Vi är inne på tredje säsongen med PES-Ligan och jag tycker saker fungerar bättre än de gjort på mycket länge. Ligor med maximum av 10 spelare ger ett okej antal matcher att spela under en säsong och det är svårt att inte klara av 3 dubbelmöten per deadline.

När ligacupen fungerar så blir det ytterligare minst en match per säsong. Säsongerna spelas över tre veckor och klarar inte deltagarna av en deadline utan besked så får de gult kort. Upprepas det så stängs man av en säsong eller så flyttas man ner i sistadivsionen. Vi är fyra admins och det mesta avhandlas. Aktiviteten är det viktigaste för våra medlemmar och när folk inte är aktiva när det gäller spelandet så stänger vi av dem. De får såklart en varning först men sedan är det bye bye.

Det finns såklart saker att göra. Jag har tänkt mycket på en app för möten där man kan kontakta och bestämma tider. Men för att skapa en sådan app så krävs det mycket cash och det är inget som PES-Ligan har särskilt mycket av.
 
Medlemsavgift och Turneringar
Till PES 2016 så överväger vi mer och mer att ta ut en medlemsavgift för spelare på hundra kronor för medlemsskap. Om vi hade räknat på det hade vi i nuläget fått in ca 3000:- som skulle kunnat gå till att betala webbhotellet (800:- /år) och lite utveckling. Men direkt när det blir tal om avgifter så vill man gärna kunna garantera en bra upplevelse online, och det kan vi inte göra från vår sida utan det är upp till användarna och Konami. För användare som i en situation där de betalat avgift upplever lagg och konflikter med andra spelare skulle vi inte heller ta något ansvar. Avgiften skulle ej vara återbetalningsbar men medlemsskapet skulle vara i ett år.

Det mest intressanta skulle väl vara om vi arrangerade ett tvådagars möte under 2015. Ett sådant möte skulle innehålla två turneringar . En turnering skulle spelas med manuella kontroller och ligalag och tävling nummer två skulle spelas med valfria lag och valfria kontroller.

Sverok
Vi har också samtal med Sverok och vi kommer att gå med där under årets lopp. Med Sverok i botten kan vi börja söka olika sorters förenings och stiftelsebidrag. Jag kommer lägga ner en del tid på att försöka ro ihop så mycket cash jag kan där för att kunna ta sajten dit jag vill utan att personligen behöva stå för utgifterna, vilket jag gjort när det gäller allt nytt ni ser på sidan.
 
Till sist så har ni här nedanför målbilden för sajten PES-Ligan 2014/2015.
- Få ligacupen att fungera med olika alternativ.
- Få statistiken att fungera så att man kan se spelade matcher, vunna matcher med mera.
- Gå med I Sverok.
- Fixa så att registrering passar Sveroks krav för att få bidrag. Dessa inkluderar, personnummer, namn, adress, telefonnummer e-mail. Dessa uppgifter skyddas och kan bara ses av admins och Sveroks anställda.
- Skapa två former av medlemsskap, normalt medlemsskap och Pro medlemsskap.
 

PES-Ligan status 21/1/15

PES 2015 Kommentera
 
Vi är inne på tredje säsongen med PES-Ligan och jag tycker saker fungerar bättre än de gjort på mycket länge. Ligor med maximum av 10 spelare ger ett okej antal matcher att spela under en säsong och det är svårt att inte klara av 3 dubbelmöten per deadline.

När ligacupen fungerar så blir det ytterligare minst en match per säsong. Säsongerna spelas över tre veckor och klarar inte deltagarna av en deadline utan besked så får de gult kort. Upprepas det så stängs man av en säsong eller så flyttas man ner i sistadivsionen. Vi är fyra admins och det mesta avhandlas. Aktiviteten är det viktigaste för våra medlemmar och när folk inte är aktiva när det gäller spelandet så stänger vi av dem. De får såklart en varning först men sedan är det bye bye.

Det finns såklart saker att göra. Jag har tänkt mycket på en app för möten där man kan kontakta och bestämma tider. Men för att skapa en sådan app så krävs det mycket cash och det är inget som PES-Ligan har särskilt mycket av.
 
