Jag har spelat PES 2011 previewkod för första gången!

12 kommentarer


Först och främst vill jag länka till Erik och hans artikel på L7, då jag utan honom inte hade fått chansen att spela spelet tills idag. Läs hans artikel här. Vi var också efter en diskussion rätt så överens om spelets kvalitéer.


I söndags, när jag satt och sippade på en kaffe någonstans utanför Nynäshamn, så ringde Erik från Level7 och bjöd in mig till en speleftermiddag. Stort tack till Erik och ett mindre tack till Konami. Det är konstigt att man som Nordens största promoter av PES inte kan få chansen att få tillräckligt med tid med spelet när det sägs vara den största förändringen någonsin. PR delen här uppe sköts lika bra som statens järnvägar mitt i vintern...

Över till spelandet. Det som först och främst överraskade mig var att vi skulle spela spelet på 360. Jag spelar knappt några spel på min 360, jag har Sensible World of Soccer från Xbox Live Arcade samt Table Tennis som är fruktansvärt bra. Annars spelar jag mest på min PS3 och är van vid den handkontrollen.



It's fresh, fresh.
Först och främst så möts man av snygga menyer. Det Erik hade gjort med sin huvudmeny var att han hade köpt nya effekter i PES-shopen. Man kan alltså useranpassa bakgrunden i huvudmenyn vilket ger en individuell känsla. Det ser mycket snyggt ut i menydelen. Du glider fram lätt och snabbt, och det finns mycket nytt att ta in. Taktikdelen ser t.ex. ut som Football Manager och frågan är om du inte borde haft en mus när du ska dra och släppa väldigt små knappar som representerar spelare. Jag antar att man försökt kopiera Wii, men där känns det mer naturligt att dra och släppa spelare med Wiimoten. Det fungerar dock bra och det finns ett bra djup i taktikvalen, t.ex. det där med att man har en plan över hur matchbilden ska se ut. Du kan ställa in olika taktiker och sätta in dem i 15min intervaller. Om du vill attackera riktigt mycket första tio för att sedan gå ner och spela lugnt de nästa 20 så kan du göra så. Man kan planera hela matchbilden vilket ger ett nytt djup i taktikdelen.

Första intrycket när man ska börja spela.
När spelet startar kommer de vanliga introscenerna, inget speciellt är förändrat här. Lite snyggare text och så med uppställningarna men inget WOW ögonblick. Publiken står uppställd som det var kommunistparty, i givakt. Ingen rörelse, inget levande, ingenting. Kanske när det blir closecam, men näe, det imponerar inte och det är likadant som förra året. Men när det så blir dags för fokus på spelarna på plan så är det som natt och dag i jämförelse med publiken. Sjukt snygga modeller och animationer binds ihop på ett strålande sett.

Stelheten borta!
Den stelhet som präglade PES 2010 är bortblåst. Rörelserna känns verkliga och animationerna smidiga och omväxlande. Förutom sammanlänkningarna av animationer så kommer passningsspelet att vara det som symboliserar årets PES. Jag spelade runt flertalet ggr med små kortpassningar mellan tre gubbar och tvingade Erik att jaga boll. I och med de manuella passningarna och kraftmätaren så måste man vara mer fokuserad, för man har kontroll över varenda passning och slår du en pass med fel kraft så har du bara dig själv att skylla. Jag är mycket nöjd med passningsspelet och kommer att kunna spela mig ur en massa situationer. Det finns ingen motagningsdelay som i PES 2010.

Genomskärare & försvarsspel
Något som Erik talade mycket om innan jag började spela var genomskärarna. Han trodde att de skulle komma att bli mycket viktigare i det här spelet än i de senaste utgåvorna. Genomskärarna hamnade allt som oftast i perfekt löplinje med den spelare som får passningen och de var inte lätta att bryta i den här fasen, särskilt på sista tredjedelen av planen. Men PES 2011 har ju fått ett nytt förvarssystem och det känns nu möjligt att bara springa in i en spelare för att det ska resultera i en knuffanimation och fysiken och tacklandet är förbättrat med bättre animationer. Åtskilliga ggr, kastade jag mig in i brutala engelska glidtacklingsdueller. Det fungerade bra och domaren blåste för mycket fulheter från min sida och visade mig ostskivan. Hur det där funkade med avvaktande försvarsspel fick jag dock inte riktigt klart för mig. Det behövs nog minst en spelsession till för att förstå det där, även ifall jag läst om hur man ska göra.


Domarna i spelet verkade välbalanserade och de dömde till och med straff till Erik en gång, dock så visade de fortfarande inte gult kort i efterhand, vilket gör mig rätt missnöjd när en motståndare kan sparka ner en spelare som kanske blir viktig i nästa fas av en uppbyggnadsprocess.

