1 Gullit:

skriven

1:Hur e det med alla dessa avblåsningar?

2: Är det någon skillnad på skotten?

Tack för svaret...

2 Caniggia:

skriven

@ Gullit - 1. Det är inte alls lika många avblåsningar i fullversionen.

2. Skotten måste tajmas rätt så perfekt för att man ska få till det annars blir det ballongboll.

3 Alex:

skriven

Finns det något bra alternativ till kamera om man inte gillade kamera vinkeln som var på demot?

4 Pesfan:

skriven

* Syns det på wide-cam vinkeln om spelare har tröjan utanför shortsen? På demot hade alla spelare tröjan inne i shortsen..



* Fortfarande lika krökta ryggar på vissa spelare? :P



* Någon skillnad på känslan i spelet på plan i jämförelse med demot?



Hoppas du har lika kul med pes 2011 som man hade med Pes 5 och 6!!!

5 Simon:

skriven

1:vad är ditt betyg på spelet 1-10?

2: Är stadium och league editor grymt? :D

Tack

6 Linus:

skriven

Kan man köra master league med fler lag än 1? Dvs: Kan jag och en kompis köra med varsitt lag och samtidigt vara datormotståndaren?

7 Yens:

skriven

1. Känns fördelsregeln bättre tillämpad?

2. Mer "polerat" än demot?

8 FamousRuler:

skriven

Har alla olicenserade landslag likadana tröjor alltså en generic kit som på PES2010?

9 Eken:

skriven

Hur är i BAL-läget? Några intressanta förändringar jämfört med föregående version?

10 Rune:

skriven

1. Finns det licensierad musik som förra året eller blir det återgång till japansk hissmusik igen?



2. Är senaste övergångarna fixade? Zlatan till Milan osv?



3. Går det fortfarande inte justera repriskameran i höjdled?



4. Är editeringsfunktionerna till spelare exakt likadan som förra året eller finns det nån nyhet?



11 Tomas Olsson:

skriven

Kan man fortfarande INTE ta kontroll över CPU-laget om man spelar en liga eller cup med kompisar... Konami hänvisr till att folk skulle fuska, men det handlar om att spela en liga med kompisar...

förstår du frågan? TACK

12 Rune:

skriven

5. När målvakten fångat bollen och ska kasta ut den, är det lika stel kontroll som i demon, alltså att målvakten bara kan röra sig rakt framåt, eller kan man röra sig fritt i strafformrådet som i tidigare spel?

13 Pesfan:

skriven

Tänkte bara fråga dig en sak, Rune. Tidigare i en diskussion antydde du att Konami själva bäst har koll på spelarnas skills för att få det mest passande eller bästa resultatet på plan.



Anser du att man bäst bör låta statsen vara, även om man tycker de är helt åt skogen på vissa spelare? För jag hade som vanligt planerat att ändra statsen utefter hur de ser ut på Pesstatsdatabase..



Tack för svar

14 Alex:

skriven

Har landslag som Ukraina, Bosnien och Serbien fake namn på spelarna?

15 Rune:

skriven

Pesfan, om Konami skulle ha bäst känsla för statsen så beror det enbart på att de till skillnad mot PESstatsdatabase-teamet vet exakt hur programkoderna funkar, alltså vilka attribut som blir viktigast i PES2011 till skillnad mot PES2010 osv.



Jag tror Konami har ganska träffsäkra stats när de gäller toppklubbarna medan de har betydligt sämre koll på mindre klubbar. Så när det gäller storklubbarna litar jag personligen mer på Konami och när det gäller småklubbarna litar jag mer på PESstatsdatabase eftersom de troligtvis har bredare koll och följer de mindre klubbarna mer kontinuerligt än Konami.



Men det finns ju även risk att PESstatsdatabase är helt snett ute emellanåt om det bara är nån enstaka statestiksättare som följer en viss småklubb och den snubben dessutom råkar vara en supporter... Blir lätt alldeles för höga stats i sådana lägen.



