Rivalitet och spelarpresentationer

4 kommentarer
PES-Ligan

I en tråd på PES-ligans forum så frågar man folk vilka som är deras tre största rivaler. Jag tänkte presentera mina egna rivaler samt potentiella framtida rivaler. Rivaler får man inte om man leder en liga överlägset. De brukar framträda efter en tid med kontinuitet, jämna matcher och när tabeller summeras. Men det finns spelare jag har haft svårare för.

1. GoaGuru som just gått med i PES-Ligan och inträder i div. 5 i februari. Vi har alltid varit grymma mot varandra och tillsammans är vi ett team i världsklass. Han är bättre än mig om vi har bra lag. Men om vi spelar med sämre lag så brukar jag kunna tråka ut honom och vinna.

2. Wargrave (div 5b) - Han började sparka efter mig efter att jag fällt honom i friläge i sista minuten i vår första match. Rött kort men bara frispark. Jag vann den med 3-2. I andra matchen började han sparka direkt efter benen. Det räckte inte och jag vann den också med 3-2.

3. Colombia90 (div 5b) - Jag förlorade mot honom två gånger i ligan och det var inte bra. Han spelade ut mig efter noter. Bland annat min största förlust någonsin (6-2) mot någon här på PESLigan i tävlingssammanhang.

Ulf (div 5a) - Kan inte ses som en rival, än, eftersom jag inte direkt lärt mig utnyttja spelet och taktikerna på sättet som han gör det på. Jag är långt efter där. Frågan är om någon verkligen vill spela fotboll så som Ulf spelar spelet på. Det vrider sig i alla fall i min fotbollshjärna när jag ser det. Tre matcher spelade mot honom förlust med, 0-3, 0-4, 0-3.

Sam (div 1) - Lite som Ulf (men spelade snyggare och mer äkta om man ska säga så) spelade några träningsmatcher mot honom där han vann alla. Dock inte med några förödande storvinster i tennissiffregenré.

Matay (div 1) - Rolig kille att möta som jag slått med Sochaux efter många försök. Men hans taktik är svår att tyda. Jag har dock börjat slå manual passes och då har det gått lite bättre. Fortfarande en bra bit efter hans kliniska avslut.

Conigol (div 2) - Trevlig att möta, försöker lira fotboll. Något ojämnare än de andra ovanför då jag spelade jämnt mot honom med mitt Sochaux. Två matcher spelade mot honom 4-4 och 2-1.

Ni kan kolla in Sochauxs situation i ligan (mitt lag) på länken nedan.
http://www.pesligan.net/competitions/?cid=39
 
1 Christian:

skriven

Hur vanligt är det att spelare i pes-ligan använder den djävulskt frustrerande cutback-"taktiken"? (dvs tar en hyffsat snabb spelare (hey varför inte C.Ronaldo i Man United) löper längs kanten in mot straffområdet tills målvakten går ut mot Ronaldo och därmed lämnar öppet mål, för att sedan passa bollen till Rooney som passande nog lämnats omarkerad av dina försvarare.)

När jag fortfarande kunde komma in på någon av lobbyna och därmed öht spela online använde mer eller mindre alla cutback-"taktiken". Många försökte inte ens att göra mål på något annat sätt.

2 Caniggia:

skriven

Det händer tyvärr ofta i PES-Ligan. Speciellt när man möter de så kallade "duktiga" spelarna. Men det är inget att göra åt det. Antingen spelar man eller så spelar man inte.

Men det Konami bör göra är att förstärka försvararnas förmåga att täcka ut motståndarna på kanterna. I verklig fotboll kommer man inte runt så som man gör i spelet. Det händer någon enstaka gång då och då. Det är ingen omöjlighet att simulera detta även i spelet.

Ett exempel skulle kunna vara att man genom att hålla inne en knapp bara följer sin gubbe. Ju längre motståndaren dräller med bollen ju närmre kommer spelaren och ju svårare (respons på kontrollen) blir det att röra sig för motståndaren med boll. Något måste absolut göras för att förbättra kantspelet och enkelheten med att ta sig in därifrån.

Mer riktig fotboll åt folket! =D

3 Christian:

skriven

Riktigt bra förslag må jag säga, skicka ett mail till dina Konamikontakter! Problemet som sådant hade dock inte existerat om Konami valt att behålla sättet att försvara från femman. Visst är det ett plus att de försökt göra försvarsspel till en konst där positionsspel nu är a och o, men förändringarna tycker jag lett till dummare försvarare som inte markerar sina forwards. Jag uppskattar inte heller beslutet att ändra funktion av x under försvarsspel. Nu känns det som att försvararen lite slumpmässigt, beroende på vad känner för, antingen sticker in foten för att sno bollen eller cirklar omkring motståndarspelaren med en meters avstånd, som om han vore rädd för kroppskontakt.

4 Caniggia:

skriven

Jag tycker "Cutback" taktiken var ett ännu större problem i 5:an men till slut så kommer fotbollen att segra. Det kommer alltid vara någon som exploaterar systemet.

Annars kan man ju se fram mot Sensible World of Soccers återkomst framåt sommaren. En version som görs för X-Box Live och som bygger på 95/96/ versionen.