Det här lovade KONAMI och det här får vi!
33 kommentarerKonami utannonserade i April ett pressmeddelande där de berättade om vad som komma skulle. Jag tittar närmare på detta och ger mina egna åsikter i ämnet.
KONAMI Annonserade...
• Gameplay: PES 2010 fokuserar på att förbättra känslan i matcher mellan spelare och genom att skapa en utmanande upplevelse som ständigt testar spelaren. Intuitivt zonförsvar krymper ytorna och spelare kommer hela tiden vara tvungna att hitta nya sätt att attackera på. PES 2010 fokuserar på att vara en verklig fotbollssimulator, genom att blanda taktik och snabba reaktioner, precis som i verkliga livet. Förutom detta så kommer målvakterna att uppträda med mer variation och dessutom ha fler egenskaper för att efterlikna dagens burväktare. Spelets domare har också blivit omgjorda med smartare AI vilket gör att de är mer balanserade i sina domslut under en match.
Det här får vi...
Om man har varit en flitig spelare av PES 2008 & PES 2009 så är det dags att man glömmer dem till viss del. Att attackera på ett enda sätt är inte längre den enda vägen till framgång vilket det kändes som i PES 2009. Taktiken spelar större roll och dessutom måste man vara reaktionssnabb och precisionssäker i sina knapptryckningar. Genomskärare och crossbollar kan slås med mycket större framgång. Målvakterna limmar bollar men släpper fortfarande konstiga returer på vissa skott. Domarna släpper lite för många fula situationer som i verkliga livet skulle vara direkt livsfarliga för spelarnas karriärer.
KONAMI Annonserade...
• Förbättrat utseende: PES 2010 har gått igenom en väldigt stor visuell förvandling, spelets uppskattade spelarutseenden och animationer kommer att vara än mer lika sina verkliga förebilder. Detta inkluderar spelares olika kroppsspråk på plan samt ett nytt system med förbättrade ljusegenskaper som förändras i spelets olika miljöer. De olika arenorna är också kraftfullt förbättrade med gräs och andra finjusterade detaljer.
Det här får vi...
Visuellt så ser spelarna underbart bra ut. Man kan till och med se hår på skinnet och andra smådetaljer. Konami har skapat en likhet i spelarnas ansikte som nu borde sätta standarden även i andra spel. Arenornas gräsplaner ser attraktiva ut och det är många detaljer att titta på. Ljussättningen är mycket vacker och all grafik från Champions League och Europa League har integrerats på ett mycket bra sätt. Top of the pops.
KONAMI Annonserade...
• Helt nya animationer och rörelser: Animationerna kommer att avlösa varandra på ett välnyanserat sätt där dribblingar och skott på mål får mjukare animationer. Nya individuella färdigheter kommer också att vara med, dessa inkluderar flera olika sätt där man kan dribbla och trixa, och de här nya möjligheterna kommer att ha en stor effekt på hur en match utvecklas. Många av de rörelser som funnits i spelet har blivit helt omarbetade. I synnerhet de för dribblingar, vändningar och skott. Det kommer också att vara en väsentlig skillnad när man slår en pass stillastående, i jämförelse med om man slår den när man springer.
Det här får vi...
Vi får ett helt omarbetat PES när det handlar om animationer. Spelet liknar nu äntligen de spel som vi var så vana vid under PS2 eran. Det här är för det mesta toppklassanimationer. Men tyvärr hittar vi en del som inte stämmer och det är för det mesta när det handlar om bollar som ska brytas eller studsar fritt. Det känns som det finns ett glapp i animationsmotorn här och den luckan måste fixas.
Det finns en hel drös av personliga animationer för de mest kända spelarna. I Sverige så har Kim Källström och Zlatan Ibrahimovic fått den här sortens uppskattning av Konami. I vissa fall så hejdar man sig och utbrister i ett "såg du det" när en icke så vanlig animation dyker upp.
KONAMI Annonserade...