Medlemsavgift och Turneringar
Till PES 2016 så överväger vi mer och mer att ta ut en medlemsavgift för spelare på hundra kronor för medlemsskap. Om vi hade räknat på det hade vi i nuläget fått in ca 3000:- som skulle kunnat gå till att betala webbhotellet (800:- /år) och lite utveckling. Men direkt när det blir tal om avgifter så vill man gärna kunna garantera en bra upplevelse online, och det kan vi inte göra från vår sida utan det är upp till användarna och Konami. För användare som i en situation där de betalat avgift upplever lagg och konflikter med andra spelare skulle vi inte heller ta något ansvar. Avgiften skulle ej vara återbetalningsbar men medlemsskapet skulle vara i ett år.

Det mest intressanta skulle väl vara om vi arrangerade ett tvådagars möte under 2015. Ett sådant möte skulle innehålla två turneringar . En turnering skulle spelas med manuella kontroller och ligalag och tävling nummer två skulle spelas med valfria lag och valfria kontroller.

Sverok
Vi har också samtal med Sverok och vi kommer att gå med där under årets lopp. Med Sverok i botten kan vi börja söka olika sorters förenings och stiftelsebidrag. Jag kommer lägga ner en del tid på att försöka ro ihop så mycket cash jag kan där för att kunna ta sajten dit jag vill utan att personligen behöva stå för utgifterna, vilket jag gjort när det gäller allt nytt ni ser på sidan.
 
Till sist så har ni här nedanför målbilden för sajten PES-Ligan 2014/2015.
- Få ligacupen att fungera med olika alternativ.
- Få statistiken att fungera så att man kan se spelade matcher, vunna matcher med mera.
- Gå med I Sverok.
- Fixa så att registrering passar Sveroks krav för att få bidrag. Dessa inkluderar, personnummer, namn, adress, telefonnummer e-mail. Dessa uppgifter skyddas och kan bara ses av admins och Sveroks anställda.
- Skapa två former av medlemsskap, normalt medlemsskap och Pro medlemsskap.
 
Under årens lopp har jag själv varit med och påverkat PES-spelens utveckling med hjälp av diverse forum. Jag har varit det diskuterande fan:et, det anställda proffset, den irriterande pådrivaren, den saklige kritikern, och en hel del annat. Efter att ha haft dessa varierande roller så har jag också gett mig själv i uppdrag att aldrig sluta försöka påverka min omvärld. Därför skriver jag detta blogginlägg som blir starten på en ny serie bloginlägg som kommer kallas Feedback till Konami; från idé till till verklighet.
 
En feature som jag tror jag varit med och fått introducerad i PES är de direkta inkasten. Det vill säga då spelaren springer och hämtar bollen om den är nära och sedan kastar den direkt utan att det blir svart skärm. Detta föreslog jag någon gång under mitten av förra årtiondet och det finns nu i både PES och FIFA. Det tog länge men varje JÄVLA år så smög jag in det i både feedback till Konami, samtal med folk med högre positioner i organisationen och genom att hela tiden hålla frågan levande på olika forum. Orsaken till varför jag ville få med det var möjligheterna till ett verkligt kontringsspel.
 
För mig var det rätt stort när jag såg att det hade kommit med. Det behöver ju givetvis inte vara så att det är min påverkan som har gjort att det introducerats men jag vill gärna hoppas på att jag någonstans planterat ett litet frö i en japansk spelproducents hjärna som sedan växt och tagits med. Nu när ovanstående är med har jag siktet inställt på just det som det här inlägget ska handla om. Nämligen feedback om inställningar.

 
 
Kontrollinställningar i PES
Alla som spelat PES vet att spelet ger användaren otroligt mycket inställningar att ställa in för varje moment i spelet. Det handlar om passningshjälp, typ av genomskärare, typ av skott, tacklingar, dribblingar och en hel del annat. Alla dessa settings ger användaren möjlighet till mer eller mindre manuell input eller så ger den en möjligheten att lämna över delar till AI:n.
 
