PES 2017 Recension (PS4)

Kommentera

Då så, här kommer det ni alla väntat på. Årets recension av Konamis "älskade" fotbollstitel.

Mycket är förbättrat från förra året. Men låt oss först höra om det jag klagade mest på i PES 2016 är förbättrat, nämligen domarna. Och jo visst, de har fått sig en enorm uppryckning. De känns välbalanserade och blåser vissa gånger även för luftdueller där spelarna hoppar in med för mycket kraft. Kort delas också ut rätt. Det enda som i någon mån lever kvar är att domaren inte kan dela ut mer än ett kort per avblåsning. Detta är speciellt irriterande online där spelare dyker in i närkamp efter närkamp med sulorna före men trots detta bara får ett kort. I alla fall något som Konami kan förbättra tills nästa version.

Domarna har blivit så mycket bättre nu!

Jag efterfrågade även möjligheten att låsa kontrollinställningar när man går online eftersom det inte är roligt att möta någon som helt plötsligt ändrar sina inställningar mitt i matchen för att få en fördel. Glädjande är att Konami nu låst passningsinställningen. Samma låsning borde gälla för alla inställningar men man kan fortfarande ändra allt förutom passningarna, hur tänkte Konami här?
Det finns ännu ingen möjlighet att sätta upp rum med specifika kontrollinställningar men det var inget jag väntade mig. Det går sakta på utvecklingskontoret.

Jag behöver inte ens gå in på hur orealistiskt det är att möta någon online som spelar passningsspel (med passningsassistans) där de egentligen inte vet vad de gör utan bara trycker på en knapp så har de målchans och sen letar sig autoskottet in. Datorn gör i princip allt till dem, till och med brytningar och dribblingar där bara behöver hålla in R1 och X och [ ]. Är det det som kallas skill? :D

Men, här kommer det positiva. Det har lagts till en jävla massa animationer, speciellt för målvakter men även för utespelare. Bollbehandling a la avancerad kan nu avnjutas som en fröjd för ögat och målvakterna gör nu snygga räddningar som skapar ett WOW hos både spelaren och publiken. Det finns vissa animationer kvar från forna tider och det är väl främst målvakten som föser bort skott som han får mitt på sig och sedan lite tama räddningar med fötterna som går rakt ut. Även passningsanimationer med föspassningar i helt orealistiska vinklar finns fast att de hör hemma hos icke professionella spelare. I ärlighetens namn ska de ska väl göra det för att autospelarna inte ska gråta blod.

Mycket av tidigare fel har rättats till och för första gången fick man rätt trupper från början i PES i samband med releasen, innan brukade detta ta flera månader. Att lägga till optionfiler med korrekta data har inte heller varit enklare än nu. Skapa en mapp som heter WEPES på ett USB minne, gå in på http://pesuniverse.com och ladda ner deras fria V2 optionfiler. Det finns filer för alla ligor + loggor för alla olika tävlingar.

Allt som allt en förbättring av förra årets spel nu när domarna fungerar som de ska och målvakter och animationer förbättrats. Det här är rätt väg framåt för Konamis fotbollsserie!

En sak kvar att göra - att gå in på manualpes.com och anmäla sig till årets PES-Liga!