Konamis patch 1.08 förbättrar PES 2014 avsevärt.

3 kommentarer
 
För tre dagar sedan släpptes Konamis 4:e patch till PES 2014. Det här är en patch som gör att spelet får ett skelett, en känsla, en framtid. Jag kunde inte se det med Februaripatchen men jag kan se det nu. 

Först och främst handlar det om att framerateproblemen nästintill är borta. Innan tyckte jag att allting kändes som om man vadade genom ett träsk med gyttja upp till knäna men nu känns det faktiskt som att gyttjan har blivit vattenbaserad. Det finns fortfarande en liten tröghet där men den har inte att göra med framerate (jag återkommer till det snart).
 
Det finns minimala aspekter av framerateproblem kvar såsom vid cutscenes där spelarna kommer in på planen t.ex. eller vid någon maffig replay, men för det mesta flyter det till 100%. Nu kan man börja njuta av den underbara grafiken.
 
Efter många om och men har Konami till stora delar fått ordning på den tekniska optimeringen. Det är imponerande att de lagt ner ett sådant stort jobb för att fixa detta i PES 2014. Jag trodde det aldrig, fast att jag såg det som en nödvändighet för att vi konsumenter överhuvudtaget skulle köpa PES 2015 till PS3. De var tvugna att fixa detta, det hade blivit spelets död på PS3 annars, kanske även för spelserien i sin helhet. Jag hade en känsla av att Fox-engine hade en för stor kostym för PS3 och att de hade tagit sig vatten över huvudet. Den känslan var fel och jag är den första att erkänna det, och jag kan göra det med glädje, PES har fått en mycket fin grund att stå på nu. Både för PS3 och PS4.
 
Vad är det då på plan som har förbättrats? Det är en hel del. Dock ska det sägas att det här fortfarande är som att få en konstnärligt OK tavla att hänga rakt på väggen. Det konstnärliga är fortfarande inte på topp och den hänger fortfarande snett men den hänger där. Folk ser den. Vissa kanske studerar den ett tag och kommenterar det med att "vafan det här är ju skit".
 
För den som spelar PES 2014 för allra första gången utan att ha spelat det med någon tidigare patch alls så kan uppdateringen innebära olika saker. Man kan tycka att det är skit eftersom det fortfarande inte är ett spel som ger oss den upplevelse vi vill ha som PES-älskare och man kan tycka att det här är okej. Har man som jag sett hoppet från ospelbart till okej så förstår man hur jävla dåligt det har varit. Innan den här patchen har jag inte ens velat spela en halvlek av PES 2014. Jag har inte velat ödsla min tid överhuvudtaget med spelet och jag kan inte förstå hur andra vill plåga sig själva med detta som tidsfördriv. Jag skulle vilja jämföra det med Jesus vandring mot korsfästelse. Du bär PES 2014 på en lång och regntung väg (7 månader). För att sen se hur du själv får spik slagna genom händerna med patch 1.08. (du måste glömma allt det spelande du gjort för nu är det något helt annat). Jag kan förstå att Sam klagar på att spelet förändras som professionell spelare men det här var fan ta mig oundvikligt. Spelet var så jävla dåligt att folk måste ha gått till jobbet på kontoret i Japan bärandes på hästar på ryggen och tårar i ögonen.
 
Jag vet att jag i stort sett bara givit anekdoter till vad som har förändrats i spelet, men det är lite som jag skrev i en tweet. Tänk dig att du har en kamera och du vill zooma och fokusera på något. Du gör fokuseringen manuellt. Du vrider och vänder på linsen för att kunna se allt i detalj. PES och Konami är där nu. I vridandet och vändandet. De vet att de kommer få perfekt fokus tillsist. Det är där vi är. Det här kommer bli bra tillsist.
 
 
Om mig: Gustav Hedenborg, går under pseudonymen "Caniggia" sedan 9 år tillbaka. Stor PES-älskare och har även jobbat för Konami med PES under sammanlagt fyra år (2007-2011) med utveckling av hemsidor och event. Nuförtiden stor kritiker av både ont och gott angående PES och fotboll generellt. Älskar Brämhultsjuice, filmerna om Indiana Jones och ska åka till Brasilien under hela fotbollsVM.
 
1 stadig:

skriven

Tyckte också att det var i princip ospelbart på ps3. Sålde det men gav det ett nytt försök på pc. Blev helt såld. Det känns ju helt underbart på med sweet-fx på pc. Vilket flyt, Inga laddningstider och självklart Inga framerateproblem. Hoppas de optimerar för lite högre prestanda i 2015, men jag tycker det är skitkul på pc.

Svar: Nu är spelet väldigt spelbart. Håller på att lära mig det igen. Ska skriva en guide till hur du börjar lära dig det igen här på bloggen. Tack för det inlägg. Fixa gärna spelet på PSN nu i April för då är det gratis om man köper en månads PRO medlemskap. Kan vara värt det.
Caniggia

2 stadig:

skriven

Sålt min ps3:a. Får bli pc ett tag, sen kanske ps4/xbone när barnsjukdomar är borta.

Svar: Ja det kommer ju ett PES till PS4 i höst så det är värt att spana in, speciellt eftersom PS3 versionen blivit så mycket bättre nu.
Caniggia

3 Pastor Zakilowskij:

skriven

Mycket njutbart på PC tillsammans med PESEdit och Jenkeys patch.

Känner för första gången på länge en viss förhoppning för framtiden.