16 Caniggia:

skriven

Jag besvarar era frågor senare ikväll.

17 Fille:

skriven

alltså en sånhär onödig grej men kan ni inte fixa så man kan ha "korta " strumpor till nästa spel ;D typ totti och hleb stuket ;) saknar det !

18 FamousRuler:

skriven

Ja, korta, normal och långa strumpor är ett måste likaså undershorts, lång/kortärmat, tröja innanför/utanför och all edit som fanns på PES5/6.

Till nästa år vill jag utöver det ovannämda också se uppkavlade armar och tatoos som är sånt fotbollspelare nuförtiden kör med.



Caniggia, hur är det med dräkterna?

19 Pesfan:

skriven

Rune:

Okej, jag förstår din tankegång. Konstigt vore om någon annan än konami hade bättre koll på deras programkoder, men det är inte hellre där skon klämmer. Det som ger mig huvudbry är hur pass bra koll de har på fotbolsspelarnas verkliga jag. De sitter och dömer spelares skills baserat på enstaka matcher har man hört. ja tror knappast att de sitter o följer alla storlag vecka efter vecka. Självklart är träffsäkerheten hög men tvivlar på att den är tillräcklig.



jag litar mer på Pesstatsdatabase-teamet i slutändan + lite finputs efter eget tycke. Brukar kännas bra efter det. Kan dock säga att jag brukar bli lite förvirrad ibland då jag editar och de flesta spelarna får betydligt högre stats än default, på vissa attribut. Frågan är då om respektive spelare inte blir för lätthanterliga eftersom skillnaden blir så stor. Men man får väl känna efter själv helt enkelt.



Några utmärkande skillnader på Konamis respektive PSD-teamets stats är iaf följande; Attack, Response och teamwork, där Attack sänks betydligt på många spelare samtidigt som response och teamwork i de flesta fall höjs. Pass accuracy/speed blir överlag sämre. Allt det i enlighet med PSD:s modell.



Men nog om detta, man kan spekulera i oändlighet. Kanske lika bra att inte bry sig allför mycket. När det kommer till kritan är det vi fans som sitter med kontrollen i handen som styr det mesta.

20 Robin:

skriven

Har testat hela spelet nu, då det kom ut igår på diverse torrentsiter på xbox 360. Zlatan spelar fortfarande i Barcelona, ganska kasst tycker jag, ska väl inte vara så svårt att fixa övergångar? Dock är jag sjuuuuuukt nöjd med spelet, det känns mycket bättre än demot framförallt på skotten och själva flytet i spelet. Jämför iofs xbox360/PC men det bör väl inte vara någon jättestor skillnad tycker jag.

21 Pesfan:

skriven

Robin,

Skönt att höra!!!

22 Gullit:

skriven

Går det att spela FIXED PLAYER???

Tack för svar...

23 PES64EVER:

skriven

Demot verkar lovande men det finns för mycket brister, anser att spelet skulle vara i klass med 5an eller 6an om fördelsregeln fungerade lika bra som i Fifa. Spelar nästan bara Pes6 på ps2. Det är sjuk det spelet har bättre målvakter och animationer än alla dom spel som kommit. Inga libetatdores lag i exhibiton???!! vad tänker Konami?? Pes är påväg tillbaka men Seabass och resten av gänget börjar bli lata. Många saker räcker bara med en patch liksom, istället får man boot packs... Och kameran? vad hände med good old "Wide"?? Typiskt Konami att lägga till en grej för att sen ta bort något som var bra. Blanda sitt lags ställ försvann också för någon anledning. Jag är ett Pes Fan och spelet är påväg i rätt riktning nu men det är fortfarande vissa aspekter som är broken. Tycker det hyllas för mycket av alla.



1.Är master leauge spelbart dvs går det att köpa spelare på ett bra sätt. Inte så kul att bli nekad av en 36årig Elano för att sedan få sitt frustrations bud på någon Pato accepterat och sedan gå direkt i graven med klubben.