Jag provade även på att göra lite trick med LB + analog, det finns en hel del kombinationer, som inte minst får en att tänka på Street Fighter. Dessa kommer antagligen, efter vad jag såg hemma hos Erik, inte vara överdrivet effektiva, men istället kommer vi fortfarande att ha supersnabbe Messi (med vänner) som vänder på en femöring.
Att skjuta kändes väldigt ovant, jag hade stora problem med skotten under min lilla speltid och ballongade bollar långt över mål. Målvakterna kändes som om de har fått fler animationer och de gjorde några supermanräddningar när Erik fick upp sin mätare till högsta några ggr bara meter från mitt mål. De satte också igång spelet mycket snabbare än innan, men det fria passningsspelet finns inte för en målvakt på t.ex. korta insparkar, det är närmaste gubben som gäller fortfarande.

Håll nere tempot grabbar, stressa inte!
Tempot i spelet är anpassningsbart det här året mellan -2 och +2, där default är 0. Noll funkade alldeles utmärkt för mig och jag kommer antagligen att variera mellan -1 och 0 för att hitta det som passar mig bäst. Ett nedsatt tempo kan betyda mycket för onlinedelen då responsen kan komma i kläm om man har dåliga uppkopplingar. Förhoppningsvis anpassas online mellan -2 och 0 för att man ska få den bästa onlineupplevelsen. Det nedsatta tempot gör också att det känns som att man har mer tid med bollen i backlinjen. Man känner sig inte så pressad som man gjort i de senaste tre spelen.

På tre matcher lyckades jag inte trycka dit bollen en enda gång, och det skyller jag på att det var mycket som kändes ovant. Om två veckor får jag dock chansen att skjuta mål igen tillsammans med Lazyitis i Köln och det ska vi filma.

Amatöraktig kameraman?
Något som Erik och jag i övrigt anmärkte på var kameran, den sög verkligen snorre, det var precis som om kameramannen hade druckit och inte hängde med i spelvändningar. Den var inte snabb nog. Man ska väl inte behöva vänta på att spela upp bollen bara för att man inte ser planen? Kan det ha något att göra med att Eriks TV inte var HD eller något liknande? Vet ej. Vi spelade i den vanligaste kameran Wide.

Fint som snus är det i alla fall att det ser ut att vara ca 40st licensierade klubblag med från Copa Libertadores, och att man kan bygga sina egna arenor, iofs inte som i ett ritprogram, men ändå.

Bättre än förra året. Helt klart.

+ Animationerna är sammanlänkade på ett underbart sätt
+ Passningsspelet och friheten.
+ Det är en lugnare uppspelsfas.
+ Bättre fysisk kontakt.
+ Menyerna
+ Taktikdelen

- Det känns fortfarande som en kyrkogård på de massiva arenorna, ingen konfetti, inget visuellt mättande.
- Kameran (360)
- Fasta situationer känns fortfarande tråkiga, känns inte som att man har olika alternativ.
- Datorn rensar fortfarande vissa bollar automatiskt.

+/- Sjukt många kombos med trick. Alla klarar dock inte att göra dem beroende på stats.

Sammanfattningsvis
Det här är såklart återigen det bästa PES-spelet på Next-Gen (PS3/360/PC) (konstigt om PES 2008,2009 & 2010 skulle vara bättre). I PES 2011 känns det som att Konami hittar tillbaka till passningsspelet från de tidigare versionerna på PS2 och animationerna likaså. Grafiken blir lite snyggare, editeringsnördar som jag kan försöka återskapa arenor, många lag att skriva över, och optionfilerna kan ha ett gigantiskt utbud.

Det som saknas är en visuellt synlig publik/arenastämning i likhet med den vi får när vi går på derby mellan Hammarby & AIK, Helsingborg & Malmö, Barcelona & Real Madrid. Ni vet när man tittar sig omkring och känner att WOW här är det fan stämning, folk i rörelse, tifon m.m. då när man som åskådare känner sig som störst del av en fotbollsmatch. Detta kan iofs till viss del vägas upp av att man har en jävligt bra surroundutrustning eftersom man i PES 2011 hör spelarna på plan skrika åt varandra och man hör när supportrarna sjunger varierande sånger under hela matcherna. 

Man kan som sagt inte vara nöjd till 100%, fortsätter Konami med att fokusera på spelet på plan och får det rätt så ska man nog vara det. I alla fall det här året.

Ser fram i mot att spela mer på Gamescom!!!
 
1 Mikkel Kristensen:

skriven

En rigtig god, saglig og kritisk preview Caniggia - tak for det! :D

2 Trosso:

skriven

Blir lite orolig när jag läser det där med kameran...

Men det borde väl inte vara försent för Konami att fixa till den? Känns inte som något jätteavancerat? Har du hört något om det Caniggia?



Konstigt att man inte har hört detta i andra previews. Adam på WENB älskade nya kameran? Konstigt. Kan det skilja sig från XBOX 360 och PS 3. Eller vad kan det annars bero på?

