Konamis fotbollsspel - Del 2

Kommentera
Det var år 2000. Under en tvåårsperiod hade jag till största delen hållt mig till Championship Manager på PC. Från och till lirade jag lite Winning Eleven/  ISSD på mitt Supernintendo och lite ISS2000 på Nintendo 64. Jag hade förbisett den maskin som faktiskt sålde bäst både spelmässigt och konsollmässigt under slutet av 90-talet, nämligen Playstation.

Jag tyckte inte att den hade snygg grafik och att spelen för det mesta hade stora pixlar. Kanske så var det pga av att det gjordes många 3D spel till PS som inte såg snygga ut men som var spelbara.

Jag uppfattade i alla fall N64 som den bättre maskinen av de två och det fanns en del spel till Nintendo 64 som var riktigt bra, som t.ex. multiplayerspelen Goldeneye och SuperMariokart.

Hösten 2001 så skulle jag flytta till Frankrike för språkstudier och skulle samtidigt köpa en CD-brännare på SIBA för att kunna bränna lite svensk musik att ha med till frankan. Efter att ha plockat min låda med CD brännaren så gick jag förbi en stor box med spel till PS. De var rabatterade och jag började röra runt med handen för att se om där var nått intressant i boxen.

Några dagar tidigare hade jag varit inne på nätet och letat efter en emulator till Nintendo 64 för PC. Jag hittade ingen bra men jag råkade springa på en väldigt bra emulator till PS. Det var bara därför jag rörde runt med handen i PS boxen. Jag letade efter Tintin till PS som verkade vara ett bra spel.

Tillslut fiskade jag upp ett fotbollspel som jag hade hört talas om men aldrig spelat. Det var Konamis ISS Pro Evolution. Redan tre månader efter releasen hade spelet tydligen sålt så dåligt att SIBA gubbarna bestämt att det skulle ner på 199kr. Jag tackade och tog emot och gick hem och spelade. Det var det. smöret på moset, toppen på berget, kyssen av den där flickan som är så jävla snygg. Jag var fast och det har inte släppt sen dess. Konamis fotbollsserie på PS1&2 har sedan dess förundrat både mig och mina vänner.

Många har dock varit skeptiska. Speciellt de som alltid dreglat över licenser och liknande. I ISS Pro Evolution fanns det bara landslag och till och med i dem var namnen felstavade. En kompis till mig tyckte spelet verkade alldeles för svårt men efter ett skott på volley som sökt sig in i bortre burgaveln föll även han över på PESsidan. Han hade dock aldrig favoriserat FIFA utan egentligen bara spelat ISS2000 till N64. Vad kändes nytt med den här versionen? Det kändes mer som äkta fotboll där ISS2000 hade känts som ett arkadspel. Själva tempot kunde justeras till den sorts snabbhet man själv ville ha och det var inte något flipperspel där matcherna slutade 6-3.

ISS Pro Evolution fick följa med mig till Frankrike och till min stora lycka fick jag en brasiliansk polare i min franskaklass som även han är ett stort ISS Pro Evolutionfan. Han hade ett PS hemma hos sig och tillsammans hade vi landskamps VM. Jag (Sverige) han (Brasilien) samt kamrater som själva spelade med lagen från det landet där de kom ifrån. I detta fallet Bulgarien och Japan. Just den gången vann Japan hela turneringen på poäng. Något snopet men vad ska man göra? Kennet Andersson och Jörgen Pettersson på topp liksom.

Våren 2002 så hade jag med många nya erfarenheter från ett liv i Frankrike återvänt hem. Då hade playstation 2 varit ute sen julen 2000 och hade så sakta börjat sjunka i pris. De hade legat på runt 3000kr under en ganska lång tid och jag köpte under ett besök hos min kompis i Paris en PS2:a för 2500kr. Jag hade varit måttligt sugen på PES1 som kom ut redan i Oktober 2001 men hade inte haft råd att införskaffa maskinen. Vad var det som väntade nu?

I tredje delen tittar jag på hur Konamis Pro Evolution serie så sakta börjar tävla med EA:s FIFA om fotbollspelarens gunst...