2. Funkar online?

3

24 pesking:

skriven

Mönstret på gräset verkar se likadant ut på varje arena, att döma utav filmsnuttar på youtube.



Kan det vara så illa?

25 famousruler:

skriven

yo vad hände med alla svar?

26 Caniggia:

skriven

*@ Alexx* - Jag kör wide och några alternativ finns inte direkt.



*@ PESFAN* - Tröjorna, hmm, tyckte de hängde utanför men jag måste nog kolla en gång till.



Krökta ryggar, ja men mest när man ökar hastigheten.



Spelet flyter på mycket bättre än i demon.

27 Caniggia:

skriven

@ Simon - Betyg 1-10? Hmm det är inte riktigt min uppgift att sätta ett betyg. Känner att det är mycket upp till vad man gillar. Det här är ett fräscht fotbollspel med många intressanta funktioner och det kommer göra en massa PES-spelare glada. Jag tror nog majoriteten som spelat PES och gått över till FIFA kan tänka sig att komma tillbaka med det här spelet. Det är så pass likt de gamla spelen med sina underbara through balls och speluppbyggnaden på mitten.



Har inte hunnit testa liga och stadiumeditor. Min version är på franska/tyska så jag går inte djupt där då det inte känns lönt förrän jag fått min engelsk/svenska version.

28 Caniggia:

skriven

@ Linus - Man kan bara vara ett lag som vanligt och nej man kan inte ta kontroll över datorlagen heller tyvärr. :(



@ Yens - Spelet flyter mycket bättre som sagt. Inte så mycket avblåsningar. Tyvärr så bestraffar inte domaren vårdslösa tacklingar som händer där bollen inte är.



Mer polerad kan vara rätt ord. Men svårighetsnivån mot datorn? Vet inte om den är särskilt jättebra.

29 Caniggia:

skriven

@ Famousruler - Alla fejklag har nu olika tröjor.

30 Caniggia:

skriven

Svarar på resten imorgon. Är sjukt busy nuförtiden.

31 Yens:

skriven

Tack för svaren Caniggia!



Har ett par till ;)



1. När du säger; "Inte så mycket avblåsningar", betyder det att domaren fattar fördelsregeln något bättre nu?



2. Många verkar ha hängt upp sig på skotten, men jag tycker de är riktigt bra då det precis som i verkligheten handlar om tajming, någon skillnad i fullversionen? (är skräckslagen för att det ska bli som i FIFA där skotten haglar perfekt i kryssen...)



3. Fortfarande repriser efter i princip alla avblåsningar?

32 Tomas Olsson:

skriven

En liten fråga till om du kan testa detta:



Efter att man startade en liga på PES2010 så gällde inte de editeringar man gjorde senare i denna liga. Om jag startade PL-säsong med Man Utd och efter ett par match sparade jag o gick in i Edit Mode o flyttade över typ Kaka till Man Utd så flyttades han inte över på min save. På ALLA andra pes-spel har detta fungerat tidigare

33 Xiaoxin:

skriven

@Tomas Olsson

Är du säker på detta?

Jag kommer ihåg att jag fortsatte på en gammal CL-save efter det att jag uppdaterat laguppställningarna och då hade jag helt plötsligt de senaste laguppställningarna.

Verkar konstigt om det skulle vara olika för CL mot någon annan liga.

34 Tomas Olsson:

skriven

Helt hundra, i alla fall när det gäller ligor/cuper



Caniggia: Starta en liga, spara direkt, gå in i Edit Mode och flytta en spelare till eller från ditt lag - gå sedan tillbaka till din savade liga och kolla om spelaren flyttats med!

TACK

35 Frans:

skriven

@ Tomas Olsson

Jag kan med största säkerhet(utan att ha lirat spelet) säga att det inte fungerar så som du vill Tomas. Detta då Master League kör med sitt eget transfersystem, och inte tar hänsyn till de byten man gör efter att ha skapat sin Master League save.



