15 timmar i GBG - En reseskildring

En kommentar


Jag vaknade 0630. Min ringsignal "Moneybrothers - They're building walls around us" stegrades upp i volym ur mobilen. Checklist - priser till PESLEAGUE, affischer till kommande event, datorn, och alla spel som ska fördelas ut till ambassadörerna, Allt var klart.
    Jag skar upp lite honungsmelon som frukost och packade ner några kex som jag kunde ha att äta på resan. Även en halvdrucken Sprite Zero fick följa med. Sen drog jag på mig rock och axelväska (a la Indiana Jones)

Årets PESLEAGUE är uppdelat i turneringar runt om i landet. Det är första gången som vi kör över så långa avstånd och där vi faktiskt fått ambassadörer som samarbetar i Sveriges tre största städer. Det som skulle kunna vara en god idé till nästa års PESLEAGUE är att vi får med en extra stad som inte ligger så långt ifrån en stor stad. Till exempel så har Göteborg redan Borås. I Malmö skulle vi kunna ha Helsingborg eller Lund och runt Stockholm finns det en hel del val, Linköping Norrköping eller Nyköping till exempel. Det gäller såklart att man hittar en ambassadör som tar kontakt med ett internetcafé på varje ort.

Jag dök upp på busshållsplatsen nere vid Knutpunkten (vår centralstation i HBG) vid sjusnåret. Bussen skulle gå vid 0715 och det var bara jag och någon rökande kvinna som stod längst bort vid entrén till huvudbyggnaden. Efter 10 minuters väntande kom Swebussen inkörandes och parkerade. Lite mer folk hade dykt upp. Ingen Evogen än. Busschauffören kom ut ur bussen och började argumentera med någon av de personer som skulle gå på bussen. Jag släpade min väska bort mot bagageutrymmet. Då dök Evogen upp. Väskan var safe and sound i bagaget och jag skulle kolla upp min SMS-biljett på mobilen. Mobilen var död. Batteriet hade dött. Kanon!

Evogen hade som tur med sig sin telefon och vi gick på bussen. Evogen först. Busschauffören grymtade till "den här biljetten är för den 19:e Januari". Evogen fick ett hastigt slag av panik och hade det varit en film från någon bal i frankrike på 1700-talet så hade han trillat baklänges och svimmat och jag hade viftat en solfjäder över hans bleka ansikte. Diskussionen var i full gång. Efter många om och men kom busschauffören fram till att det fanns två personer kvar som skulle komma till bussen och eftersom det bara var vi två där kunde det inte vara några andra. Buss utan biljett for the winner!

Jag och Evogen snackade sedan PES i en timme på bussen till en framförsittandes tjejs suckar om tystnad. Tystnaden kom. Tjejen somnade. Vi vilade. Två timmar gick. Vi var framme i Göteborg.

Väl på centralstationen så laddade jag min telefon till göteborgs stads stora bekostnad och precis efter att jag satt igång den så ringde iLLern! iLLern plockade upp oss och sen körde vi till Subway och käkade lite frukost. Det blev en go chicken suriayaki för både mig och iLLern. Evogen tog cheese och något... Efter det så promenerade vi lite och jag köpte en extra PS2 joystick eftersom jag fruktade att folk skulle behöva låna kontroller på turneringen.

Klockan blev ett och vi anlände till Angered där vi mötte upp med Evogens brorsa Jimba. Vi stövlade in på Game Center Broshan efter att först ha missat att det låg precis till höger om oss men på det viset fick istället en tour av hela Angereds centrum. iLLern tyckte det var roligt för han hade aldrig varit där. =)


Sen blev det att hälsa på alla spelarna och lite softande med snack. Sen delades vi in i fyra stycken grupper med 6 och 7 spelare i varje och så började det. Det var en del strul med kontrollerna som inte verkade vilja svara som man ville när man tryckte. Det blev en massa ändringar och folk testade olika kontroller och det tog tid innan turneringen kom igång för alla grupper. Vi hade riktigt bra stämning i min grupp som förutom jag själv innehöll Bajenfan, Evogen, Ackee, Kicko, Gabriel och Jagge. Lottningen gjordes på http://random.org där det finns en del slumpgeneratorer som är riktigt bra för olika ändamål. Ni som vill ha en lottorad med 110miljoner på kan gå in där och få det, men för att vinna får ni åka ner till ICA MAXI i Helsingborg och lämna in raden =D

Evogen var den som skrällde i vår grupp och gick vidare. Killen har spelat spelet från och med PES 08 och har bara tränat mot sin tjej hemma och mot några polare här i HBG. De få gånger han har spelat med oss har vi nästan alltid spelat 2vs2 hemma hos min polare GoaGuru. Att det gick så bra för honom var kul. Han spöa till exempel mig med 6-2, fast där vill jag skylla extra mycket på kontrollen. Bajenfans kontroll får en överkryssad geting i expressen *blink blink*.

I slutspelet (två lag gick vidare från de fyra grupperna) åkte bland annat forna SM-Vinnarna Ulf och Flyass ut redan i kvartsfinalerna. I Semifinalerna återfanns Sam, Ackee, Tarrinho och Sebbe. Jag har filmat en del och speciellt från finalen, så när jag har tid... (man vet aldrig när) så sätter jag ihop en film. Sam har alltid varit duktig i officiella tävlingar men aldrig nått ända fram. Idag gjorde han det. I finalen fick han möta en av turneringens andra skrällar Tarrinho. Sam tog hem finalen med 3-0 och fick då PESLEAGUES allra första officiella KONAMI pokal. Grattis Sam! Även 2:an och 3:an fick priser i form av spel från KONAMI.


Efter finalen hjäptes vi åt att packa ihop och städa undan efter oss. Därefter susade jag och Evogen in till centrala GBG och drack öl och växlade idéer om hur vi skulle spela i kommande PESLEAGUE turneringar. Det blev lite biljard också där jag slog Evogen med 3-1 och jag fick på så sätt halv revansch i och med min 6-2 förlust tidigare i PES turneringen. Vi skulle även mött upp iLLern för ett nattklubbsbesök på Sticky Fingers men det blev inget. När klockan närmade sig 0200 drog vi tillbaks till centralen. Vi skulle hämta min väska med alla grejer som vi tidigare låst in i en förvaringsbox. Men det gick inte att komma in i till förvaringsboxarna efter 0100. Vafan är det! Tänk om jag hade varit turist från ett land långt långt borta med en kläd- och festkåt flickvän. Då hade det blivit ett jävla liv om man skulle med ett plan till någonstans långt långt borta på natten efter klockan 0100. 
Efter den grymma besvikelsen över Göteborgs svek gentemot sina resenärer blev det bussresa hem i natten. Femton "goa" timmar i Göteborg var finito. Tre timmar znark znark i konstig ställning, och sen hem och kasta sig i väggen.

/Caniggia

Länk till Info om PESLEAGUE
Länk till Turneringen
Länk till Rankingen
 
1 Dragan Smiljic:

skriven

Det var en riktigt skön tunering och jag hade mycket trevligt, ser fram emot nästa i sthlm. Dock var det synd med väskorna i centralen (som inte är öppen dygnet runt konstigt nog). /Evogen