PES 2010 - Er känsla om spelet en vecka efter release?

39 kommentarer

Pro Evolution Soccer 2010 har nu varit ute i lite mer än en vecka. Spelet har mottagits med blandad kompott men det positiva verkar överrösta det negativa till skillnad från förra året.

Vad tycker ni? Har Konami levt upp till förväntningarna eller var det bara en massa snack i år igen?
Vann ni på lotto eller köpte ni grisen i säcken?
 
1 Oskii:

skriven

Lite bättre än 08 och 09 men fortfarande mycket sämre än PES 6..

2 tjotta:

skriven

Enligt mig är detta spel ett stort steg framåt. Jag är framförallt nöjd med försvarsspelet, och känner nu att balansen mellan försvar och -anfallsspel är mycket bättre. Sedan så går det att spela online utan att bli förbannad på lagg i varenda match. Naturligtvis är onlineläget inte perfekt, men trots detta spelbart och lustfyllt. Jämför man med Fifa 10 så tycker jag faktiskt att Pes 10 är ett roligare spel. Visst Fifa 10 är ett bra spel, men det är i Pes 10 den riktiga känslan finns. Fifa tenderar att bli lite för mycket "bordshockey". Mina intryck av Pes 10 är mycket positiva, och jag ser fram mot ett år av många härliga Pesögonblick.

3 Linder:

skriven

Jag är av delad åsikt, nog för att jag fick spelet billigare och allt det där men det finns vissa saker som stör mig rejält.. Hur kan motståndarna(Cpu) alltid ha 65% boll innehav? Och vad i helvete hände med målvakterna, dom är ju ärligt talat inte alls godkända.



Men det positiva väger över lite grann, ML är najs som fan, Grafiken är kunglig och allt känns lite lite bättre än 2009 :)

4 Arshad:

skriven

En erfaren Fotbollsspelare.....PES 2010 är fenomenalt som helhet, det bästa spelet därute. Det säger jag som spelar fotboll på riktigt också.



Alla som tycker annorlunda, fine....men då förstår ni inte er på riktig fotboll, så enkelt är det.



Jag har 14 år med PES bakom mig, har även spelat FIFA men PES 2010 är som sagt det bästa spelet, slutsnackat!

5 Don-T:

skriven

Offline så tycker jag detta är bästa pes hitills ,online jag vet inte även mot svenskar känns det lite som ett annat spel ? svårt o förklara men blir simplare och enformigare online ,kan vara en träningssak

6 Mertzin:

skriven

Jag håller med Arshad, PES 2010 är riktigt bra! Jag är positivt överraskad, det blev visserligen en jäkla omställning från -09, men mycket roligare. Att börja med AIK i ML är en riktigt stor utmaning, jag har enorma problem med att göra mål =)



Sjukt kul är det hur som helst, introt till Europa League är riktigt snyggt! Spelar där andra säsongen =)

7 Barza:

skriven

Hade målvakterna agerat lite bättre och det inte hade varit för överdrivet effektivt att göra inläggsmål, hade detta nog varit bästa fotbollsspelet genom tiderna utan överdrift. Online-spelet funkar fint för mig, inget att klaga på där.

Helt klart godkänt i överlag, men för stor skillnad från 09, så det gäller att acklimatisera sig fort =)

8 Anonym:

skriven

@Arshad - Vad menar du med att jag inte skulle förstå riktig fotboll, jag förstår fotboll mycket väl då jag själv lirar! Grejen är ju det att ingen spelar "hänger upp sig" ofrivilligt i skott eller passningsögonblicken HELA tiden. Det hade ju varit okej om det hänt då o då som på riktigt men inte varje gång man ska slå en 5 Meters passning. Men du kanske spelar i korpen?



@Mertzin - Jag lirar med blåvitt och de matcherna jag inte gör mål i blir alltid oavgjort.

9 Linder:

skriven

Det var jag som skrev föregående inlägg osåå..

