Efter att ha börjat som en kul grej har nu den (manuella) hardcoreligan nått upp i 12 stycken deltagare. I det långa loppet tror jag att det här blir den vanliga ligan (eftersom den handlar helt om skill och djup i spelandet) medan den andra ligan handlar om att spela så automatiskt som möjligt och hitta genvägar som är kopplade till just det automatiska. Det vill säga mer av hitta buggar att utnyttja och mindre fotboll. 

...och i längden är det ju fotboll vi vill spela. Sagt om den manuella ligan.

"Tar tid och lära sig detta, då ja inte är den pes-spelare jag var förut! Nu är det FIFA för hela slanten i princip, alla pes-skills är försvunna sen ett bra tag!" (Ackee)

"Manuella är min liga tror jag, ...det är mer skills" (J_Dove)

"Manuella är klart roligare egentligen" (Sam_no9)

Det är synd att inte övertygelsen kommit tidigare och även i tidigare spel. Vi hade kunnat haft roligare med PES-Ligan redan förra och förrförra säsongerna om jag provat helt manuellt innan. Nu vet jag inte om de gula mätarna som indikerar att man spelar helt manuellt har varit annorlunda i tidigare spel men för att manuella ska leva kvar i fortsättningen måste de fortsätta att vara så.

När det handlar om VM i PES och PES LEAGUE kan man alltid köra en liga vid sidan av men som det ser ut nu så måste manuella promotas mer eftersom det finns ett djup i spelet som gör att det är roligt att spela under en längre period (ett helt år i PES-Ligan) och det gör det absolut inte på assisterade nivån. Konami måste ändra reglerna i sina officiella tävlingar. Det stereotypa mekaniska sökandet efter fördelar måste få ett slut.

Den vackra, kreativa fotbollen måste segra till slut. Även när det handlar om spel i vardagsrummet.

Det blåser en vind på PES-ligan.

Allmänt 2 kommentarer
Efter att ha börjat som en kul grej har nu den (manuella) hardcoreligan nått upp i 12 stycken deltagare. I det långa loppet tror jag att det här blir den vanliga ligan (eftersom den handlar helt om skill och djup i spelandet) medan den andra ligan handlar om att spela så automatiskt som möjligt och hitta genvägar som är kopplade till just det automatiska. Det vill säga mer av hitta buggar att utnyttja och mindre fotboll. 

...och i längden är det ju fotboll vi vill spela. Sagt om den manuella ligan.

"Tar tid och lära sig detta, då ja inte är den pes-spelare jag var förut! Nu är det FIFA för hela slanten i princip, alla pes-skills är försvunna sen ett bra tag!" (Ackee)

"Manuella är min liga tror jag, ...det är mer skills" (J_Dove)

"Manuella är klart roligare egentligen" (Sam_no9)

Det är synd att inte övertygelsen kommit tidigare och även i tidigare spel. Vi hade kunnat haft roligare med PES-Ligan redan förra och förrförra säsongerna om jag provat helt manuellt innan. Nu vet jag inte om de gula mätarna som indikerar att man spelar helt manuellt har varit annorlunda i tidigare spel men för att manuella ska leva kvar i fortsättningen måste de fortsätta att vara så.

När det handlar om VM i PES och PES LEAGUE kan man alltid köra en liga vid sidan av men som det ser ut nu så måste manuella promotas mer eftersom det finns ett djup i spelet som gör att det är roligt att spela under en längre period (ett helt år i PES-Ligan) och det gör det absolut inte på assisterade nivån. Konami måste ändra reglerna i sina officiella tävlingar. Det stereotypa mekaniska sökandet efter fördelar måste få ett slut.

Den vackra, kreativa fotbollen måste segra till slut. Även när det handlar om spel i vardagsrummet.
PES 2013 med automatiska inställningar för passningar och skott är jämförbart med att kunna släppa ratten när man kör bil. En sjukt förenklande funktion för bilföraren, men skulle man då inte lika bra kunna ta buss eller taxi? Vi som spelar PES manuellt kör alltså vår bil själv medan de som spelar auto sitter längst bak i bussen/taxin och tittar på utsikten. Det är min poäng med den här texten. Enjoy.

För att pina mig själv som en bränd marshmallow som glömts kvar vid den brinnande elden, fortsätter jag spela PES 13 online. Jag gör det mot vilka som helst online (quick matches) och mot vilka som helst inställningar (allt från manuellt till auto 4). Det är en otroligt jobbig upplevelse för jag vet att jag alltid är i ett miserabelt underläge redan från början. Dessa minus i orginalspelupplevelsen har jag kommit fram till.