3 kataloni10:

skriven

ok tack canniga ... det känns att du är mer nöjd än erik i allafall för eriks artikel ger vibbar på att han är ej nöjd ... men läste lite andra prevew ok många låter att det här året är pes till backa och ingen av de var kritiskt mot kameran så vi får väll se ,,,,

4 Tony Magnusson:

skriven

Det viktigaste är att spelkänslan är tillbaka och att man kommer ha roligt med pes igen och det tvivlar jag inte en sekund på att man kommer att ha efter det man läst.

Den negativa kritik som jag läst (inte bara här) riktas mestadels mot detaljer runt om spelet som alltid varit lite klent i Pes.

Nu har vi fått snygga menyer,bättre målvakter,bättre ljud,bättre responstid,det har blivit svårare att göra mål och fått mer frihet etc.

Nu slutar vi vara skeptiska och ser fram emot en lång härlig fotbolls säsong! =)

5 Caniggia:

skriven

@ Trosso & Kataloni - Tydligen verkar det vara begränsat till 360 versionen.

6 Anonym:

skriven

Tack för en bra rapportering Cannigia! Tråkigt om kameran är sämre än normalt. Finns ingen godtagbar ursäkt att den inte skulle hänga med annat än att det vore åksjukeframkallande om det gick för snabbt men det tror jag knappast.



Själv är jag lite skeptisk till nya wide-kameran av andra anledningar. Jag vill ju helst att wide-kameran följer med längs hela långsidan istället för att vara fast vid mittlinjen och vridas.



Visst är det snyggare med TV-sändningsvinkeln men kontrollkänslan när det gäller riktning blir ju sämre. När kameran roteras upphör ju den att stämma överens med radarn. Antingen styr man ju enligt kamerans vinkel eller radarns vinkel, vilket kan vara svårt att få kläm på.



Jag tycker man borde kunna göra ett tydligt menyval att antingen styra enligt radarn eller kameran. Styr man enligt radarn ligger den kvar fixerad som den alltid gjort. Styr man istället enligt kameran borde radarn roteras i samma grad som kameran. Alltså att radarns vinkel hela tiden stämmer överens med styrningen.



Lät kanske lite rörigt det där haha! Men över huvud taget önskar jag det fanns fler sätt att finjustera kamerorna för det är ju ofta väldigt personligt vad man föredrar, samtidigt som det är väldigt irriterande när kameran inte funkar som man önskar.

7 Rune:

skriven

Glömde fylla i namn på ovanstående.

8 Trosso:

skriven

Om det är begränsat till 360 versionen så borde det vara något de fixar till det klara spelet? Hört något om det?

9 Tony Magnusson:

skriven

Nä nu har jag läst ännu mer negativt om pes 2011 på level 7 så nu är jag också pessimist, nu längatr jag inte efter pes längre.

Sitter allvarligt och är smått irreterad över att dom inte kan lyckas, gubbar som inte har koll på linjerna och springer in med bollen i eget mål!? NEJ TACK! Trode jag visste vad jag skulle göra på kommande höstkvällar.

NHL 2011 kanske blir det vettiga i år

10 Yens:

skriven

Tony Magnusson/ Förtittar, recensioner etc är en sak, men du kan inte helt avgöra förrän du har kontrollen i dina händer, pröva demot iaf. Jag testar alltid FIFA även om jag vet att det aldrig är min grej eftersom det KAN vara annorlunda. PES 2011 har fått extremt mkt positiva förtittar runt omkring, men det säger lika lite som level 7s förtitt egentligen. Sen är det ju en gammal sanning att PES blir som bäst efter rätt lång tids spelande, därför är förtittar som kanske bygger på 10-15 timmars spelande ibland lite missvisande just gällande PES, o det gäller både positiva såväl som negativa förtittar/recensioner. För min del är FIFA ofta (08,09,10) förföriskt i just 10-15 timmar men det saknar alltid djupet, tyvärr. Det viktigaste är att det inte finns fundamentala problem med PES 2011 (passning på räls, galna domare, osv), mindre buggar kommer alltid finnas. För övrigt tror jag oxå NHL 11 blir bra;)



Caniggia/ vet du hur pass färdig den versionen du spelat är? Många som testat spelet (Wenb tex) har ju rapporterat tbx till Konami om buggar etc som borde kunna åtgärdas)

11 FamousRuler:

skriven

Jag tycker Konami borde ha ett forum där man direkt har en dialog med de om önskemål/förbättringar/buggar så som EA gjorde med FIFA World Cup 2010 spelet. Jag hängde där och responsen från EA måste jag säga var förvånansvärt bra.

12 Caniggia:

skriven

Det närmsta man kan komma är nog WENB:s forum. Fast jag samlar ju också ihop allt på PESLEAGUE forumet och skickar det vidare till Tyskland, allt kommer fram, sen om allt kollas igenom, det är en annan femma.