Den manuella "eliten".
Det finns en liten del med folk i PES-communityn som anser sig få ut mer av spelet ju mer input man själv har. Jag är en av dem. På nätet kallas vi "full manual players" eller bara "manual players". På min egen sida PES-Ligan kallar jag våra sådana ligor för "hardcore" och den andra sortens ligor (där man har valfria inställningar) för allmäna ligor. Det som gäller för att man ska vara en manuell spelare är att man spelar med 0 i passing assistance, att man skjuter manuellt (utan riktningshjälp och bättre placeringshjälp av datorn) att man tacklar själv (autoglidtackling off) och att man dribblar själv på mindre ytor (autofint av). I de två senaste spelen har ett alternativ dykt upp för genomskärare som kallas avancerade. Detta är en markör som dyker upp när du trycker på trekant, du får placera en cirkel där du vill att bollen ska spelas. Folk i den manuella communityn har ännu inte kommit överens om detta ska ses som ett tillägg som vi borde tolka som det mest manuella alternativet.
 
Varför spela manuellt?
Den enkla anledningen till att spela manuellt är att det uppkommer en massa situationer där man tvingas agera själv när inte datorn gör det. Man missar skott, man slår bort passningar, man missar glidtacklingar, man tappar boll och man blir ännu mer frustrerad vid missade målchanser. Det är en hög insats man spelar med när man blir en manuell spelare. Men belöningen har aldrig känts bättre. Det är det där wow:et gånger 100 när man tillsist gör mål.
 
Vad vill jag se när det gäller kontrollinställningarna och hur vill jag se det?
Jag vill se den andres inställningar i profilen helt enkelt. Eller så vill jag kunna skapa ett rum där bara spelare med manuella inställningar släpps in, alternativt att inställningarna automatiskt blir manuella när spelaren kommer in om man valt en sådan inställning när man skapat rummet.

När det gäller matchning i Divisions eller Master League Online ska man kunna söka på "full manual" eller genom att att välja diverse sökalternativ inför matchningen. Idag är sökalternativen begränsade till "folk från andra divisioner, folk från sin egen division, eller utvalda lag". För sökalternativ när det gäller passningshjälp så kan man bara välja "spelare med en liknande passningsinställning eller spelare med valfri passningsinställning". Men man måste kunna söka på alla sorters kontrolloptions som finns representerade. ALLA.

I nästa del berättar jag hur det gick när jag kontaktade Konami.
/Caniggia

Texten redigerades 6/1.

Feedback till Konami; från idé till verklighet - Del 1.

PES 2015 Kommentera
Under årens lopp har jag själv varit med och påverkat PES-spelens utveckling med hjälp av diverse forum. Jag har varit det diskuterande fan:et, det anställda proffset, den irriterande pådrivaren, den saklige kritikern, och en hel del annat. Efter att ha haft dessa varierande roller så har jag också gett mig själv i uppdrag att aldrig sluta försöka påverka min omvärld. Därför skriver jag detta blogginlägg som blir starten på en ny serie bloginlägg som kommer kallas Feedback till Konami; från idé till till verklighet.
 
En feature som jag tror jag varit med och fått introducerad i PES är de direkta inkasten. Det vill säga då spelaren springer och hämtar bollen om den är nära och sedan kastar den direkt utan att det blir svart skärm. Detta föreslog jag någon gång under mitten av förra årtiondet och det finns nu i både PES och FIFA. Det tog länge men varje JÄVLA år så smög jag in det i både feedback till Konami, samtal med folk med högre positioner i organisationen och genom att hela tiden hålla frågan levande på olika forum. Orsaken till varför jag ville få med det var möjligheterna till ett verkligt kontringsspel.
 
För mig var det rätt stort när jag såg att det hade kommit med. Det behöver ju givetvis inte vara så att det är min påverkan som har gjort att det introducerats men jag vill gärna hoppas på att jag någonstans planterat ett litet frö i en japansk spelproducents hjärna som sedan växt och tagits med. Nu när ovanstående är med har jag siktet inställt på just det som det här inlägget ska handla om. Nämligen feedback om inställningar.

 
 
Kontrollinställningar i PES
Alla som spelat PES vet att spelet ger användaren otroligt mycket inställningar att ställa in för varje moment i spelet. Det handlar om passningshjälp, typ av genomskärare, typ av skott, tacklingar, dribblingar och en hel del annat. Alla dessa settings ger användaren möjlighet till mer eller mindre manuell input eller så ger den en möjligheten att lämna över delar till AI:n.
 