10 Gullit:

skriven

VARFÖR är dommarna helt blinda ibland???

SJUKT störande att dom kan i princip döda en ibland utan att man får frispark...

På pes 09 var det tvärtom där fick man inte röra varandra...

11 Olle:

skriven

+ grafiken,master league, europa league, champions league, fler lag



- 360 movement?, för få licenser, sedan kan man inte köpa vilka spelare man vill på ML o detta e riktigt dåligt.. tex ribery o robben.

Spelade riktigt mycket de första 3-4 dagarna när det kom ut. men har nu börjat tröttnat på det!



pes kombinerat med glädjen från pes 2 + dagens grafik + ordentlig 360 movement och fler licenser skulle nästan vara ett ultimatum!



grafik 7/10

Spelbarhet 7/10

Ljud 2/10... licenserad musik + cl o europa league musik, dock så är komentatorerna uttjatade och efterblivna.

hållbarhet 5/10 ... riktigt roligt i början .. men tröttnade snabbt ! vet inte varför..



totalt 5/10 hmmmmm :(

12 Jessica:

skriven

TJA! bra blogg du har faktist.

hur ere med dig da?

kolla gärna in min blogg :)

kramar!

13 Trosso:

skriven

Spelet över lag är riktigt bra. Finns dock saker man stör sig på som till och med är ett steg tillbaka från 09.



Domarna - Förstör mycket av glädjen för mig. Spelar man 1vs1 så vet man att man kan fälla någon i ett friläge och komma undan, ibland utan ens frispark.



Kör på Proffs-svårighetsgraden och det spelar ingen roll om jag möter Finland eller Spanien. De rullar båda ut mig. Inte för att de gör så mycket mål, och jag vinner de flesta matcher. Men ibland så får man inte låna bollen vid mittplan, har ännu inte hänt att jag vunnit bollinehavet. Tycker det skulle märkts större skillnad mellan lagen vad det gäller detta.



Få licenser, men det fixar man med patch, så är det lungt.

I övrigt så är det riktigt riktigt bra. Hoppas bara att när Konami släpper transferpatchen också släpper en patch som fixar domarbuggen. Då hade jag varit helnöjd!

14 Sam:

skriven

Jag tycker att Pes 2010 är ett bra spel överlag men det finns många - fortfarande.



Passningar och rörelser i trängda situationer tar för lång tid vilket ofta leder till misslyckade avslut eller rensningar. Där behövs det bättre respons.



Domaren blåser väldigt lite och man kan nästan döda någon i straffområdet utan att det blir straff, likaså kapningar bakifrån på frilägen blir oftast gult kort bara.



Målvakterna är allmänt dåliga och att man inte kan styra målvakten online utan bara offline är årets största skämt. Jag har väldigt lite förtroende kvar för Konami Japan då de svikit sina löften mestadels de senaste åren.



De positiva sakerna då :)



Onlineläget är bättre än på länge och det är väldigt viktigt för att ett spel som Pes ska överleva.



Gameplay känns mycket bra och passningar, försvarspelet är lite bättre än tidigare. Fast så fort man spelar med någon av superspelarna på spelet så blir det genast hawaiispel precis som tidigare spel. Vilket kan ses som bra för vissa och tvärtom :)



Pesleague communityt är egentligen den största andledningen till att spelet kommer bli bra. Tävlingar och hela grejen gör att man blir mer taggad att spela Pes.



Förtillfället så tycker jag spelet får 7 av 10 i betyg. Får återkomma framöver när jag spelar mer offline i Pesleague och fått en bättre bild av hur spelet fungerar då.

