Hur PES återuppstod - 15 dagar till release.

Kommentera
 
När jag satte ovanstående pärla med Betis några dagar in i mitt manuella spelande på PES 2015 så kände jag att serien var tillbaka. Halv-volleyn var ett PES-ögonblick, ett moment, en vändning mot toppen. PES befann sig inte längre i ett vakum av osäkerhet där det puttrade omkring i nomansland.

Releasen av PES 2015 kom inte förrän i November. En indikation på att Konami meant big business. Man lägger inte releasen av ett fotbollsspel så sent på hösten efter att fotbollsligorna har börjat om man vill tjäna kosing. Konami släppte PES så sent för spelseriens egna skull och det betydde oerhört mycket inför framtiden. 

Läs min recension av spelet här. Jag tyckte verkligen det var ett bra spel i början. Sedan blev jag depp på hur det gick att spela omänskligt snabb fotboll utan större möjligheter till att spela lika bra försvarsspel. Och det var någonstans där beslutet togs. PES-Ligan blev helt manuell.
 
/Caniggia