Uppe i bergen!

Kommentera
Jag befinner mig nordöst om Sao Paolo, i en liten stad som heter Campos do Jordao. Här bor min brasilianske vän Marcelo och hans familj. Har legat och solat några dagar i sträck på deras gräsmatta och bara tagit det lugnt. Ikväll spelas det match i Brasilianska cupen mellan Santos och ett lag från Amazonas som heter Prinsessa do någonting. Borde vara en enkel match. Kommande stjärnskottet Thiago Ribeiro spelar från start. Vi har pratat en del politik här och dessa brasilianare hoppas att nuvarande regering blir bortröstade, de menar på att regeringen ger bort för mycket bidrag utan motprestation, att folk kan få lika mycket i bidrag som någon som jobbar. Det låter precis som diskussionerna hemma i Sverige, men till Brasilien är det knappt någon invandring utan här säger man istället att de som får bidrag och bor i favelas, och som borde använda dem till att flytta därifrån och hitta jobb, istället bor kvar och fortsätter leva i misär och kriminalitet. Vet inte vad jag ska tänka om detta? De pratar mycket om att regeringen inte gör och förbättrar det som måste förbättras, sjukvård, skola och flera arbetstillfällen. Ett läkarbesök här kostar asmycket privat och till den vanliga vården är det månadslånga köer. Får mig att tänka på Amerika där man gör akutläkarbesök eftersom det är det enda man har råd med om man inte är försäkrad. Hemskt hemskt! Nu går jag och köper en glass och slutar tänka på eländet.