Feedback till Konami; från idé till verklighet - Del 1.

Kommentera
Under årens lopp har jag själv varit med och påverkat PES-spelens utveckling med hjälp av diverse forum. Jag har varit det diskuterande fan:et, det anställda proffset, den irriterande pådrivaren, den saklige kritikern, och en hel del annat. Efter att ha haft dessa varierande roller så har jag också gett mig själv i uppdrag att aldrig sluta försöka påverka min omvärld. Därför skriver jag detta blogginlägg som blir starten på en ny serie bloginlägg som kommer kallas Feedback till Konami; från idé till till verklighet.
 
En feature som jag tror jag varit med och fått introducerad i PES är de direkta inkasten. Det vill säga då spelaren springer och hämtar bollen om den är nära och sedan kastar den direkt utan att det blir svart skärm. Detta föreslog jag någon gång under mitten av förra årtiondet och det finns nu i både PES och FIFA. Det tog länge men varje JÄVLA år så smög jag in det i både feedback till Konami, samtal med folk med högre positioner i organisationen och genom att hela tiden hålla frågan levande på olika forum. Orsaken till varför jag ville få med det var möjligheterna till ett verkligt kontringsspel.
 
För mig var det rätt stort när jag såg att det hade kommit med. Det behöver ju givetvis inte vara så att det är min påverkan som har gjort att det introducerats men jag vill gärna hoppas på att jag någonstans planterat ett litet frö i en japansk spelproducents hjärna som sedan växt och tagits med. Nu när ovanstående är med har jag siktet inställt på just det som det här inlägget ska handla om. Nämligen feedback om inställningar.

 
 
Kontrollinställningar i PES
Alla som spelat PES vet att spelet ger användaren otroligt mycket inställningar att ställa in för varje moment i spelet. Det handlar om passningshjälp, typ av genomskärare, typ av skott, tacklingar, dribblingar och en hel del annat. Alla dessa settings ger användaren möjlighet till mer eller mindre manuell input eller så ger den en möjligheten att lämna över delar till AI:n.
 
Den manuella "eliten".
Det finns en liten del med folk i PES-communityn som anser sig få ut mer av spelet ju mer input man själv har. Jag är en av dem. På nätet kallas vi "full manual players" eller bara "manual players". På min egen sida PES-Ligan kallar jag våra sådana ligor för "hardcore" och den andra sortens ligor (där man har valfria inställningar) för allmäna ligor. Det som gäller för att man ska vara en manuell spelare är att man spelar med 0 i passing assistance, att man skjuter manuellt (utan riktningshjälp och bättre placeringshjälp av datorn) att man tacklar själv (autoglidtackling off) och att man dribblar själv på mindre ytor (autofint av). I de två senaste spelen har ett alternativ dykt upp för genomskärare som kallas avancerade. Detta är en markör som dyker upp när du trycker på trekant, du får placera en cirkel där du vill att bollen ska spelas. Folk i den manuella communityn har ännu inte kommit överens om detta ska ses som ett tillägg som vi borde tolka som det mest manuella alternativet.
 
Varför spela manuellt?
Den enkla anledningen till att spela manuellt är att det uppkommer en massa situationer där man tvingas agera själv när inte datorn gör det. Man missar skott, man slår bort passningar, man missar glidtacklingar, man tappar boll och man blir ännu mer frustrerad vid missade målchanser. Det är en hög insats man spelar med när man blir en manuell spelare. Men belöningen har aldrig känts bättre. Det är det där wow:et gånger 100 när man tillsist gör mål.
 
Vad vill jag se när det gäller kontrollinställningarna och hur vill jag se det?
Jag vill se den andres inställningar i profilen helt enkelt. Eller så vill jag kunna skapa ett rum där bara spelare med manuella inställningar släpps in, alternativt att inställningarna automatiskt blir manuella när spelaren kommer in om man valt en sådan inställning när man skapat rummet.

När det gäller matchning i Divisions eller Master League Online ska man kunna söka på "full manual" eller genom att att välja diverse sökalternativ inför matchningen. Idag är sökalternativen begränsade till "folk från andra divisioner, folk från sin egen division, eller utvalda lag". För sökalternativ när det gäller passningshjälp så kan man bara välja "spelare med en liknande passningsinställning eller spelare med valfri passningsinställning". Men man måste kunna söka på alla sorters kontrolloptions som finns representerade. ALLA.

I nästa del berättar jag hur det gick när jag kontaktade Konami.
/Caniggia

Texten redigerades 6/1.