När jag skriver orginalspelupplevelsen så menar jag på att Konami först har skapat det helt manuella spelet och sedan satt in vissa förenklingar i spelmekaniken för att göra det enklare för spelaren. Det är för mig helt otroligt hur man kan stycka upp ett spel och förstöra orginalupplevelsen så som de har gjort. De som tagit dessa beslut borde inte få äta annat än kinesiskimporterat ris resten av sina liv.

Nåväl, här kommer lite av fördelarna som autospelarna har...

Passningar på auto ...
- går i princip alltid fram till mottagaren
- har alltid perfekt kraft för att nå sin mottagare på rätt sätt.
- gör att vissa animationer hoppas över och gör spelet snabbare.
- går förbi motståndarens spelare i vitala lägen trots att de står rätt för en brytning.
- får mottagande spelare att i princip alltid röra sig så att en markerande försvarare inte hänger med lika bra. (speciellt märkbart på throughbollarna till Ronaldo)
 
Skott på auto...
- ställer in siktet på mål, oavsett vilken vinkel du befinner dig i.
- ger dig en fördel i 50/50 situationer där bollen inte tillhör någon eftersom du i princip bara kan trycka på knappen och hoppas att din spelare är först för att få till ett snabbt skott på mål.
 
Finns det någon nackdel med autospelandet då? Ja visst gör det det.

- Det är lätt att läsa nästa passning (men tyvärr är det lika svårt att bryta den då ovanstående mekanik med skott och passningar träder i kraft)
- Det är en overklig sorts fotboll som inte har med orginalkonceptet från Konami att göra då deras skapelse har utgått från helt manuella kontroller.
- Det tvingar fram ett mekaniskt och repeterande spel hos de som spelar PES vilket inte bara förstör upplevelsen för de som spelar fotboll utan också för de som bara är åskådare i en PES-match. 

Tyvärr har detta fenomen funnits med spelserien ända tillbaka till seriens begynnelse. Tidigare kändes det kanske inte lika mycket utan det framgick tydligt och mest genom de så kallade cutback inläggen. Effekten av dessa har kraftigt reducerats men istället har det blivit tydligare i det vanliga spelet från mittfält till anfall.

Automatiken i PES gör spelet till ett sämre spel än vad det skapats för.

Allmänt 2 kommentarer
PES 2013 med automatiska inställningar för passningar och skott är jämförbart med att kunna släppa ratten när man kör bil. En sjukt förenklande funktion för bilföraren, men skulle man då inte lika bra kunna ta buss eller taxi? Vi som spelar PES manuellt kör alltså vår bil själv medan de som spelar auto sitter längst bak i bussen/taxin och tittar på utsikten. Det är min poäng med den här texten. Enjoy.

För att pina mig själv som en bränd marshmallow som glömts kvar vid den brinnande elden, fortsätter jag spela PES 13 online. Jag gör det mot vilka som helst online (quick matches) och mot vilka som helst inställningar (allt från manuellt till auto 4). Det är en otroligt jobbig upplevelse för jag vet att jag alltid är i ett miserabelt underläge redan från början. Dessa minus i orginalspelupplevelsen har jag kommit fram till.

När jag skriver orginalspelupplevelsen så menar jag på att Konami först har skapat det helt manuella spelet och sedan satt in vissa förenklingar i spelmekaniken för att göra det enklare för spelaren. Det är för mig helt otroligt hur man kan stycka upp ett spel och förstöra orginalupplevelsen så som de har gjort. De som tagit dessa beslut borde inte få äta annat än kinesiskimporterat ris resten av sina liv.

Nåväl, här kommer lite av fördelarna som autospelarna har...

Passningar på auto ...
- går i princip alltid fram till mottagaren
- har alltid perfekt kraft för att nå sin mottagare på rätt sätt.
- gör att vissa animationer hoppas över och gör spelet snabbare.
- går förbi motståndarens spelare i vitala lägen trots att de står rätt för en brytning.
- får mottagande spelare att i princip alltid röra sig så att en markerande försvarare inte hänger med lika bra. (speciellt märkbart på throughbollarna till Ronaldo)
 
Skott på auto...
- ställer in siktet på mål, oavsett vilken vinkel du befinner dig i.
- ger dig en fördel i 50/50 situationer där bollen inte tillhör någon eftersom du i princip bara kan trycka på knappen och hoppas att din spelare är först för att få till ett snabbt skott på mål.
 
Finns det någon nackdel med autospelandet då? Ja visst gör det det.

- Det är lätt att läsa nästa passning (men tyvärr är det lika svårt att bryta den då ovanstående mekanik med skott och passningar träder i kraft)
- Det är en overklig sorts fotboll som inte har med orginalkonceptet från Konami att göra då deras skapelse har utgått från helt manuella kontroller.
- Det tvingar fram ett mekaniskt och repeterande spel hos de som spelar PES vilket inte bara förstör upplevelsen för de som spelar fotboll utan också för de som bara är åskådare i en PES-match. 

