Nagai bloggar om PES 2010 - Översättning

3 kommentarer
Art Director Toru Nagai at PES Productions

Ännu en bloggare från Konamis inre tar plats och den här gången är det deras Art Director, eller Grafisk Formgivare som det heter på svenska. Intressant läsning för alla PES-Älskare.

20.05.2009
PES 2010
Grafiken i PES 2009 - Den grafiske formgivarens nya blogg

Hallå där,

Jag heter Toru Nagai och jobbar som grafisk formgivare på PES Productions sedan tre år tillbaks och jag kommer att blogga regelbundet för att ge er en inblick i hur produktionen går till. Jag har lagt upp en bild där jag använder editmode. Njut av den!

Scanna ditt ansikte i PES 2010

Just nu försöker vi återskapa olika sorters ljuseffekter beroende på hur det ser ut i de olika miljöerna. Till att börja med så jobbade vi på hur det skulle se ut när man spelar med inställningen "Daytime/Fine" (den vanliga inställningen i PES). Komplexa effekter som hur ljuset från himlen och gräset reflekteras på spelare kommer att få matcherna att se ut och kännas mycket verkligare. För tillfället så ligger vår fokus på att göra förbättringar på spelarnas hud så att det ser än mer naturligt ut.

Förutom det så spenderar vi också mycket tid på att förbättra skuggeffekterna. Det gör en mycket större skillnad än vi först kunde föreställa oss när det handlar om att förändra realismen i spelet. Allt och speciellt spelarna ser mycket mer verkliga ut. Som ett resultat av det vi har åstadkommit så tror jag att hela arbetslaget blir motiverade. Ni kan se vad jag menar på screenshotet vi nyss släppt (Messi)

För att bli lite mer tekniskt detaljerad så har vi sedan PES 2009 även gjort om "filtret för att rätta till färger". Vår producent Mr. Hatsumi klagade när jag började ta bort det förra filtret men jag är väldigt övertygad om att det här nya filtret är mycket bättre och kraftfullare :-)
Användandet av det här nya filtret kommer att göra att vi kan återskapa djupare färger och atmosfärer än förut. På vissa arenor vill jag till exempel kunna vara mer äventyrslusten med färgerna och experimentera med metalleffekter.

Många fler förbättringar och förändringar kommer - så fortsätt titta in här för att läsa min blogg.

postat av Toru Nagai
 
1 Rune:

skriven

Får hoppas det går att lägga in fotade ansikten lite snyggare till nästa gång då. i både 2008:an 2009:an är ju funktionen väldigt primitiv med alldeles för få valmöjligheter att justera ansiktsformen, vilket är obegripligt då det i samma spel går att formera de ihopsnickrade nyllena med närmast kirurgisk precision.

2 Tomas:

skriven

Jag ser fram emot PES 2010, har spelat alla spel i serien men blev mycket besviken på next-gen versionerna då jag köpte min PS3:a och testade PES.



Det är kul att höra att ni fokuserar på att göra spelet snyggare/verkligare. Jag tycker att animationerna i tidigare next-gen versioner har löpningen varit alldeles för dålig och det ser ut som gubbarna har enorm träningsvärk.



Men men... Hoppas på ett grymt spel och en utveckling av serien som kan få mig att byta till serien igen efter min stora besvikelse på tidigare PS3-versioner.

3 Caniggia:

skriven

@ Rune - Visst hoppas man på att man ska kunna forma skallen lite bättre och få fästa huvudbilden lite som man vill på själva modellen. Jag som fixar med allsvenskan orkar inte sitta och pilla med bilder. Det blir inte särskilt lyckat ändå. Vissa har jag dock hört har lyckats.



@ Tomas - Jag förstår din besvikelse. Konami har inte gjort ett bra fotbollsspel till next-gen förutom Wii Versionen som är en PS2 port med lite nya finesser och extragrejer. Hade de hållt exklusiviteten till PS så hade det nog blivit ok resultat men då hade de nog inte lyckats sälja så mycket som de ändå har gjort. Nu i efterhand kan det ha varit ett lyckat drag nu när finanskrisen är här och de har en fin buffert att bygga PES 2010 på. Mer nyheter nästa vecka under E3! =)