• Matchernas atmosfär: Publikens reaktioner under matchens gång kommer att vara mer varierade med nya sånger och rop. Skillnaden mellan hemma- och bortamatcher kommer att återskapas och publiken kommer att reagera spontant på olika händelser i matchen genom att visa missnöje eller glädje när lagen t.ex. får en frispark eller gör mål. Kommentatorernas matchanalyserande kommer att vara fräschare samtidigt som man får en bättre utvärdering om vad som pågår i matchen.
Det här får vi...
Visst är det så att man kan lägga till en hel del nya crowd chants åt lagen genom edit mode, men varför känns vissa ljudeffekter så otroligt dåliga? Det är ibland som att höra de där bestickljuden som man då och då lyckas få till under middagen. Isch. Publiken hörs inte särskilt mycket (det kanske är för att jag inte har ett hemmabiosystem). Kommentatorerna är kanske bättre än i PES 2009 men vem bryr sig när deras analyser aldrig går in på detaljer i speluppbyggnaden utan bara är överblickande och kunde stämma in i nästan vilken match som helst. Dessutom saknar jag en grafiskt levande publik och känslan av ett myller på arenan. När allt bara är stilla så finns det ingen känsla inför matchen. Jag vill ha konfetti, sambatrummor (när Brasilien spelar) och ett övertäckande stöd i gult och blått när Sverige spelar. Skapa en publik med känsla som syns på långt håll KONAMI!!! Detta är den del av spelet där jag är som mest besviken i förhållande till Konamis pressmeddelande.
KONAMI Annonserade...
• Förbättrat Master League: Master League har blivit grundligt omarbetat med fler förbättrade valmöjligheter för tränaren. Man kommer att kunna leda ett lag under en längre tidsperiod. För många spelare är Master League det som har gjort spelserien till en sådan framgång och PES 2010 kommer att ha många långtgående och viktiga innovationer för att förbättra spelläget.
Det här får vi...
Konami levererar i mitt tycke ett nytt Master League i hästväg jämfört med de senaste 5 åren. Jag är inte själv en passionerad Master League spelare men jag kan förstå andras passion för spelläget. Riktiga pengar, scouter och Champions League. Master League har fått ett hjärta som leder dig och din klubb mot sponsorernas uppsatta mål, 11 poäng av 10 enligt Winningelevenblog och jag tror att jag måste ge det här spelläget en ärlig chans det här året.
KONAMI Annonserade...
AI: Utvecklingsteamet i Tokyo har jobbat för att förbättra AI i spelet och har lagt till Teamvision 2.0. Mittfältare och försvarare jobbar nu tillsammans för att krympa ytorna och för att göra det svårare för motståndarlaget att anfalla. Det gör att det skapas ett bättre skydd när man har sämre försvarare vilket är ett steg tillbaks mot det PES där det inte går att göra några enkla mål. PES återvänder därmed till sina rötter som fotbollssimulator. När det handlar om anfall, så kan spelaren nu välja att skicka upp mer folk på olika delar av planen vilket öppnar upp för fler målchanser än någonsin tidigare. På det viset krävs det en helt ny kontroll från spelaren i PES 2010. Strategiskt tänkande blir lika viktigt som kortpassningsspel, och det nya systemet kommer att göra att spelaren får bättre kontroll över laget. När det blir frispark kan man t.ex. få spelarna att ta löpningar för att kunna möta bollen i straffområdet.
Det här får vi...
Dina spelare springer inte längre omkring som yra höns utan följer faktiskt den taktik du lagt upp. De håller sig på ytan du placerat dem på och de hjälper sina lagkamrater för att krympa ytorna. Detta gör PES till ett svårare spel, speciellt när du möter en annan människa. Visst gör spelarna löpningar på frispark men det är inte så förändrat att du skriker WOW när du får en frispark. Vid fasta situationer känns spelet rätt likt tidigare versioner. Det är när spelet är igång som man märker skillnaderna i spelmotorn och AI:n.
KONAMI Annonserade...
• Individuella spelarkaraktärer: I tidigare PES-spel har uppställningen bestämt hur spelarna rör sig. PES 2010 lanserar ett nytt system i vilket den individuella försvars- och anfallsnaturen för spelaren avgör hur han spelar fotboll. Varje spelare har en individuell AI knuten till sina bästa egenskaper och detta reflekteras hos spelarens lagkamrater och motståndare. Om t.ex. en spelare som är känd för att slå bra inlägg har bollen, då sticker fler spelare in i boxen för att försöka möta den. I liknande situationer, ifall en spelare är känd för att dribbla så lägger sig försvararen så att han täcker sin svaga sida. En ensam anfallare får också mer stöd från sina mittfältare när han tagit i mot bollen.
