PES 2014 - Tjugo dagar efter release.

6 kommentarer

Det har väl inte gått en PES-spelare förbi att årets version av KONAMIS fotbollsspel är en av de buggigaste sedan 2008. Spelet ger ett amatörmässigt intryck som skulle få de flesta andra stora aktörer på spelmarknaden att hänsynlöst rycka i nödbromsen och skjuta fram releasen. Här är några av de problem PES 2014 lider av.
 
1. Framrateproblem - Detta borde inte förekomma på ett spel till PS3 som utvecklarna arbetat med de senaste 7 åren. Spelet hoppar ibland fram som en dålig inspelning med videokamera på telefon år 2006. Repriser och vissa arenor samt för många spelare på planen. Usch, redan här vill man skrika rakt ut, det är INTE okej.

2. Onlineproblem - Att springa i smör. Att landa i smör. Att gå i en öken full av smör. Allt går trögt. Det känns jobbigt. Jag stänger av. Lämnar nya PurePES.com projektet. Call me when you're ready.

3. Manuella kontroller - Fungerar inte och skiljer sig inte från normala kontroller när det gäller mätarnas utseenden. (Färgerna har nu fixats av Konami för både passningar och skott).
 
4. En hel mängd andra buggar och problem - Kameravinkelsproblem, stadiumproblem, DLC nedladdningsproblem, sent uppdaterade transfers, responsproblem, för få riktiga ansikten, ingen stadiumeditor med mera med mera...
 
Att spelet sedan har en skön känsla någonstans där inne och att det är världens bästa fotbollsspel om allt ovan löser sig, det är det ingen som är tveksam över. Men jag tror att det krävs mer än två månaders tid med en patch för att fixa ALLT detta tyvärr. Jag är nöjd om framerateproblemen är borta i första patchsläppet. Om vi har tur så är det det problemet som är orsaken till många av de andra och då kan vi börja njuta av spelet till fullo.
 
/Caniggia
 
1 Sinan:

skriven

Har redan en patch med alla transfers och kläderna men det dödar mig när det blir slow motion framför målet. Man ska ha lite sämre upplösning och ge spelet utrymme då blir det LITE bättre

Svar: Kul att se att ni fortfarande besöker gamla bloggen. Jag har inte skrivit så mycket på sistone för att jag varit omotiverad. Kul att det finns folk som lägger ner tid på att skapa saker till ett så pass opolerat spel.
Caniggia

2 bointus:

skriven

Håller med ovanstående. Jag spelar ju på PC och där är input lag den största boven. Jag tror dock det är relaterat till framerateproblemen overall. Det är helt enkelt inte en optimerad grafikmotor!

Svar: Precis. Det är programmerare utan kunskap om hur man optimerar som programmerat detta spel.Förhoppningsvis kan optimeringen ta fart när delar av spelet produceras i UK.
Caniggia

3 Tommy:

skriven

Jag blev bara jäkligt arg när jag spelade. Kändes som att Konami lurat mig på pengarna. Jag har inte föredragit FIFA framför PES sedan PS1 men nu har jag gått över till den andra sidan. Känns som att världen är upp och ner men det är ingen tvekan om att FIFA har ett bättre spel i år.

Svar: Håller med FIFA är ett mycket bättre spel från dag 1 detta året. Mitt första år med FIFA också. Konami måste bevisa att de inte kommer göra om samma sak nästa år. Det är deras största utmaning.
Caniggia

4 Yens:

skriven

Det är ett haveri verkligen. Men möjligen kan KONAMI ordna upp det hyfsat med november- patchen. Vad som blir jävligt därefter är att vara VÄLDIGT snabb med ytterligare patch om det skulle visa sig att det fortf finns buggar.

Jag uppfattar det som att man verkligen vill göra en grundlig förbättring när man väljer att släppa en patch så sent efter release, för helt tagna på sängen kan de väl inte blivit?.

Svar: Jag tror de blev lite ivriga med Europareleasen. Det jag tycker är skumt är att patch 1.02 sammanfaller med releasen av WE i Japan. De verkar få patch 1.02 som färdiga spelet, vilket får en att grunna på diverse konspirationsteorier här i Europa. Som jag tidigare nämnt var inte alla buggar borta från PES 13 förrän i April detta året. Det är en hemsk baktanke att bära med sig.
Caniggia

5 Yens:

skriven

Ja det är konstigt, men brukar inte WE ligga efter PES vanligtvis? SKULLE det vara så är man ju, ursäkta uttrycket, efterblivna. Så mkt bad-will som PES 2014 fått hittills kan väl inte vägas upp mot att släppa före FIFA? Ända anledningen att släppa före FIFA är ju om man är galet säker på att man har ett helt fantastiskt (och färdigt...) spel så förhandstittar och recensenter kan hypa (vilket dom väl iofs gjorde lite innan PES 2014).

Svar: Jo det brukar släppas senare. Och du har rätt. Inget företag vid sina sinnes fulla bruk skulle släppa ett PES som ser ut som det gör. Någonting har blivit fel, någon har tagit ett beslut över någons huvud. Hypen har jag inte mycket för, det är folk som får åka på resor och känna sig VIP:iga som delar ut bra betyg. Mycket selektivt.
Caniggia

6 Yens:

skriven

Ända=enda