15 Kongo:

skriven

Jag tycker det är ett bra spel mycket bättre än de gammla spelen men de saker som e dåliga är domaren och att inläggen resulterar för ofta till mål, försvararna hänger inte riktigt med när de kommer inlägg men överlag e jag nöjd =)

16 Arshad:

skriven

@du som lirade med blåvitt



Det jag menar med att pes 2010 är så verklighetsgrundat är att man verkligen kan införliva verklig fotbolls-tänk i spelet. Det är något som man inte har kunnat göra sedan PES 5 egentligen kanske pes 6 också. Det jag specifikt syftar på är 1. spelare är tyngre och tappar inte nödvändigtvis bollen bara för att man stöter in i någon annan som pes 08-09 o tom fifa 09-10. Tänk riktig fotboll. Tidigare versioner av PES på next gen har varit så arkad aktigt och för den hjärndöde spelaren. Där gynnades man inte av bra passningsspel osv, utan istället belönades man när man dribblade förbi ett helt lag utan problem med t.ex. messi. Jag förstår om Messi gör det, men när alla andra också kan så blir det löjligt. PES 2010 har en stadig kärna, kraftfulla spelare, tungt stabilt skott och relativt bra passningar. Med rätt precision och rätt knapptryckningar så lovar jag att varenda passning kommer gå rätt. Det handlar om att inte stressa och bara slå på knapparna. Med introduktionen av 360 gradig rörelse (inte helt fullständig dock) har vi fått ett ytterligare djup i spelet. Nu räcker det inte med att trycka en gång på knappen för att spelaren ska vända sig helt. Man måste vrida längs med styrknapparna så att spelaren gradvis vänder sig och kommer till sin rätt. Det kräver förståelse för spelet. Jag skulle vilja påstå att PES 2010 är ett makalöst spel mkt tack vare 360 rörelserna. De ger en mjukare känsla och man har mer kontroll över spelaren. Det är därför de flesta som gillar PES 2010 och erkänner den som det bästa spelet är hardcore fan som i många fall är duktiga. Är man hjärndöd ska man inte spela PES 2010, för det blir för komplicerat, är man dock envis och gillar flödande fotboll som inte är överdrivet snabb men underbar i spelkänslan som helhet så älskar man spelet.



Beträffande vad aktivt fotbollsspelande och Pes 2010 har gemensamt är följande (vill dock påpeka att man inte nödvändigtvis behöver vara aktiv för att förstå detta):

1. Du kan anpassa spelet till ditt eget tempo, utan att du blir massakrerad av motståndaroffensiven.

2. Det är möjligt i spelet att spela precis som du själv vill dvs om du får en snabb tanke att slå en krossboll till en spelare som bröstar ner den till en medspelare som slår till på volley så är möjligheterna vääldigt goda. det betyder inte att det kommer att ske, det är svårt att få det att hända, men endast pga att man inte är duktig nog på den tekniska biten eller att försvaret pressar bra. I PES 09 bla så kunde man visserligen icensätta det specifika anfallet men pga spelets brister, att spelkänslan var förfärlig och att man saknade timing och framförallt bra krossbollar (dåliga i PES 08-09) så uteblev önskade resultat.



Jag menar, i den verkliga fotbollen så finns det bara 2 grejer som framförallt begränsar mig på planen:

1. Att jag inte är skicklig nog för att utföra vissa grejer, dåliga krossbollar, för långsam osv.

2. Att motståndarlaget är för bra för en och hindrar att man kan skapa något.

Dessa två faktum är fundamental inom fotboll.



Pes 2010 har verkligen ökat individualismen där skillnaden är stor mellan en dålig och en bra spelare. Bara för att man inte är lika bra som Beckham på att slå en crossboll så betyder inte det att man inte kan slå den tillräckligt bra. Men i Pes 2010 så kan tom en dålig spelare slå en helt ok eller tom bra krossboll tack vare att den snubben som styr spelarna är tillräckligt duktig på att hantera sina spelare. Det gillar jag, att jag kan ta Kina och vinna mot Brasilien förutsatt att jag spelar mkt bättre. Jag skiter i om Pato o co är jävligt bra på spelet. Om xiao pao i Kina tex lyckas dribbla av vissa o göra mål så att Kina vinner matchen så är det coolt. Det brukar aldrig hände, endast skickliga pes spelare skulle kunna klara av en sådan bedrift, jävligt svårt men inte omöjligt.