Det här får vi...
Du kan bestämma om dina individuella spelare ska vara defensiva, balanserade eller offensiva. De har olika kort med specialegenskaper (stjärnorna är utbytta mot kort och det finns runt 40st) och precis som i de gamla spelen så kommer det vara väldigt behändigt att lära sig att använda sig av de här spelarna i sin taktik. PES next-gen har slutligen fått ett ordentligt djup.
KONAMI Annonserade...
• Strategianvändning: En ny snabbfunktion för att ställa in olika strategier kommer att finnas tillgänglig innan match. Alla olika saker som ingår i fotbollens värld kommer att representeras, passningar, rörlighet, försvarslinje, bredd över plan, och anfallarnas positionsspel kommer att kunna ändras så att det reflekterar riktiga klubblags taktiker. Till exempel så spelar Juventus mycket på kontringar medan Barcelona spelar med bredd när de anfaller. Dessa olika inställningar kan ändras när man vill och med vissa olikheter i hemma- och bortamatcher kommer det att krävas mer av spelaren, i synnerhet i Master League.
Det här får vi...
Konami har gått på djupet och nu är taktiknördens dröm uppfylld. Du kan justera ditt lags olika taktiska inställningar mellan 1-100. Frågan är dock hur mycket skillnad det är mellan värdet 62 och värdet 69 t.ex.? Jag vet inte än. Det jag vet är att detta kommer att undersökas med förstoringsglas och om det funkar, då kommer PES 2010 att hålla sig på banan ordentligt i det långa loppet fram tills PES 2011.
Konami Annonserade...
• Straffar: Ett helt nytt straffsystem har skapats, vilket ger en mer kontroll, bättre placeringsförmåga och träffsäkerhet.
Det här får vi...
Straffarna är nya och de är inte som på Wii, där man riktar en markör och döljer den för motståndaren, (som undertecknad trodde att det skulle bli) utan de framgår nu som en hel vetenskap. Tryck in knappen för kraft och gör din placering. Svårt i början men man vänjer sig. Målvakterna går att röra på linjen! In-game så får man se straffarna från sidan nu, precis som när man spelar.
KONAMI Annonserade...
• Förbättrat onlinemode: En helt ny sektion av utvecklingsteamet fokuserar på att förbättra onlinespelandet i PES 2010. Mer nedladdningsbart material planeras också. Konami har hela tiden uppdaterat PES 2009 med bl.a. nya licensierade lag- och spelarövergångar och detta kommer att fortsätta och förbättras i PES 2010. Lag- och spelinnehållsuppdateringar är planerade genom hela spelets marknadstid. Dessa kommer att göra spelet till en ännu bättre upplevelse när det är dags för match.
Det här får vi...
Online fungerar enligt flera källor mycket bättre det här året än i de två senaste spelen. Vi som gillar att lira online väntar med spänning på hur det ser ut när servrarna fylls av PES-älskare som inte vill något annat än att vinna med Barcelona.
Bring it on!
skriven
Bra lista! Håller med på det mesta förutom animationspunkten där jag tycker att allt för många animationer, skotten framförallt är gamla och fula och aldrig borde introducerats i förstaläget. Jag tänker då framförallt på "skyffel-skottet" om man parallellelt med mållinjen och skjuter, ful bredsida som liksom "skyfflar upp" bollen istället för att trycka till den ovanifrån som det skulle sett ut irl. Sen finns ju det patenterade "hugg-skottet" som ofta kommer på volleyträffar och snabba rappa avslut. Ett tillslag som inte har någon pendel alls, hård bakåtpendel, men efter träff på boll stoppar benet upp totalt och spelaren tar ett stapplande steg för balans. Ohyggligt fult och orealistiskt.
Hoppas iaf att onlineläget kommer vara bra, då kan vi njuta länge av detta spelet!