Dock så fixade dom ifjol att man kan redigera dräkter och lagnamn i edit-mode och de slog igenom i Master League.

36 Tomas Olsson:

skriven

Pratat alltså INTE om ML, utan vanliga ligor som t ex franska, PL eller La Liga...



Caniggia: Snälla, kolla på detta, liten gamebreaker för mig

37 Tomas Olsson:

skriven

Frans:

Jag vill INTE att det ska vara så, jag är snarare rädd att det är så.



Jag spelar säsong med en kompis, när riktiga transfers görs i januarifönstret så måste vi bryta vår säsong halvvägs eftersom vi inte kunnat flytta t ex Ronaldo till Bolton

38 Caniggia:

skriven

@ Tomas - Ska kolla detta senare idag åt dig.

39 Lasse:

skriven

Inga förhandsbeställningar av dig som förra året?

Italien och SPanien har redan fått spelet såg jag

40 Caniggia:

skriven

@ Tomas - Jag kollade det där med att skapa en liga och sedan flytta en spelare. Det funkade tyvärr inte. Tråkigt. Det hade varit roligt om det hade gjort det.



@ Lasse - Tyvärr inte i detta nu, Konamikontoret i Norden stängde i våras och det är mycket på grund av det som det inte gått att fixa något special offer. Kanske i framtiden igen! :)

41 Caniggia:

skriven

@ Rune - Där är väl ett antal licensierade låtar, inget speciellt dock. Phoenix är med bl.a. vilket är ett franskt band som jag själv gillar.



Övergångarna är inte fixade nej, kommer väl en transferuppdatering efter en månad, då japanerna haft sin semester :P

42 Tomas Olsson:

skriven

Tack Caniggia: Jävligt trist - som vanligt när det gäller Konami.



Nu verkar det helt kört att spela liga med en kompis.

man kan inte flytta över markören till CPU-lagen = BAJS

man kan inte flytta spelare i en sparad liga, om de byter klubb IRL = BAJS

vi måste spela +360 matcher för en säsong = BAJS



Jag vägrar att sitta o spela bara träningsmatcher...

43 Erik:

skriven

En kommentar om Edit läget hade varit intressant.

44 Trosso:

skriven

Level 7:

"I år vinner Konamis PES 2011 fotbollsduellen för min del, men det är verkligen en fråga om tycke och smak. För min del blir det för att jag föredrar spelet på plan och Master League i PES, men jag kommer fortsätta spela FIFA för Be A Pros och onlinelägets skull. Att spela många i samma lag är fortfarande det roligaste sättet att spela sportspel.

Alla ni som föredrar FIFA kommer nästan garanterat bli väldigt nöjda i år. Ni som inte gillade FIFA i fjol kommer inte övertygas i år heller. "

45 Trosso:

skriven

Gamereactor:

"PES 2011 är ett glittrande fotbollsspel som serverar den mest realistiska fotbollsspelkänslan någonsin. Utvecklarna har gjort ett modigt val när man gjort passningssystemet så manuellt, och när man lär sig att behärska det kommer det att bli mycket saknat i andra fotbollsspel. Även om det saknar en del av presentationen och karriärläget i FIFA 11, erbjuder PES 2011 den mest trovärdiga och realistiska fotbollsupplevelsen. Vilket för mig är det absolut viktigaste."



http://www.gamereactor.se/recensioner/24488/Pro+Evolution+Soccer+2011/

46 Anonym:

skriven

Kan man använda Copa lagen från Sydamerika i Master League? Är lagen fria att byta liga eller är det som i franska och holländska att de är låsta?

47 nolltre:

skriven

Tjena.



Jag är väldigt nyfiken på hur AIKs trupp ser ut i PES 2011. Vore tacksam om du kunde skriva den :-)



Tack på förhand.