Den manuella "eliten".
Det finns en liten del med folk i PES-communityn som anser sig få ut mer av spelet ju mer input man själv har. Jag är en av dem. På nätet kallas vi "full manual players" eller bara "manual players". På min egen sida PES-Ligan kallar jag våra sådana ligor för "hardcore" och den andra sortens ligor (där man har valfria inställningar) för allmäna ligor. Det som gäller för att man ska vara en manuell spelare är att man spelar med 0 i passing assistance, att man skjuter manuellt (utan riktningshjälp och bättre placeringshjälp av datorn) att man tacklar själv (autoglidtackling off) och att man dribblar själv på mindre ytor (autofint av). I de två senaste spelen har ett alternativ dykt upp för genomskärare som kallas avancerade. Detta är en markör som dyker upp när du trycker på trekant, du får placera en cirkel där du vill att bollen ska spelas. Folk i den manuella communityn har ännu inte kommit överens om detta ska ses som ett tillägg som vi borde tolka som det mest manuella alternativet.
 
Varför spela manuellt?
Den enkla anledningen till att spela manuellt är att det uppkommer en massa situationer där man tvingas agera själv när inte datorn gör det. Man missar skott, man slår bort passningar, man missar glidtacklingar, man tappar boll och man blir ännu mer frustrerad vid missade målchanser. Det är en hög insats man spelar med när man blir en manuell spelare. Men belöningen har aldrig känts bättre. Det är det där wow:et gånger 100 när man tillsist gör mål.
 
Vad vill jag se när det gäller kontrollinställningarna och hur vill jag se det?
Jag vill se den andres inställningar i profilen helt enkelt. Eller så vill jag kunna skapa ett rum där bara spelare med manuella inställningar släpps in, alternativt att inställningarna automatiskt blir manuella när spelaren kommer in om man valt en sådan inställning när man skapat rummet.

När det gäller matchning i Divisions eller Master League Online ska man kunna söka på "full manual" eller genom att att välja diverse sökalternativ inför matchningen. Idag är sökalternativen begränsade till "folk från andra divisioner, folk från sin egen division, eller utvalda lag". För sökalternativ när det gäller passningshjälp så kan man bara välja "spelare med en liknande passningsinställning eller spelare med valfri passningsinställning". Men man måste kunna söka på alla sorters kontrolloptions som finns representerade. ALLA.

I nästa del berättar jag hur det gick när jag kontaktade Konami.
/Caniggia

Texten redigerades 6/1.
 
 
Då var 2014 över och vi går in i 2015. Majoriteten av 2014:s PES år var riktigt skit med ett halvfärdigt PES 2014 som senare släpptes som ett klart PES 2015. Vad kommer att hända det här året? Vad kommer utvecklas? Jag filosoferar lite.

Fokus för PES 2015 var att hitta tillbaka till spelkänslan från PES 5 och PES 6 och det har man också gjort. Det kommer endast att bli små justeringar i spelmekaniken de kommande åren då grunden är på plats. Jag skulle gärna se ett ännu mer manuellt spel där spelaren får fler utmaningar för att bli en bra spelare. Träningsläget det här året var bra men det finns inget som säger att det kan bli ännu bättre. Jag skulle vilja se exakt alla moves representerade i training mode med instruktioner i PES 2016.
 
Vi vill såklart också ha ett förbättrat onlineläge, det går i princip inte att spela 11vs11 utan lagg. Jag hoppas att Konami gör så att man kan spela 11vs11 på PC via LAN, det skulle kunna öppna upp för lagspel inom e-sporten.
 
En av de få trista grejerna med PS4:an är att det inte går att ladda in bilder. Detta har gjort att communityn som skapar alla dessa optionfiler med realistiska matchställ nu dött lite. Man kan ändra namnen på fakelag och skapa egna grejer men de flesta av oss vill låta proffsen hålla på med detta och vi vill ta del av kakan. Nu får vi spela med Engelska ligans North London och London FC. Det går, men det är inte samma känsla. Det är upp till Sony att lösa detta.
 