Nu har jag skrivit så mkt så jag är förvirrad men hoppas ni förstod budskapet.

17 Arshad:

skriven

Ville lägga till en grej till:



I PES 09 brukade jag få spö av min 10-åriga kusin eftersom han attackera mig ständigt och vann. Jag hade säkert kunnat vinna om jag också hade börjat dribbla av alla hans spelare och göra mål men sån är inte jag. Faktum är att jag vann när jag blev frustrerad, men endast för att jag började med the one man shows.



I Pes 09 var i stort sätt alla bra, men grejen var att det krävdes ett visst spelsätt för att vinna. Dribbla av alla o gör mål punkt slut.



Allt jag ville se var att en dålig spelare skulle kunna spela helt ok om jag som spelare var tillräckligt duktig på att utnyttja honom. Det betyder inte att jag kan få en dålig spelare o bli bäst på plan (ibland) utan att jag via min utvecklade fotbollshjärna kan vinna genom att ta rätt beslut. Och nu har vi äntligen ett spel som belönar rätt beslut, precis som i ps2 dagarna

18 Caniggia:

skriven

@ Arshad - Mycket trevlig post som faktiskt skapar en bra bild över hur ett fotbollstänk kan och ska, påverka i en avancerad fotbollssimulator. De spelare som inte är så duktiga på just det tekniska när det handlar om kontrollen i själva spelet (reflexer, komplexa combos för att göra trix m.m) ska kunna känna att de kan ta sig an spelet på ett annat sätt, bl.a. genom en mycket välgenomtänkt strategi och taktik. Kan man skapa en bra balans där så tillmötesgår man både fotbollspelare, professionella gamers och de som vill vara som en Sven-Göran Eriksson (Vinna Serie A med Lazio) :D

19 Arshad:

skriven

@Caniggia



Det är är just det jag menar...Det är grundläggande för att spelet ska kännas tillfredställande.

20 Fammish:

skriven

Nu får ni ursäkta att jag inte läst något av de tidigare inläggen. Men jag tycker att....



... Domarna är på tok för dåliga. Till en början vart jag otroligt glad över att de inte blåste så fort man nuddade motståndaren. Men sedan märkte jag att balansen mellan att ibland låta bli att blåsa och att blåsa när det verkligen bör vara frispark eller kort inte fanns där. Det har hänt att jag varit förbi mina motståndare och blivit fälld utan att motståndaren haft någon som helst kontakt med bollen på tok för många gånger.



... målvakterna aggerar för konstigt. Känns inte i närheten av att färdigutvecklade.



... det är för lätt att göra inläggsmål. Vet inte hur många gånger motståndarna utnyttjat det. Tråkigt..



... detta spel trots ovanstående kritik är 10 gånger bättre än 08 och 09 tillsammans.

21 Erik:

skriven

Delayen förstör spelet online, annars klart bästa pes på 2 år.

22 pesfan:

skriven

Någon som vet en bra patch till pc versionen? har testat tidigare och det funkade bra, framtill att ja stängde av spelet o inte kunde starta d senare tack vare patchen ....



tacksam för svar

23 Sebastian:

skriven

Det fammish skrev är väl ungefär samma som den upplevelsen jag haft. Inlägg är skitlätt, målvakterna räddar aldrig nickar och är allmänt retarderade.



Man har fruktansvärt dåligt med tid då alla rörelser är segare i relativitet med motståndarnas, att hålla i bollen är inte att rekommendera. Sen kan ai:n aldrig pressa bollhållaren. Jag kan springa fritt från mittplanen fram till straffområdet nästan och få ett bra skottläge. Förstör känslan lite.



Annars är spelet mycket bättre än 08 och 09, men det har fortfarande en bit kvar till det "gamla" pes.

24 Arshad:

skriven

Till alla er som inte är helt nöjda med pes 10....har ni ställt er frågan om ni är tillräckligt duktiga för att verkligen kunna förstå och njuta av spelet?



