Review PES 2015 till PS4

En kommentar
 
Då är det dags för årets review av PES. Mitt fokus är naturligtvis på Onlinebiten och simpla singelmatcher mellan mänskliga spelare. Men låt mig först berätta lite allmänt om spelet.
 
PES 2015 har präglats av en utveckling som började med att man släppte en beta till alla användarna förra året. Nämligen PES 2014. Icke färdigutvecklad produkt såld för 500 kr fick en helt ny betydelse för alla som var i närheten av spelet. Konami har i och för sig inte gjort en spelupplevelse på förra generationens konsoller som känts klar sedan 2006 så man ska aldrig vara FÖR överraskad om vad de tar sig för.

MEN ett år senare har de fixat en spelupplevelse av absoluta världsklass. Detta är bättre än alla tidigare PES-släpp och endast Wii-versionerna av PES som kom mellan åren 2009-2011 håller samma klass. Wii versionerna undrar ni? Jo de var faktiskt utvecklingar av PES 5/6 till ett smidigare och mer balanserat spel som man kunde spela med klassiska kontroller. Inte många som har testat det kan jag tänka mig men de har t.ex. betytt att de pilar man drar till spelarna nu i PES 2014/15 och de manuella löpningar man gör finns med.
 
Vad är det som gör PES 2015 så bra då? Jo det är allt som kan hända. Det är individualiteten hos spelarna. Det är hur taktikerna fungerar. Det är hur djupt du kan spela med din backlinje. Det är ta mig sjutton hur du kan bryta en genomskärare till Ronaldo. Det sistnämnda har jag just börjat lära mig.
 
Inlärningskurvan är HÖG. Jag har redan spelat 100 matcher och slutsatsen är att du måste lära dig ALLA baskontrollfunktioner innan du blir en bra spelare. t.ex. så hade jag inte någon vidare lust att använda mig av L1+Högerspak för att markera en spelare i backlinjen när min motståndare tar en manuell löpning. BIG MISSTAKE, tror jag har förlorat 90 matcher på det online innan jag fattade att det här var BASIC learning. Trögtänkt och ovilja att förändra invanda mönster rakt ner i papperskorgen det vill säga.
 
 
Det finns tre saker att anmärka på in-game.  
1. Glidtacklingar är fucking livsfarliga.
2. Domarna är helt blåsta i skallen. De glömmer kort om man spelar på för länge och de dömmer konstigt och blåser kanske för sällan.
3. Rainbow flick är för effektiv. Du kan inte intercepta spelaren eller bollen förrän den är nära marken och är det Messi eller Ronaldo så hinner de ofta skjuta.
 
Många hade problem med onlinebiten av PES i början av släppet men nu verkar det ha fixat till sig. Dock fick jag göra inställningar i min router och använda något som kallas port triggering. Sedan dess har jag inte haft ett enda problem. Spelet flyter på som det ska och förutom lite hack då och då (händer sällan med två stabila uppkopplingar) så är det en underbar upplevelse. PES-Ligan lever igen på grund av en TOP A produkt från Konami.
 
En sak att anmärka inför online matcher är att spelarnas form inte kan vara random eller normal. Den är alltid såsom några scoutnissar inhyrda av Konami tycker att den ska vara och detta leder i sig till att man aldrig får en lugn stund från Ronaldo och Messi online.
 
Slutsatsen är trots ovanstående följande. KÖP KÖP KÖP. 
 
 
1 Matte:

skriven

Tog hem spelet från psnkalendern igår, 260 kr... Som hittat

Svar: Är du med på http://pesligan.com ?
Caniggia