Vi som spelar PES med manuella inställningar har det tufft med PES 2015. Det är fortfarande en stor fördel att spela med automatiska passningar som söker sig till mottagaren. Defensiven fryser fast när det kommer genomskärare och vi får inte springa där vi vill. Detta måste fixas. Vi vill även kunna se hur vår motståndare spelar innan vi startar en match. Spelar den här spelaren manuellt, när det gäller passningar, skott, tacklingar, dribblingar etc. ? Vi måste ha dessa valmöjligheter för att bygga en community på manuella settings.
 
När det handlar om PES League har Norden nu 2 platser till VM och tävlingar hålls varje söndag i veckan. Aktiviteten är större nu när spelet fungerar och ger spelarna en schysst upplevelse. Men vad händer annars? PES League måste medverka till att utveckla PES-scenen i alla de nordiska länderna och där händer det absolut ingenting. Jag som driver Nordens i princip enda community hoppas på bidrag från PES League / Konami för att själv kunna utvecklas, det behöver inte vara mycket utan just bara priser i de tävlingar vi anordnar. Utan mig hade det INTE funnits någon aktivitet kvar alls då jag hållt igång PES-scenen på egen hand de senaste åren genom extrem motgång. PES-Danmark slog igen portarna under 2013 och varken någon finsk eller norsk sajt för PES existerar.
 
Med hopp om ett riktigt härligt nytt år på PES-scenen!

Vi ses på pesligan.com !

Det nya PES-året 2015!

PES 2015 Kommentera
 
 
Då var 2014 över och vi går in i 2015. Majoriteten av 2014:s PES år var riktigt skit med ett halvfärdigt PES 2014 som senare släpptes som ett klart PES 2015. Vad kommer att hända det här året? Vad kommer utvecklas? Jag filosoferar lite.

Fokus för PES 2015 var att hitta tillbaka till spelkänslan från PES 5 och PES 6 och det har man också gjort. Det kommer endast att bli små justeringar i spelmekaniken de kommande åren då grunden är på plats. Jag skulle gärna se ett ännu mer manuellt spel där spelaren får fler utmaningar för att bli en bra spelare. Träningsläget det här året var bra men det finns inget som säger att det kan bli ännu bättre. Jag skulle vilja se exakt alla moves representerade i training mode med instruktioner i PES 2016.
 
Vi vill såklart också ha ett förbättrat onlineläge, det går i princip inte att spela 11vs11 utan lagg. Jag hoppas att Konami gör så att man kan spela 11vs11 på PC via LAN, det skulle kunna öppna upp för lagspel inom e-sporten.
 
En av de få trista grejerna med PS4:an är att det inte går att ladda in bilder. Detta har gjort att communityn som skapar alla dessa optionfiler med realistiska matchställ nu dött lite. Man kan ändra namnen på fakelag och skapa egna grejer men de flesta av oss vill låta proffsen hålla på med detta och vi vill ta del av kakan. Nu får vi spela med Engelska ligans North London och London FC. Det går, men det är inte samma känsla. Det är upp till Sony att lösa detta.
 
Vi som spelar PES med manuella inställningar har det tufft med PES 2015. Det är fortfarande en stor fördel att spela med automatiska passningar som söker sig till mottagaren. Defensiven fryser fast när det kommer genomskärare och vi får inte springa där vi vill. Detta måste fixas. Vi vill även kunna se hur vår motståndare spelar innan vi startar en match. Spelar den här spelaren manuellt, när det gäller passningar, skott, tacklingar, dribblingar etc. ? Vi måste ha dessa valmöjligheter för att bygga en community på manuella settings.
 
När det handlar om PES League har Norden nu 2 platser till VM och tävlingar hålls varje söndag i veckan. Aktiviteten är större nu när spelet fungerar och ger spelarna en schysst upplevelse. Men vad händer annars? PES League måste medverka till att utveckla PES-scenen i alla de nordiska länderna och där händer det absolut ingenting. Jag som driver Nordens i princip enda community hoppas på bidrag från PES League / Konami för att själv kunna utvecklas, det behöver inte vara mycket utan just bara priser i de tävlingar vi anordnar. Utan mig hade det INTE funnits någon aktivitet kvar alls då jag hållt igång PES-scenen på egen hand de senaste åren genom extrem motgång. PES-Danmark slog igen portarna under 2013 och varken någon finsk eller norsk sajt för PES existerar.
 
Med hopp om ett riktigt härligt nytt år på PES-scenen!

Vi ses på pesligan.com !