Tex klagar vissa på att reaktionstiden är trög...men hur ser det ut i verkligheten? Kan en spelare bara få iväg en boll när han vill...eller dribbla snabbt enkelt förbi alla? Svar NEJ. Reaktionstid är precis vad det är...dvs att en människa och fotbollsspelare har en reaktionsförmåga av olika grader. Man kan inte bara ta emot en pass och få iväg den utan att spelaren hinner tänka till. Zlatan tex måste hinna ta emot den, se sig omkring och ev slå en pass som förhoppningsvis går rätt...det tar sin lilla tid därav reaktionstiderna i pes 10. Tidigare spel har satt standarden för vad vi kan och inte kan förvänta oss av ett fotbollsspel. Problemet är att vi är fast i denna lilla bubbla utan att riktigt tänka på hur riktig fotboll ser ut och känns. Det är den riktiga fotbollen som ska vara utgångspunkten för ett fotbollsspel, sen är frågan till vilken grad man kan gå utan att "kulfaktorn" försvinner men jag tror verkligen att PES 10 har hittat rätt, det säger jag inte för att lyfta pes men för att det är ett faktum. Den är inte perfekt men vilket spel är det.



Kombinationen av reaktionstider som jag verkligen tycker om (dock inte online) och introducerandet av 360 rörelserna i spelet har gett spelet ett otroligt djup. Det krävs mer tanke bakom varje anfall och även inom försvaret. Om Nesta i verkligheten tex vill rensa en boll i ett pressat läge med många omringande spelare så måste han se till så att han har någurlunda med utrymme och att han är rättvänd, saknar han båda måste ha se till så att han kan vända sig och bli rättvänd o även hitta utrymme. Lyckad han inte är det klart att det resulterar i felrensningar osv. Är man tillräckligt klipsk hittar man andra lösningar genom att tex slå den till inkast...hörna osv, man gör allt i sin makt för att förhindra att man släpper in ett mål. Så bli inte överraskade när era försvarare inte kan rensa en boll...ni har mer kontroll över spelaren än ni tror. Utforska handkontrollen och 360 rörelserna o ni lär finna att det kommer hjäpla er.



En viktig grej till, think outside of the box!

25 Nicke:

skriven

PES 2010 är grymt!!

jag tycker att det börjar bli dags att se till att onlinespelet blir bättre, det är bara det som suger, annars är det exellent!!

26 YNWA:

skriven

Det som stör mig mest är att jag kan spela ut t ex Chelsea med Burnley. Jag hade gärna sett den 6:e svårighetsgraden som dom visade till WE demot. Annars är det ett perfekt spel ett av dom bästa som släppts på länge.

27 andiie:

skriven

Manchester united är så jäävla buggade :p

28 marmulack:

skriven

För mig så får PES 10 underkänd för animationer, domaren, målvakten samt knasigt AI.



Det blir FIFA 10 i år för min del.

29 carlosen:

skriven

håller med Arshad i mycket, tycker om tyngden och djupet i spelet.



Spelade fyra kompisar i samma lag med Spanien i helgen och alla enades att spelet har en otroligt bra känsla med stor variation hur man gör mål och lägger upp spelet.

Minus för målvakternas returer och domaren. AI okej men kunde vara bättre.

Bättre än 09 men PES 6 var bättre på sin tid.

30 Erik:

skriven

Offline funkar spelet skit bra, synd att online delen inte funkar med delayen

31 Fammish:

skriven

Arshad, jag är inte helt nöjd Pes10. Gör det mig till mindre duktig eller rent ut sagt dum som inte förstår vad riktig "fotbollsnjutning" är?



