gärna kunna säga att eftersom jag hade bollen mest i matchen så ska jag vinna.



I min förra turnering så sköt jag tre ggr i ribban. Alla skotten kom relativt långt utifrån. Du försöker alltså ta ifrån mig en del av det jag tycker är roligt med att skjuta långskott och säga att jag inte kan skjuta så eftersom det är mer tur än när min motståndare försökt springa igenom försvaret med Etoo tio ggr och lyckas fem? Om det är något som ska öka chansen för mål så är det one touch fotboll med en massa passningar inom laget och det är enligt mig det som ska leda fram till om jag är en god fotbollsspelare i PES eller inte.

5 Rune:

skriven

Jo, jag vet att det finns en hel del faktorer att ta hänsyn till som påverkar hur skottet blir vilket jag tycker är fullständigt rätt. Spinn på bollen, press från motståndare, skottvinkel, rätt fot osv ska självfallet spela in på hur lyckat skottet blir.



Men jag tycker att även om man behärskar alla dessa faktorer till fullo så är det ändå en stor bit slump i slutändan där chansen till bra träff räknas ut genom lotteri inom spelarens attribut. Speciellt vid straffsparkar.



Jag hade önskat att man som spelare kunnat ha en pytteliten inverkan på denna slumpfaktor för att känna att det är på ens egna handling man missar eller träffar mål. Någon typ av tajmingsbaserat system där man i skottögonblicket försöker pricka rätt på tusendelen av en sekund (vilket ingen människa bör klara två gånger i rad). Spelarens skicklighetsattribut avgör sedan i sin tur hur mycket bollbanan kommer avvika i förhållande till varje tusendel man feltajmar.

6 Rune:

skriven

Och visst, det finns ju redan skottmätare i dagens PES men det finns inget som indikerar vilken del av mätaren man ska sikta på för det optimala skottet. Vid frisparkar finns ett streck i mitten på mätaren men att pricka det strecket brukar allt som oftast resultera i totalt misslyckade skott. Mätaren styr i princip bara hur hårt tillslaget blir, inte hur rent man träffar.

7 Daniel:

skriven

Tja Caniggia!



Kommer de vara nåra priser nu när tävlingen dras i Stockholm? Och om det är, vad är de för priser?



Tacksam för svar! :)

8 Caniggia:

skriven

@ Daniel - Hej! Vi kommer att ha Pokal och spel från KONAMI. Dessutom kommer vi att handla in ännu finare priser i nästa vecka. Jag lovar att det blir fina grejer. Välkommen att anmäl dig på http://pesleague.se

9 SolnaViktor:

skriven

Det känns som du kan läsa mina tankar Caniggia! Att vara celtic och möta barcelona när man själv är ganska dålig på pes och han som är barcelona är en av dem bättre spelarna. Om man då kör så defensift man bara kan och motståndaren har chanser nästan hela tiden och sen gör 1-0 på en kontring i 85 minuten eller på en hörna, då blir man riktigt riktigt glad :) tycker verkligen att det är synd att c.ronaldo och l.messi är så övernaturligt bra. för det går inte att vara celtic och möta barcelona och messi i en match. man förlorar vad man en gör (om det inte är en rikigt dålig spelare förstås) det skulle verkligen vara grymt roligt om dem ändrade allt som det var i pes 6 m.m. för då kunde man få 0-0 och kanske till och med vinna i dem matcherna.