PES 2009 - Video från Leipzig nr.1

18 kommentarer


Kommentar - Min första match i PES 2009. Jag provar det nya kontrollsystemet och testar även på att bara spela med anfallarna. Förhoppningsvis kan man använda det sistnämnda likadant online. Alltså att man delar upp lagdelarna mellan varandra. Som ett exempel spelar jag förslagsvis med alla spelare som är mer åt vänster i banan och min kompis som de som är åt höger i banan.

Det nya kontrollsystemet funkar som så att du bytar gubbe medan passningen slås. Bytar du inte så har du kontroll över gubben som slog passningen och kan ta löpning eller defensivt ansvar med denne. Bollmottagaren är under tiden datorstyrd men du kan kalla på en passning genom att trycka på passningsknappen. Lite svårt att förklara detta men jag tror det kommer gå hem i stugan när man väl lärt sig. Naturligtvis kan man köra klassiskt kontrollsystem. (hoppas jag) det kunde man i alla fall på 360 versionen.
 
1 Modi:

skriven

Coolt!

2 Eken:

skriven

Jag tycker att det ser ut som om det inte är lika lätt att ta sig förbi med en snabb eller stark anfallare längre, och därför måste man passa sig igenom mer i stället. Vilket är bra mycket svårare, och mer realistiskt. Detta stärker förhållandet mellan offensiv/defensiv och om du kan bekräfta detta så känner jag stort hopp för detta spel.



Dock kan det ju också vara som så att ni båda inte är vana vid spelet och därför ser det ut så.

3 richard:

skriven

Kan man själv välja vilka tröjor lagen ska ha igen? Det fanns ju inte med på Pes08.

4 Conigol:

skriven

Nä, fan efter det här är jag inte ett dugg mer optimistisk.



Ser bara på den här korta snutten saker jag irriterar mig över.



Spelet känns fortfarande för arkad när spelare springer med boll. Nästan som att den är klistrad vid spelare istället för att det ska vara så att spelaren kontrollerar bollen med sina tillslag.



Varje gång man vänder i sidled verkar spelet bestämma att spelaren ska göra en automatisk fint i rörelsen.



* Många irriterande småsaker verkar vara kvar som när en anfallare har bollen och försöker dribbla och när en back kommer nära så blir tillslaget helt galet eller att om man trycker på pass när bollen går i djupled i försvaret så rensar backen bort bollen istället för att slå passen som man ville.

5 Don-T:

skriven

Tycker det ser trevligt ut ..bra tryck i skotten innan offsidemålet med dock hatar jag när man har spelarnamnet över huvudet på spelarna .. ser ut som dom bär en jätteskylt över skallen .

Annars tycker jag det märks att det är svårare att rinna igenom vilket är mycket bra ... fler videos åt folket

6 Finsta:

skriven

Helt OT men: Är det nån skånsk grej att skriva bytar?

7 urden:

skriven

tja



finns det nåt i stil med www.spelafotbollonline.se till PES?

8 bointus:

skriven

Urden vi har ju www.pesligan.net.

Klockren. Ca 150 deltagare stundtals. Lär leva upp ordentligt under PES2009.



Men till spelet. Går det inte alldeles för fort fortfarande? Gillar speeden i pes6, har vi helt släppt den eller? Tycker de blir ryckigt å alldeles för stressigt spel.. men kanske bara e jag.

9 andiie:

skriven

Jag tycker nästa det verkar för svårt av det lilla jag fick se, och det såg också ut som att det tog väldigt lång tid att ladda matchen.

Sen du som sa det där med namnen, det kan man ju ställa in om man vill ha eller inte det borde man ju för det kan man på 08.

10 Rune:

skriven

Det "nya" kontrollsystemet du beskriver fanns redan som tillval i PES 2008, åtminstone i PC-versionen. Funkar rätt bra tycker jag men jag skulle önska att man gick steget ytterligare och kunde byta kontroll även när ens kontrollerade spelare håller i bollen så man får möjlighet att kontrollera passningsmottagarnas löpningar mer, alltså frihet att kunna byta kontrollerad spelare när som helst. Ett annat sätt att ha större kontroll över medspelares löpningar vore att kunna dirigera dem med högerspaken, alltså man riktar med vänsterspaken sin kontrollerade spelare åt den spelare man vill passa precis som vanligt men innan man slår passen duttar man högerspaken i den rikting man vill att passningsmottagaren ska röra sig. Detta skulle öppna upp spelet rejält och skapa oändliga anfallsmöjligheter. Fifa-spelen har ju haft den funktionen sen många år tillbaka men där kan man bara skicka iväg medspelarna åt enbart ett håll.

11 Caniggia:

skriven

@ Ordmärkare - Den här sidan skrivs av en skåning så take it or leave it. Kan rekommendera skånsk - svenskt lexikon utgåva 2008 för de som vill lära sig mer. =)

12 iLLern:

skriven

Kan hålla med Bointus om att det går lite för fort.. Men det ser bättre ut än 08. Är ju visserligen svårt att säga tills man själv testat spelet.

13 urden:

skriven

men bointus kan man vinna 100.000 kr där på den turneringen?

14 kungen:

skriven

skulle vara kul om man fick se lite spelarattribut osv..märkt några stora förbättringar/försämringar av några spelare?

15 andiie:

skriven

Ser spelarna mer ut som dom gör i verkligheten nu eller är det som på pes2008 där man knappt känner igen ngn?



Och det där med att lägga in egna ljudklipp till klackarna å sånt är det bara mp3 man kan lägga in?

16 Dag Erik Nilsson Mysse:

skriven

Andiie, det är lätt att konvertera till mp3, använd ett program som heter Switch till exempel;-)

17 Norrköpings Bästa:

skriven

Seeeeeeeeeeeegt, uppdatera oftare

18 Caniggia:

skriven

@ Alla - Jag uppdaterar så snart jag har något nytt att komma med. Allt för er men det ska vara bra info. Kommer strax en ljudfil.