Jag spelar PES för att det är det spelet som är mest verklighetstroget idag. Men att både målvakter och försvarare (AI:n) inte är färdigutvecklade är inte mitt fel. Tro mig, jag och mina kompisar försöker spela så rolig fotboll som möjligt och brukar oftast inte stöta in mål i en öppen kasse då det känns för "tråkigt". Men när jag kommer i ett 1 mot 1 läge med Inzaghi mot Iván Córdoba och Interförsvararen står helt passiv och låter Inzaghi springa förbi honom (en situation där Inzaghi egentligen bör komma igenom 0 gånger av 100) så har jag lust att gå tillbaka till PES 2009 igen.



Att även målvakterna oftast inte ens försöker rädda bollen utan bara står och kollar på, hur dåligt placerad den är, på nick vid inlägg är för jävla tråkigt. Är det fler som upplevt detta eller har jag nån skum version av spelet?



Som jag sa i ett tidigare inlägg är PES10 jävligt bra och underhållande. Finns många förbättringar i år. Men de ovanstående punkterna + lite till (som domarna osv) gör det till ett inte helt komplett spel. Hade PES bara fixat dessa små detaljer hade spelet varit perfekt.

32 Danielvelo:

skriven

@ Arshad



Vilken snubbe du är! Jag hade spöat dig med 10-0 på PES din noob (och innan du svarar något dumt, ta reda på vem jag är först och hur grym jag är/varit på PES), ändå så avskyr jag spelet. Jag var värsta pes-fanboy förr, spelat alla konamis fotbollsspel sen ISS på SNES. Men nu är det bara att inse att FIFA har tagit över sedan FIFA 09. Jappsarna har tyvärr ingen chans längre..

33 Arshad:

skriven

Att man inte gillar spelet är upp till en själv o bestämma.



@Fammish hur kan du påstå att inzaghi har lättare att komma förbi en försvarare i pes 10 än 09. Pes 09 var ju känt för att alla var superhjältar som kunde dribbla förbi hela laget. så är det inte i Pes 10..



@Danielvelo - det jag har skrivit om PES har inget med att vara ett fan o göra. Det har att göra med att förstå hur riktig fotboll spelas och ser ut. Sen om du tror att du skulle vunnit över mig i PES är bara skrattretande, ingen chans säger jag.



Om Fifa ärligt talat hade haft ett bättre fotbollsspel så hade jag redan spelat det vid det här laget. Fifa har visserligen många animationer men jag tycker inte dem ser verkliga ut, klumpiga animationer. Skotten i FIFA är ett stort skämt, finns ingen kraft. Och vid minsta lilla stöt tappar Messi bollen till en försvarare, det är inte kul.

34 Caniggia:

skriven

@ alla läsare - Jag tror de flesta har glömt att PES 2010 är ett spel som man måste lära sig med tiden. Många av de som avfärdar PES 2008 och 2009 har rätt. Det är dåliga arkadspel a la "pick'n'play. Men trots att de vet det verkar de tro att PES 2010 ska gå att lära sig lika snabbt och därför avfärdar de också det på samma sätt. Folk verkar ha glömt att de gamla PES-spelen krävde en lång inkörningstid innan man lärde sig dem.



Jag bryr mig inte om vad folk säger om PES-serien. PES Next-gen är på rätt väg (om än väldigt sent) för första gången på tre år!

35 Arshad:

skriven

@Caniggia



Du har helt rätt, PES 2010 är ett spel som blir bättre och bättre ju mer man spelar det, precis som på PS2 dagarna.



Jag tror många dömer ut spelet för tidigt pga att det finns "fullgoda" alternativ till spelet (som FIFA 10). På PES 5 och 6 dagarna fanns det inget annat tillfredsställande fotbollsspel. Fifa sög ju verkligen på den tiden, det gjorde att många fortsatte spela PES 5 och 6 och kom mer och mer in i spelet för att slutligen älska det.



Jag tror att många hade övergett även PES 5 om FIFA kunde konkurrerat redan då. Det hade verkligen varit synd för då hade de gått miste om ett fantastiskt spel. Det är det jag upplever att människor gör just nu.



PES 5 var inget perfekt spel, jag minns att det var en del som klagade redan då, och nu refererar de plötsligt till PES 5 som nåt magiskt.