Tyvärr har detta fenomen funnits med spelserien ända tillbaka till seriens begynnelse. Tidigare kändes det kanske inte lika mycket utan det framgick tydligt och mest genom de så kallade cutback inläggen. Effekten av dessa har kraftigt reducerats men istället har det blivit tydligare i det vanliga spelet från mittfält till anfall.


Eftersom alla kör på passningsassistans 2 (default) så är det där nivån ligger för mig angående spelets bedömning. Jag tycker det inbjuder till ett upprepande spel som inte gör någon riktig fotbollsentusiast lycklig. På PESLigan kommer vi fortsättningsvis köra en manuell liga (så manuella inställningar som möjligt som man kan ha kontroll över) och en liga där man får ha vilka inställningar man vill. Dessa två spellägen visar hur stora kontrasterna mellan inställningarna är.

Jag skulle säga att med manuellt så finns inte throughball problemen överhuvudtaget och man har heller inte möjlighet att spela så snabbt passningsspel som man kan med automatisk passningsassistans. Detta gör att spelet blir långsammare och verkligare. Lägg där till att man måste bestämma riktning och skott tillsammans med styrspak, styrka med skottmätare och om man vill skjuta lågt med trekant. Där har vi skill när det gäller att klara av att avsluta.

Kvarstår gör dock problemen med en alldeles för hög backlinje trots att man sätter dem så långt ner det går, icke röda kort vid frilägen, konstiga vinklar där målvakterna inte reagerar på bollar som går precis vid dem och lite annat.

Under ytan döljer sig ett mycket bra spel (med manuella inställningar) som Konami gjort för enkelt för den generelle konsumenten på default nivå. Det är ett spel som belönar mekaniskt spelande och som inte ger något för variation. Visst har Konamis spel alltid innehållit någon detalj som ger mer än en annan men så bra som många andra spel är idag så borde man kunna tona ner sådant och belöna olika sorters spel genom att datorn läser av det och belönar de som försöker spela varierat. 

Jag vet inte hur de tänker, om de tycker försäljningen går bra så kommer vi inte få se någon förändring och det kommer att fortsätta finnas defaultsätt att spela på som är bättre än andra. Jag hoppas de fortsätter ge oss möjligheten till att spela på båda sätt, om de t.ex. endast skulle erbjuda dagens defaultnivå utifrån passningsassistans 2, då skulle jag också lämna PES.

Hur tycker du spelet är om du ger det ett allmänt omdöme efter att ha fått lite perspektiv?

Vad tycker ni om PES 2013 fyra månader efter spelet släppts?

Allmänt Kommentera


Eftersom alla kör på passningsassistans 2 (default) så är det där nivån ligger för mig angående spelets bedömning. Jag tycker det inbjuder till ett upprepande spel som inte gör någon riktig fotbollsentusiast lycklig. På PESLigan kommer vi fortsättningsvis köra en manuell liga (så manuella inställningar som möjligt som man kan ha kontroll över) och en liga där man får ha vilka inställningar man vill. Dessa två spellägen visar hur stora kontrasterna mellan inställningarna är.

Jag skulle säga att med manuellt så finns inte throughball problemen överhuvudtaget och man har heller inte möjlighet att spela så snabbt passningsspel som man kan med automatisk passningsassistans. Detta gör att spelet blir långsammare och verkligare. Lägg där till att man måste bestämma riktning och skott tillsammans med styrspak, styrka med skottmätare och om man vill skjuta lågt med trekant. Där har vi skill när det gäller att klara av att avsluta.

Kvarstår gör dock problemen med en alldeles för hög backlinje trots att man sätter dem så långt ner det går, icke röda kort vid frilägen, konstiga vinklar där målvakterna inte reagerar på bollar som går precis vid dem och lite annat.

Under ytan döljer sig ett mycket bra spel (med manuella inställningar) som Konami gjort för enkelt för den generelle konsumenten på default nivå. Det är ett spel som belönar mekaniskt spelande och som inte ger något för variation. Visst har Konamis spel alltid innehållit någon detalj som ger mer än en annan men så bra som många andra spel är idag så borde man kunna tona ner sådant och belöna olika sorters spel genom att datorn läser av det och belönar de som försöker spela varierat. 

Jag vet inte hur de tänker, om de tycker försäljningen går bra så kommer vi inte få se någon förändring och det kommer att fortsätta finnas defaultsätt att spela på som är bättre än andra. Jag hoppas de fortsätter ge oss möjligheten till att spela på båda sätt, om de t.ex. endast skulle erbjuda dagens defaultnivå utifrån passningsassistans 2, då skulle jag också lämna PES.

Hur tycker du spelet är om du ger det ett allmänt omdöme efter att ha fått lite perspektiv?