När något är bra så försvinner all kritik helt plötsligt...

8 kommentarer
 
Det är då alla som säger något är pessimister, det är då man pekar på småsaker, det är då man ger en dålig helhetsbild av hur det egentligen är.

Handen rör sig sakta mot pannan....
Bam... där slår den i...
Vi är alla ja-sägare tills att det går upp för oss att inget någonsin är helt perfekt och att även i det mest perfekta yttre finns det ett komplicerat inre. 

Det jag har sett av PES 2014 är mycket hög klass.
Det lägre tempot, fysiken, atmosfären, animationerna som snyggt spinner in i varandra. 
 
Adam har lovat att felpass också slås på autopassnivåerna, till vilken grad i jämförelse med manuellt lär vi få se sinom tid.
 
Du kan ha kameran där du vill, förhoppningsvis oavsett om du spelar offline eller online.
 
Jag förväntar mig att kunna spela ett defensivt spel hela matchen med ett sämre lag, det klassiska svensk-tyska "bygga från backlinjen" lagbygget och därmed att kunna ha en försvarslinje som ligger vid straffområdesgränsen hela tiden. Får jag det?
 
Det jag la märke till i den första gameplay-videon var att producenten Kei Masuda spelade med passningarna inställda på helt manuellt. Orsaken? Antagligen att det är för att han utvecklat spelkonceptet och känner sig trygg i att spela det på det viset. Om vi går mot fler felpass så borde det finnas en stor del PES-fans där ute som vant sig vid att allt går fram och att saker är på ett visst sätt. Kan de anpassa sig efter fler misstag? Förhoppningsvis vägs detta upp av att gamla fans av serien kommer tillbaka och nya tillkommer som lämnar FIFA.

Den japanska tillverkarens styrka har alltid legat i att de lyckats återskapa stjärnstatusen hos individuella spelare och får det att kännas som att man kan vara dem när man spelar med dem. Från det svajande hårbandet i vinden hos Caniggia till Roberto Carlos bananskruvade frisparkar och Messis unvikande löpstil.
 
Det är dags att addera till denna arsenal av egenskaper med en ny fysikdel i PES. Hur reagerar spelet när tunne 70kg spelaren springer in i 100kg Zlatan? För mig är det jätteintressant. Jag vill kunna trycka bort min motståndare från bollen med en skuldertackling.
 
Jag hade förväntat mig ett mer övergående spel från de första videorna av PES 2014 och ja, jag var besviken över att det fortfarande känns stelt efter varje avblåsning och att alla spelare är på låsta positioner. Men det positiva överväger det negativa. Det finns continous play om bollen är nära vid inkast, det finns antagligen snabbare passningar om detsamma händer vid ruffar. Jag vill ha ett högre tempo - speciellt om ens lag ligger under. Jag vill att gula kort delas ut även om domaren låter spelet fortsätta i en längre period. Som det är nu så glömmer han det efter en stund.
 
Jag är en kritiker och hymlar inte med det. Jag har åsikter, positiva som negativa. 
Jag ser allt det bra och de goda intentionerna och jag hoppas att det här blir ett riktigt bra PES-år.

/Caniggia

I videon nedan kan ni se hur continous play fungerar på inkasten.

http://www.youtube.com/watch?v=9TXK1ATi5ZA&feature=player_detailpage#t=560s
 
1 PS4 Grafik?:

skriven

Känns inte som att det händer ett dugg inom pes serien ..ska detta vara ps4 Grafik och rörelse?

Liknar pes 2013 o inte mer för min del ..

Inget nytt verkar spelet ha kommit med ..

Samma tråkiga pes serie som inte utvecklar nåt på plan längre ..

Blir nog inte ett köp av pes 2014 heller då jag bojkottade 2011-2013 serierna ..

Nää bäst att överge pes serien helt o hållet..

2 Caniggia:

skriven

Vem bryr sig om grafiken? Den är så bra den kan bli. Att animationerna flyter samman på ett bra sätt är det viktigaste när det handlar om det visuella. Det som betyder något spelmässigt är den nya fysikmotorn, det lägre tempot, hur själva fotbollen på plan spelas, samt hur svårighetsgraden är på spelet. Ju svårare spelet är att lära sig, ju mer belönande ska det vara på plan.

3 PS4 Grafik?:

skriven

Jag förstår din tanke och synsätt ..

Men problemet är att pes serien i varje ny konsoll behöver typ 3-4 år innan de får till ett bra spel..

Som komsument vill jag ha nåt bra på direkten eftersom jag betalar pengar för spelet och då kan man inte få en produkt som är halv färdigt varje gång.

4 Caniggia:

skriven

De gör inget spel till PS4 och de kommer inte att ha en produkt till PS4 förrän allmänheten har konsollen. Allt från PES 2014 är till PS3.

5 Mathias :

skriven

Ser äntligen ut som att jag kommer återvända till Konami och Pes i år, har varit frånvarande sedan pes 6. Gjorde ett försök med de två första till ps3 men fick det ej att funka. Hoppas enormt på årets version.

6 Naldorinho:

skriven

Varje sommar är likadan. Nyheterna och klippen som dyker upp får det att vattnas i munnen. "Detta är året då PES blir just PES igen!". När spelet väl släpps en gråtaskig oktoberdag...Besvikelse!

Iår har jag valt att ha förväntningarna på noll. Vill inte jinxa, men känns faktiskt som att...Detta är året då PES blir just PES igen!

Lol.

7 Rune:

skriven

Jag tycker det ser rätt lovande ut, men varje gång Konami lägger in nya bra funktioner tar de samtidigt väck bra grejer från föregående spel som de borde behållit. Jag hoppas det slopade säsongsläget kommer tillbaka, Jag hoppas optionfiler funkar oavsett BLES-kod och jag hoppas editeringsläget finns kvar när PES2014 släpps.

8 Lisa:

skriven

Ser bra ut