Människor kommer och går men Pro Evolution Soccer består!

36 Rune:

skriven

"Zlatan tex måste hinna ta emot den, se sig omkring och ev slå en pass som förhoppningsvis går rätt"



Där håller jag inte riktigt med dig Arshad. Spelare av Zlatans nivå ser sig omkring INNAN de ens fått bollen. Annars vore det omöjligt att spela på ett enda tillslag och tro det eller ej så förekommer det faktiskt till och med inom allsvenskan att bollen stundtals går som på ett snöre mellan spelarna utan att någon behöver stanna för att blicka upp vart de har medspelarna.



Jag tycker det är helt korrekt att spelarna i PES är småsega i vändningar med styrknappen eftersom det speglar verklighetens naturlagar men just passningar och skott bör gå att få iväg ögonblickligt om man känner för det. Kanske inte med perfekt kraft eller precision beroende på hur man står vänd med tyngd osv men man bör åtminstone kunna få väck bollen kvickt istället för att tvingas kånka sig igenom en tidskrävande vändning + skottanimation med full pendlingsrörelse i lägen där en enkel tåpaj hade räckt. Att detta funkar bättre i FIFA än PES har helt enkelt med antalet animationer att göra snarare än visionen att spegla verkligheten.



Över huvud taget får jag känslan av att FIFA har lite mer flexibla animationer än PES. I FIFA känns det som spelaren verkligen har en riktningsanimation för varenda en av de 360 grader de utlovar. PES däremot, även om spelaren rör sig i 360 grader känns som han har samma gamla begränsade animationer i 8 eller 16 riktningar som han alltid haft och att marginalerna däremellan saknar animering annat än att spelaren vrids men är animerad som om han bara sprang rakt fram, alltså ingen ändring av kroppslutning eller stegnedsättning.



Det gör kontrollen av 360 rörelser svårare i PES än i FIFA och jag kan förstå att Seabass därav fortfarande föredrar gamla styrknappen eftersom den känns mer exakt i förhållande till animationerna.

37 Danielvelo:

skriven

@ Arshad



Mhm, därför jag hade flest titlar av alla på PESligan (när den var som störst) och var rankad 3a på xbox live. Du hade verkigen slagit mig på PES! Kanske när rosa grisar börjar flyga eller något.



Förstår man fotboll så spelar man FIFA, så enkelt är det. Som Conigol skrev i något PES-forum: "Dom som inte fattar fotboll spelar PES 10".

38 Caniggia:

skriven

@ Danielvelo - De som gillar PES spelar PES de som gillar FIFA spelar FIFA. Svårare än så är det inte. På den här sidan diskuterar vi till PES fördel/nackdel annars hade sidan hetat något annat mer neutralt.



Om man vill spela det bästa fotbollsspelet någonsin (alla kategorier) så är det bara att ta fram sin PS2/Wii och spela versionerna gjorda efter 2005. De är bättre än PES6 och säkerligen bättre i sin helhet än allt annat som gjorts i fotbollsväg på någon konsoll. Vi väntar fortfarande på att det ska föras över till next-gen från Konamis sida och med på PES 2010 får man antydningar på att det kommer ske. Det är faktiskt precis som med FIFA 08'. Man kände att det hade potential men det hade fortfarande fula drag från tider nere i träsket. Så är det med PES 2010 också.

39 Rune:

skriven

Personligen spelar jag lika mycket PES som FIFA i nuläget. Bägge är riktigt bra spel, var och ett på sitt sätt, men så länge det inte är perfekt så är det klart man tenderar att förstora upp de negativa bitarna hellre än att lyfta fram det positiva.



PES tycker jag exempelvis har blivit klockrena när det gäller menydesign, introfilmer och adrenalinpumpande musikval. Något som FIFA tappat rejält på sistone med tröttsamt uttjatade frontfiguren Rooney och bedrövlig afrikansk hiphop, fransk reggie och brittpop.